• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flera TV apparater från samma mottagare

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej, har en Oyster digitalmottagare och vill att samma bild samtidigt skall visas på två tv apparater. Är det möjligt via scart el video kontakten ?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Flera TV apparater från samma mottagare

Via scart skall det fungera i alla fall: Förgreningskabel.

Det finns flera olika varianter, den ovan skickar signalen till båda. En annan variant har en switch som kopplar om så att signalen alltid bara sänds till en av apparaterna, vilket beror på att signalen blir svagare när den splittas till två apparater (det är möjligt att du märker av att bilden blir sämre).

Om du hellre vill använda hdmi (om det är det du menar med "Video-kontakt"), så finns det HDMI-switchar, men där är det alltid att byta mellan apparaterna.

Nu kan jag inget om den mottagaren du har, men det kanske är så att den sänder ut signal på både hdmi (eller den andra typen kontakt du har) och scart? I så fall kan du ju ta scarten till en tv och hdmi till den andra...

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Oyster boksen har både SCART og composit video utgang. Har ikke selv prøvd å benytte begge samtidig, men det er signal i begge hele tiden.

Om signalet blir svakt finnes det boostere for scart og og for composit som kan benyttes. Men det blir en pryl ekstra som trenger strøm.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har ingen HDMI anslutning. Kommer bara att använda en TV i taget men vill inte hålla på och koppla om en switch varje gång. Har provat med att ansluta den ena TV via Scart och den andra via RGB ingången men det fungerade inte.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husk at rgb eller composit finnes både som inngang og utgang på Oyster boksen. Du må koble på rett kontakt på baksiden av boksen, bruker selv composit kablingen i min bil - for komplisert å trekke SCART til plassen for TV.

Side 20 i http://www.ten-haaft.de/downloads/pdf/GB/ma/oyster-caro-cosmo_digital_03-2010.pdf beskriver alle kontaktene. De fleste TVer fungerer best med enten S-VHS signal - kontakt 8 eller med composit signal - kontakt 14. Disse sammen med scart burde fungere for deg. Kontakt 20 er for å koble på en AV enhet eller ekstern tuner.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Skall testa igen.
Är det samma signal som går ut på kontakt 14 och genom scartkontakten?.

F

F.d. 4220

Guest

Kommer bara att använda en TV i taget men vill inte hålla på och koppla om en switch varje gång.

I det läget kan det ju vara idé att testa den förgereningskabeln jag länkade till i mitt inlägg ovan...

//Stefan

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag skall försöka ta en bild där man ser båda mottagarna. Kanske i kväll.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Med passiv delar så blir bilden lite mörkare, men då på båda skärmarna. Har man inget att jämföra med så märks det knappt.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag måste korrigera mig. Vi har fördelaren med 3 utgångar.
Scartbox 1-3 > Fördelning | Kjell.com
Till den tredje utgången har vi en extra lång SCART-kabel som vi kan dra ut genom fönstret och därmed ha satellitmottagning under markisen. Där finns också ett uttag för marksänd DTV men det är en annan historia. Den närmsta TV:n går lätt att haka av fästet och flytta ut.
Kameran fokuserar på den närmsta TV:n, därför är den TV:n som är längre bort lite suddig. I verkligheten är det ingen skillnad på bilderna.
Dubbla TV, onödigt?!
Det händer att vi gör oss iordning för natten och lägger oss och tittar på svensk TV. Med fördragna rullgardiner och svensk TV, då har vi ingen aning om var vi befinner oss, på Sandgrunds parkeringsplats eller i Füssen. Onödigt? Ja men både praktiskt och mysigt.

Bilagor

• PICT0542.JPG
    PICT0542.JPG
    79,9 KB · Visningar: 2
  • PICT0543.JPG
    PICT0543.JPG
    86,5 KB · Visningar: 4

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Fungerar fjärrkontrollen till satellitmottagaren när ni är i sovavdelningen eller måste ni gå upp och skifta kanal?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Sensorn sitter på sargen på sängens kortsida så jag får resa mig upp och rikta fjärrkontrollen mot sensorn. Det går ok.

Bilagor

• PICT0546.JPG
    PICT0546.JPG
    61,6 KB · Visningar: 3
Toppen