• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler säljer båten och köper husbil

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Allt fler tycks sälja båten och satsa på husbil istället. En del båtklubbar börjar redan känna av trenden.
Som Lundåkra hamnen i Landskrona. Vakna båtklubbar borde satsa på husbilsplatser...dels för att när båtarna ligger i sjön så finns det plats kanske för ett tiotal bilar.
Samt chansen att få lite intäckter på redan investerat kapital...i vatten, el, wc etc.
Kanske ett av fokusområdena för vår grupp för ställplatsinitiativ.

Är lite frågande till HBK-satsning på kommuner.
Båtklubbar/gästhamnar tror jag kan gå snabbare att få igång och trevligare att sponsra än en kommun.
Dessutom ligger de ofta hyfsat bra till.

Här hamnar fler båtplatser - hd.se

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler säljer båten och köper husbil

I mina ögon är möjligheten att kunna dra med sig (fiske-)båt vad som gör husbilscamping så attraktivt, annars kunde man lika gärna bo i husvagn. Här ett par av mina senare husbilar och båtar på väg till fiske i Tröndelag respektive Vänern:
Mot Rörvik.jpg

Mot V-näs 3 (Large).jpg

aake

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Vi hade båt - den som syns i min avatar - min drömbåt!
Yamarin 64 med en 150 hk 4t Yamaha därbak. 42 knop - yes! :)
Provade att ha bådeoch en sommar - NEJ - inte bra för förhållandet med hustru.
Så nu är det HUSBIL som gäller - allt enligt hustrus önskemål. :)

F

F.d. 1470

Guest

Och så den överlägset bästa kombon - husbil på vinter och självklart båt på sommaren :)

Anders

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Fler säljer båten och köper husbil, nääää inte då!

"Och så den överlägset bästa kombon - husbil på vinter och självklart båt på sommaren :)"

I den fasen är vi oxå, hälsar Björn o Lena

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Allt fler tycks sälja båten och satsa på husbil istället. En del båtklubbar börjar redan känna av trenden.
Som Lundåkra hamnen i Landskrona. Vakna båtklubbar borde satsa på husbilsplatser...dels för att när båtarna ligger i sjön så finns det plats kanske för ett tiotal bilar.
Samt chansen att få lite intäckter på redan investerat kapital...i vatten, el, wc etc.
Kanske ett av fokusområdena för vår grupp för ställplatsinitiativ.

Är lite frågande till HBK-satsning på kommuner.
Båtklubbar/gästhamnar tror jag kan gå snabbare att få igång och trevligare att sponsra än en kommun.
Dessutom ligger de ofta hyfsat bra till.

Här hamnar fler båtplatser - hd.se

Ett område som prioriteras av Kommungruppen, både med kontakt direkt med båtklubbar och med centrala organisationer. Kommungruppen heter så sen tidigare men arbetet riktar sej väldigt mycket åt olika klubbar, föreningar och företag förutom kommuner. Så det är nog namnet som är lite vilseledande. Det är betydligt fler kontakter idag med andra intressenter än själva kommunen, men det är ändå ganska bra att kunna redovisa per kommun.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Hej ni glade som mest troligt besökt både den ena hamnen & den andra,
& då betalat en viss summa .
När ni uppdaterat till en HUSBIl & vill besöka på samma hamn, men då har villkoren ändrats!
Låt oss ta, när du kommer som gäst m. en båt inom 150 kr klassen ( alltså låt oss säga upp till 10 m) då ingår allt!
Kommer du m. en husbil (Under 10 m) till samma ställe så är priset helt plötsligt 200 kr för samma faciliteter!
Jo jag vet att Sverige slutar inte vid Stockholms Stadsgräns, utan försök att förstå!
Mvh.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag har set flera exempel där det är åt andra hållet, billigare för husbilar...

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jippiee, Var?
Tänk så olika " Dom " kan tänka i detta avlånga land.
Söderut nära "medelhavet" ( Skåne) där vet jag "Dom" kan ta betalt!
Mvh.

F

F.d. 25267

Guest

Vid reningsverket i Ystad är det GRATIS för husbilar !!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kan inte rubriken vara fler sålde båten och köpte husbil.

Har bekanta som klagar på att inte få båten såld. Hur är marknaden för båtar?

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej,

Jag jobbar på Båt-Sam i Kvicksund BÃ¥tsam - Det kompletta bÃ¥tvaruhuset

Tycker att det varit en nergång både 2012 och 2013, hösten 2013 tog det lite fart igen.

Själv är jag en husbilskille och har kört husbil i 17 år men aldrig ägt en båt :)

Trenden verkar vara så att båtägare byter till husbil, hade en i förra veckan som bytte sin båt mot husbil.

Ha de!

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Båtsäsongen är sjukligt kort (det mesta regnar bort) om man jämför säsongen för husbils ägare. Ska man ha båt så ska man ha den i Stockholms skärgård med medelhavsklimat (önskedröm) annars får det vara :p

F

F.d. 53012

Guest

Hej,

Jag jobbar på Båt-Sam i Kvicksund BÃ¥tsam - Det kompletta bÃ¥tvaruhuset

Tycker att det varit en nergång både 2012 och 2013, hösten 2013 tog det lite fart igen.

Själv är jag en husbilskille och har kört husbil i 17 år men aldrig ägt en båt :)

Trenden verkar vara så att båtägare byter till husbil, hade en i förra veckan som bytte sin båt mot husbil.

Ha de!
Stämmer tydligen eftersom enligt uppgift så tycker många att säsongen är lite kort och vid högre ålder blir hoppa iland svårare på hala klippor och rädslan att halka och slå sig ökar men mindre båtar som styrpulpet finns det alltid en god marknad för men viss nergång även där. Kan bara relatera från dom kunder som jag har med båthandel som specialitet. Hoppas att dom som går över till husbil inte blir avskräckta första året med den fientlighet av kommunerna och många medborgare med hemgjorda skyltar därför som många har sagt innan mig är det bra om vi håller rent runt bilen trots att kanske inte är jag som kastat skit men för att inte bli beskylld så tar jag alltid upp det på morgonen. Så har vi alltid gjort vid Blå Lagunen där områdets ungdomar kommer och dricker öl och svinar och kör moped och vem får klä skott för deras skit trots stora fina soptunnor uppsatta jo vi som har husbil givetvis när badgästerna kommer.

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vad många av hamnarna kommit på är att det är ganska bra med husbilar i hamnarna för då finns det folk där som kanske stoppar en del stöld och skadegörelse, den uppfattningen har i alla fall vi fått då vi pratat med ett antal hamnkaptener och andra ansvariga

Thomas

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Båtsäsongen är sjukligt kort (det mesta regnar bort) om man jämför säsongen för husbils ägare. Ska man ha båt så ska man ha den i Stockholms skärgård med medelhavsklimat (önskedröm) annars får det vara :p

Som jag redan skrivit. Har man en lämplig husbil så kan man dra med sig båten till passande vatten. Jag har kompisar som dragit med sig fiskebåt till Adriatiska havet i jakt på tonfisk!
Här hemma brukar inte Storsjön bli isfri förrän i slutet av maj, men havet i Tröndelag är inbjudande redan vid denna årstid.
Här en bild på en förmiddagsfångst i Rörvik:
Bild 010 (Large).jpg

aake

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Thomas!
Mycket bra talat!
MEN varför "STRAFFAR" nämnda "Kaptener OSS med Högre avgift på grund av att "Vi" har husbil?
Kommer du som Gäst m . båt då är priset lägre & samma "Kapten" regerar!
Mvh.

Vad många av hamnarna kommit på är att det är ganska bra med husbilar i hamnarna för då finns det folk där som kanske stoppar en del stöld och skadegörelse, den uppfattningen har i alla fall vi fått då vi pratat med ett antal hamnkaptener och andra ansvariga

Thomas

Toppen