• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler passagerare tung LB till PB2

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
Hej,

Har tittat på en gammal SMC cheva nu reggad som tung LB. En bil som på många sett är svaret på va ja letat efter trots sina skavanker..
Men konstaterade vid lite efterforskning att den endast är reggad med en passagerare trots iaf 6 sovplatser..
Har nu letat och sökt överallt känns de som utan att bli riktigt klok på vad som gäller ang att öka antalet passagerare vid PB2 registrering. Saknas bälten bak och de är längsgående soffor på båda sidor. Har försökt kontakta bilprovningen utan resultat. Som ja förstått de ger dom ingen teknisk hjälp numera..? Men fick prata med en tjej som skulle maila en tekniker som skulle maila mig alt ringa.. Årsmodellerna är 87 om de är viktigt?

Ska ja bara ge upp och leta efter en annan bil eller kan någon här göra mig lite klokare? :)

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
Sv: Fler passagerare tung LB till PB2

Saknar tyvärr C-kortet.. :(
Fattar inte att de ska va så svårt att hitta info eller få hjälp på typ bilprovningen.. Att de är lite lotteri att registrera om vet jag efter att ha typat om en gammal militärbil.. Då hade två stationer fundamentalt olika åsikt om va som va ok eller ej..
Man får försöka förlita sig på forum som detta för att bli klok :)

Barn får alltså åka med oavsett om de sitter ok?

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Du måste ha godkända bilbarnstolar som är monterade på avsett sätt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, inte passagerarrelaterat, men du kanske redan vet att det ev. kanske kan "löna sig" att ta den enklare varianten av C kort på snabbutbildning. Kolla vad nya skatten på bilen blir innan omreggning till PB2.
Än är det ju några år innan den blir skattebefriad (om de inte hinner ta bort den regeln innan du får nytta av den).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det brukade vara de Chevor som lyckades bli reggade som lätt lastbil som bara fick ta en passagerare, p.g. av att lastvikten knappt räckte till för att ens ta med en extra tanborste.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej, detta är intressant.
Vi är lite i typ samma sits.
Vi har precis köpt vår 1:a husbil som är reg. som tung Lb.
Vi tvistar om min käresta ska ta ett C1-kort, eller om vi ska typa om hb till pb2.
Har varit i kontakt med bes.tekniker via telefon och vi blev oense om antal pass.
Nu som Lb-reg. Står det 1pass. (enl. undantag i lag kan man ha upp till 8pass. om sittplats finns i Lb. bälten krävs ej)
Totalvikt begränsar antal pass. upp till 8, sen blir det buss.

Vi har längsgående soffor med 2 midjebälten, men tekniker tycker att 1pass är ok.
Jag kräver 3pass. (finns 3bältade platser) men vet ej ännu hur jag ska förfara.

Någon kanske har erfarenhet (?)

Skatt som Lb = 2400kr (6ton)
Skatt som pb2 = 5070kr

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Hej..det är väl så att på längsgående sittplatserna får inte finnas bälte.

chrseg

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje

De fina med PB2 är ju att hustrun iaf kan köra om de skulle behövas.
Har fått tips om att ja tydligen har bekanta som importerar från Japan bl.a. och då har bra kontakt med en teknisk chef på en station i närheten. Ser fram emot att få någon att prata med!

Toppen