• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler som gillar köra på natten?

F

F.d. 24707

Guest
Fler som gillar att köra under den lugna tiden på dygnet?

Nu menar jag inte varje natt, eller förflyttning utan exempelvis en känd vägsträcka som man kört många gånger och egentligen finns det inte så mycket att se längs sträckan, utan del av sträckan och komma fram i gryningen. Sova några timmar för att sen "göra stan" eller liknande.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fler som gillar köra på natten?

Natten är en underbar tid att köra, om det är en transportsträcka. Lungt och skönt, ingen trafik, och så slipper man få solen i ögonen.
Tidiga morgnar är inte fel heller. Startar gärna en resa kl. 4 på morgonen, eftersom det är som mest vidrigt att behöva vakna och starta mellan 5 och 7.
Calle

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att köra på natten så kan man plöja några mil och inte spelar det någon roll att det är mörkt ute för att är man själv så blir det ju nästan dagsljus med alla xenonlampor i fram :) .

Sen är det ju kanske så att jag har jobbar natt sedan 1988 =18-20 nätter/månad och då faller det sig naturligt att man inte är så trött på den tiden .

Däremot så är det mina medresenärer som vill sova så jag får inte köra till gryningen .

F

F.d. 20998

Guest

Föredrar natten själv om jag får välja. Mindre trafik och lugnare tempo gör att det blir mindre störningar.

Man ser mötande bilar tidigare tack vare ljuskäglan avslöjar bilen några sekunder innan man skulle sett den innan. Detsamma gäller djur, särskilt med ett par feta extraljus i nosen så blir man förvarnad snabbt om att det glimmar till i diket några hundra meter längre fram. Detta tycker jag bidrar till mer avslappnad körning gentemot att köra på dagen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med. Nattkörning är ofta bra. Undantagen är stark trafik, särskilt i kombination med regn och de reflexer det ger. Det är också jobbigt med nattkörning i snöoväder.
Annars är det kalas att får köra natt när man själv är pigg och utvilad.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Även jag gillar att köra nattetid,ska man bara ta sig från punkt a-b är nattetid perfekt,men ska man snirkla på mindre vägar o upptäcka olika milöjöer då e dagskörning att föredra. När barnen var små så körde vi ofta till en stor rast o lekplats så att dom fick spralla av sig i ett par timmar sen begav vi oss iväg vid 22-23 tiden så körde jag ofta till nästa morgon/Staffan

F

F.d. 10115

Guest

Det jag kan tycka är jobbigt med körning i mörker är att man blir bländad av bilarna bakom i genom backspeglarna. Annars är det avkopplande med nattkörning.

F

F.d. 29925

Guest

Klart att föredra på alla sätt och vis.

I mitt "förra liv" som seglare var det mera regel än undantag att färdas på natten. Lättare att ha koll på annan trafik samt att det var betydligt lättare att få en bryggplats när man var i hamn tidigt på morgonen än sena kvällen.
Och dessutom var det mycket mera lättnavigerat när man hade koll på fyrarna. (Ett undantag var i Turkiet där en fyr hade lagt av, men det löste sig);)

F

F.d. 52945

Guest

Klart att föredra på alla sätt och vis.

I mitt "förra liv" som seglare var det mera regel än undantag att färdas på natten. Lättare att ha koll på annan trafik samt att det var betydligt lättare att få en bryggplats när man var i hamn tidigt på morgonen än sena kvällen.
Och dessutom var det mycket mera lättnavigerat när man hade koll på fyrarna. (Ett undantag var i Turkiet där en fyr hade lagt av, men det löste sig);)

Samma här, kör ofta nattetid när det gäller att transportera sej på motorvägar längre sträckor och har inga problem med det!

//Pilot:)

Toppen