Magnus Strandberg
HBK Medlem
Om man nu ska limma flexibla solceller på taket. När dom går sönder. Hur får man smidigast bort utan att få med sig hela taket. Finns det nått som löser upp limmet
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nja var inte det jag frågade efter. Läs gärna mitt inlägg en gång tillJag har aldrig varit med om att en solpanel har gått sönder....
När jag jobbade i Somalia hade vi skotthål genom panelerna. De funkade ändå, utom just de cellerna med hål i. Lite lägre effekt blev det men ganska marginellt.
Ok tack för svaretMan brukar använda Sikaflex, Tec7 & liknande limmer. Dessvärre är dom inte lösliga & går därför inte att tvätta bort det är mekaniskt (med risk för lackskador) som gäller.
Du det där såg jäkligt bra ut. Funderar att sätt flexibla paneler. Dels för att dom väger mycket mindre. Sen har jag en Sun Living med välvt takFjernet festebrakettene for solcellepanelene på min bobil, skal monteres på den nye som kommer til uken!
Gikk mye bedre enn forventet. Hadde limt de med TEC-7.
Skjærte av limstrengen meget forsiktig med tapetkniv, restene som ble igjen på taket skrapte jeg bort mekanisk med en plastskrape, sitruspray tok restene.
Gjorde dette i flere omganger, fikk fjernet 100% av limrestene.
Det eneste som man kunne se etterpå var konturene av der jeg hadde slipt taket med smergelpapir for å få bedre vedheft før limingen. Disse klarte jeg å rubbe/polere bort 90%.
Bildet er fra før jeg rubbet/polerte.
Visa bilaga 148490
Läste en del om detta med värme. Det jag kunde utläsa var runt medelhavet står ju solen högre än hos oss. Då får du ut mer effekt trots högre värme. Så det har inge jättestor påverkanFunderar också på flex solceller 2st x 100w på min Matrix skulle passa på bulan för taksängen och man spar en heldel vikt. Dock verkar solceller tappa effekt om de blir varma. Utan luftspalt som det är på flexpaneler borde de kunna bli varma. Vi reser sommartid mest runt medelhavet och det är ju rätt varmt. Så frågan är det smartare att köpa vanlig monopanel?
Hittade detta visserligen inte så mycketFunderar också på flex solceller 2st x 100w på min Matrix skulle passa på bulan för taksängen och man spar en heldel vikt. Dock verkar solceller tappa effekt om de blir varma. Utan luftspalt som det är på flexpaneler borde de kunna bli varma. Vi reser sommartid mest runt medelhavet och det är ju rätt varmt. Så frågan är det smartare att köpa vanlig monopanel?