• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler solpaneler

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Hej!

Har idag 2x95 amper i bodelsbanken, och en 100 watt's panel på taket.
Funderar på om jag ska komplettera med ytterliggare en panel på taket.
Tror att det ger en hel del under höst-vinter-vår vid fricamping.
Vilken storlek bör jag då välja?
Tacksam för synpunkter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har läst att lämplig batteriladdare är 10% av batterikapaciteten.
I ditt fall blir det då 19A vilket fås av ca 230W solpanel.
Så om du kompletterar med en 150W är det säkert lagom.
Beror mycket på vilken förbrukning du har.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har läst att lämplig batteriladdare är 10% av batterikapaciteten.
I ditt fall blir det då 19A vilket fås av ca 230W solpanel.
Så om du kompletterar med en 150W är det säkert lagom.
Beror mycket på vilken förbrukning du har.

Har du fått dessa siffror i praktiken?
Jag har 3x120W LTC paneler, de har som allra bäst givit 19A, och detta värde får man när solen står som allra högst mitt på dagen juni/juli från klarblå himmel.
Tidigare hade jag 1x110W den gav som allra bäst 5A.

Ska man få ut effekt som står i specen, så måste panelerna vinklas typ 45grader och riktas mot söder.
Det är mina erfarenheter, vad har ni andra för erfarenheter?
 
F

F.d. 22252

Guest
Den effekt som är angiven är ju vid en spänning som överstiger batterierna och med lagom belastning , man måste ligga absolut rätt i belastning och solvinkel. Dessa siffror är för att sälja inget som man i praktiken uppnår.
Sen måste man göra rent panelen regelbundet vilket inte alltid är så lätt, bra att ordna en specialborste med dito rengöringsmedel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Har idag 2x95 amper i bodelsbanken, och en 100 watt's panel på taket.
Funderar på om jag ska komplettera med ytterliggare en panel på taket.
Tror att det ger en hel del under höst-vinter-vår vid fricamping.
Vilken storlek bör jag då välja?
Tacksam för synpunkter.

Det är ju praktiskt med mera solpaneler, men vänta dig inte alltför stora tillskott vid de årstider som du nämner om du är i norra Europa, det är då plant placerade solceller presterar som sämst, framför allt på vintern ger de tyvärr inte något tillskott av värde. Om man däremot gör dom uppfällbara, och helst också vridbara, kan de ge ett bättre tillskott.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Som tillägg skulle jag vilja undra hur alla dessa villaägare som köpt på sej solpaneler för att spara pengar har tänkt sej att rengöra dom? Bor man i stadsmiljö så räcker det att dra fingret på biltaket så förstår man hur det ser ut på solpanelen.
Effekten går ju ner enormt allas vår sir maclean stod ju i begrepp att köpa nya batterier men det räckte med rengöring.
Hur ofta tvättar ni solpanelerna och mend vad och på vilket sätt?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har 3x100 W års gamla monokristalina platt på taket. När batteribanken har 70% kvar, alltså att det finns max 20% kvar att använda så ger våra paneler runt 17-19 A och det är när solen ligger på max mitt på dagen. Minsta dis som skymmer solen märks direkt.
Paneler som monteras på villor sitter i vinkel mot solen, vanliga villatak lutar mellan 30- 40 grader och när det regnar så sköljs mycket smuts bort. På platt monterade så sköljs det inte bort så mycket. Jag skulle rekommendera så många som man får plats med, det kan inte bli för mycket laddning. På vår och höst blir det inte mycket laddning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dividera med två ta bort en nolla så får du rimliga värden ,100w /5A

Exakt, och detta toppvärde kanske man får in ca.5h en vacker dag, sen ska man dra bort ev. förbrukning, det som sen blir kvar, blir laddning av bobatteriet, med 100W talar vi om ren underhållsladdning, alltså man går troligen back vackra dagar, vid mulet väder blir det bara urladdning av bobatteriet, så fyll taket med solpaneler ifall ni vill ha laddning värt namnet är mitt tips :cool:
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag gjorde detta, ställer dom där solen lyser bäst. Har en snabbkoppling under bodelsdörren. Har 200w på taket, kan koppla till 200w när det behövs det där lilla extra
 

Bilagor

  • 87830681_10218635002398624_1455482739221331968_o.jpg
    87830681_10218635002398624_1455482739221331968_o.jpg
    145,2 KB · Visningar: 72
  • 87880566_10218635001998614_8068250778847936512_o.jpg
    87880566_10218635001998614_8068250778847936512_o.jpg
    84,5 KB · Visningar: 64

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Funderat på att köpa en solcell som jag kan förvara i garaget för att ta fram när solen står lågt och rikta den manuellt mot solen. Tänkte koppla den till befintlig regulator, De 2x170w jag har på taket lämnar dålig effekt när solen är låg, så om man kopplar in den fristående när takpanelernas laddning minskat så borde det inte bli overbelastning. Någon som provat ? Blir det bara en massa extra pyssel utan nämnvärd effekt eller kan man utöka laddningstiden med några timmar. Sommartid behövs det inte men vår och höst ger inte takpanelerna så mycket
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Funderat på att köpa en solcell som jag kan förvara i garaget för att ta fram när solen står lågt och rikta den manuellt mot solen. Tänkte koppla den till befintlig regulator, De 2x170w jag har på taket lämnar dålig effekt när solen är låg, så om man kopplar in den fristående när takpanelernas laddning minskat så borde det inte bli overbelastning. Någon som provat ? Blir det bara en massa extra pyssel utan nämnvärd effekt eller kan man utöka laddningstiden med några timmar. Sommartid behövs det inte men vår och höst ger inte takpanelerna så mycket
Jag gör så kopplar den till befintlig regulator
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har du fått dessa siffror i praktiken?
Jag har 3x120W LTC paneler, de har som allra bäst givit 19A, och detta värde får man när solen står som allra högst mitt på dagen juni/juli från klarblå himmel.
Tidigare hade jag 1x110W den gav som allra bäst 5A.

Ska man få ut effekt som står i specen, så måste panelerna vinklas typ 45grader och riktas mot söder.
Det är mina erfarenheter, vad har ni andra för erfarenheter?
Nej. Det är i teorin.
Vi är alla överens om att min teori är galen. Frågan som splittrar oss är huruvida den är tillräckligt galen för att ha en chans att vara korrekt. Jag har känslan av att den inte är galen nog.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Som tillägg skulle jag vilja undra hur alla dessa villaägare som köpt på sej solpaneler för att spara pengar har tänkt sej att rengöra dom? Bor man i stadsmiljö så räcker det att dra fingret på biltaket så förstår man hur det ser ut på solpanelen.
Effekten går ju ner enormt allas vår sir maclean stod ju i begrepp att köpa nya batterier men det räckte med rengöring.
Hur ofta tvättar ni solpanelerna och mend vad och på vilket sätt?
Jag har drygt 10kW solpaneler på villataket. Enda tvätten som jag gjort var i våras när det inte kom något regn och panelen var full med pollen. Kollade verkningsgraden före och efter avspolning men det gjorde ingen större skillnad.
Viktigare är då vinkeln och väderstrecket.
Jag har skrivit en avhandling om detta i en annan tråd :)
 
F

Fd.47585

Guest
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Bytte min Victron regulator, som startar laddning först när solpanelen ger mer än 5V över batterispänningen.
Satte in en Sunbeam regulator som laddar redan när spänningen skiljer ca 1V, räknar med att det blir effektivare nu i höst.
Hittills nöjd med bytet, dock är appen mer enkel jmf med Victron och saknar därför en del statistik.

Intressant att man kan koppla in flera regulatorer som då komminicerar med varann, om man har helt olika paneler.

 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.
För min del så är det laddning av 2st el-cyklarna som drar en hel del. Står man still några dagar och det är molnigt så drar det ur ordentligt.
 
Toppen