• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler säljer båten och köper husbil

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler säljer båten och köper husbil

Åtskilliga husbilar både får och kan dra släp på 3 - 3½ ton, exempelvis sådana byggda på MAN, Iveco och lite tyngre MB. Med diffspärrar på drivande axel så tar man sig upp med båtsläp även på krävande ramper.

Själv håller jag mig med en 2-ton trailer med elvinsch och den räcker till för mitt bruk. Inga problem att hantera sjösättning och upptagning på egen hand.

Allt har blivit enklare med åren, inte bara att dra med sig fiskebåten. När jag drog med mig båten på 80-talet för havsfiske eller för laxfiske på Vänern eller i Hanöbukten var det svårt att klara sig utan besättning ombord. Det var inte lätt att samtidigt fiska och navigera (ofta i dimma eller regn under vår och höst, den tid då fisket var högaktuellt). Decca-navigator och autopilot gjorde det möjligt, men fortfarande krävande, att fiska på egen hand.

Nu med GPS, sjökortsplotter och radar så är det alltid ett rent nöje att båtfiska i dessa skärgårdsmiljöer! Sälj inte båten! Eller sälj och köp en mindre som går hantera med trailer. Min nuvarande Crescent Virgo är utrustad med dieselvärmare och fungerar bra så fort det blir isfritt. Ett utmärkt komplement till husbilen. Här vid flytbrygga vid Rörvik fiskecamp i Nordtröndelag:
Nya båten i Rörvik.jpg

aake

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Har inte blivit drabbad av detta fenomen, antingen har vi kört på rätt ställe eller haft tur om det är så som du säger

Thomas

Hej Thomas!
Mycket bra talat!
MEN varför "STRAFFAR" nämnda "Kaptener OSS med Högre avgift på grund av att "Vi" har husbil?
Kommer du som Gäst m . båt då är priset lägre & samma "Kapten" regerar!
Mvh.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo "Skåne" slutar inte vid landskrona, försök att dra er lite söder ut så får ni veta vad som gäller!
Mvh.

Har inte blivit drabbad av detta fenomen, antingen har vi kört på rätt ställe eller haft tur om det är så som du säger

Thomas

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Jo "Skåne" slutar inte vid landskrona, försök att dra er lite söder ut så får ni veta vad som gäller!
Mvh.

Jo tack vi har varit söder om Landskrona också, och ändå inte blivit drabbade och en annan sak är att om vi vill stanna på en ställplats och det skulle kosta lite mer så bryr vi oss inte om det utan betalar vad det kostar. Passar inte ställplatserna för att man tycker det är för dyrt eller man känner sig orättvist behandlad i förhållande till båtarna kan man ju alltid ta in på camping eller köra vidare

Trevlig helg
Thomas

Toppen