• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler VW problem

F

F.d. 5322

Guest
SUCK! Igår natt på väg hem blev instrumentpanelen i Golfen som en julgran!
Det pep. En gul ABS-lampa tändes. En röd varningslampa för bromsarna blinkade.
Av för mig helt obegriplig anledning, talar min bil tyska med mig.
Bremsen fehlen eller nåt sånt talar väl sitt tydliga språk men Betriebsanleitung (reservation för stavfel) klarar inte min skoltyska av.

Kunde inte märka något knas med bromsarna trots att bilen sa STOP.

Har alltid varit av den uppfattningen att om motorn snurrar och hjulen sitter någorlunda på plats, så tar jag mig hem. Så även igår. Men man får väl börja leta - någonstans. Frågan är var?

(Hmm! Lite kul meddelande: Bromsfel! Stanna! Öhhh - hur då? :rolleyes::D)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fler VW problem

Høres ut som en sak for master reset, og deretter se om feilet upprepas :D
Full julgran skal ikke komme annet enn under oppstart - under kjørning skal det ikke komme annet enn de lamper som virkelig har med en feil å gjøre.

Master reset - koble bort batteriet i ett kvarter og så koble til igjen. Retter opp i utrolig mange syke feil. Som på en citroen C5 som åpnet siderutene når det startet å regne ;) - fint med regnsensorer :cool:

F

F.d. 25189

Guest

Har en vw passat 00 och om oljenivån blir för låg i bromsoljebehållaren får man det felmesset !
kolla bromsoljemängden och gör bilen strömlös några minuter = master reset och kolla vad som tänds sen :) Lycka till.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du har väl även hydralsystem till bromsarna och dom brukar varna för dels då .
Bromsvätskan är för låg .
Oljebehållaren för styr och bromsservot är låg .
Arbetstrycket i bromstrycksaccumulatorn är låg .

Häll i rätt olja i servosystemet en del häller i bromsvätska = packningarna går åt skogen , i dom äldre är det LHMolja = samma gröna som Citroen har i sitt nivåregleringssystem .

Vad är det för årsmodell ?

F

F.d. 28710

Guest

det brukar vara tätningen på hjullagrena bak som sväller (rost) då tar dom i abs givaren den kräver ett litet luftgap har man otur så har det tagit i o knäckt givaren tyvärr går inte tätningen att köpa man måste byta lagret men ja har lurat dom i bland med att flytta ut givaren med en eller två m6 brickor gör en data koll på bilen först så vet du på vilket hjul som det felar

F

F.d. 5322

Guest

Tack föra alla förslag!
Visserligen är jag lite svag för bilar som lagar sig själva men detta övergår mitt förstånd.
Tog bilen till jobbet igår natt. Inga problem alls! Ingen "julgran" på instrumentbrädan! Inga pip eller felmeddelande!
SUCK! Den här kärran övergår mitt förstånd!
En gissning är väl att det var någon typ av "härdsmälta" som ni också var inne på.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har du öppnat huven ? På A6 quattron som vi har så är det så att om man får indikering så är det så "dumt" att när man öppnar huven för att kolla oljan så kvitteras larmet då man öppnar huven / huvbrytaren så även om man inte fyller på så nollas larmet , detta kommer ju visserligen tillbaka när felindikeringen uppstår igen .

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tack föra alla förslag!
Visserligen är jag lite svag för bilar som lagar sig själva men detta övergår mitt förstånd.
Tog bilen till jobbet igår natt. Inga problem alls! Ingen "julgran" på instrumentbrädan! Inga pip eller felmeddelande!
SUCK! Den här kärran övergår mitt förstånd!
En gissning är väl att det var någon typ av "härdsmälta" som ni också var inne på.

Det regnar ju mycket i Sverige just nu , kan det vara regn som orsakat bekymmerna?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vår Renault Modus fick ett liknande fel för någon vecka sen.
ABS-lampa + ESP-lampa tändes tillsammans med en skiftnyckel. Slocknade när man startade om bilen. Tändes sedan efter första inbromsningen.
Även färddatorn talade om att ABS+ESP var ur funktion.

Kollade givarna, men allt såg ok ut.
Visade sig vara kortis i bromskontakten. Efter byte av den funkar allt som vanligt igen.

Förra bilen (Daewoo Kalos) råkade ut för avrostad ABS-krans. Tyvärr gick inte kransen att byta separat utan hela drivknuten fick bytas. Blev en begagnad från skrot

F

F.d. 5322

Guest

Det regnar ju mycket i Sverige just nu , kan det vara regn som orsakat bekymmerna?

Skulle kunna vara det. Men det har regnat värre än när jag använde bilen utan problem.
Men nu funkar den. Skulle den strula precis innan besiktningen, får jag väl leta upp säkringen. Det har hänt förr. :msn_devil::D

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har du drag på bilen i så fall kolla släpvagnskontakten där kan det ställa till med konstiga problem öppna den ock kolla om det är mycket oxid o dyl dom är billig att byta ut

F

F.d. 5322

Guest

Yes det är drag på den.
Får kolla det om problemet återkommer. Kanske inte värt att röra så länge den är ok :D
Förresten. Hur långa är intervallen på kamremsbyten på en sån här bil? Förra ägaren har inte märkt upp det någonstans :mad:
Den har gått 35 000 mil nu. Borde snart vara dags...

Toppen