• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler högtalare i bilen

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har provat att koppla in 2 extra högtalare i bilen via uttaget nere vig höger dörrstolpe men det bara knastrar och låter illa.
Har ju 2 st dörrhögtalare och de 2 diskanthögtalarna vid stolparna vid vinrutan. Undrar om jag kopplat fel eller att inte stereon klarar 6 högtalare
Stereon är en Kenwood DMX120 bt som sitter i en Fiat ducato 2015 Någon som vet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Troligen har du 2-vägssystem med delningsfilter fram, försök ansluta direkt på förstärkaren/huvudenheten
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Längst ner på höger B-stolpe i ett sexpoligt kontaktstycke varav fem är inkopplade. Fyra av dessa är till bakre högtalare. Vad den femte är till minns jag inte.
Enligt ovan svarade jag i den tråd där du frågade om kontaktstycket i höger B-stolpe. Jag minns fortfarande inte vad den femte kabeln är till för men jag har för mig att den är strömförande. Är du säker på att du inte råkat kopplat in denna? Dvs har du kopplat in dig på rätt kablar?
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Enligt ovan svarade jag i den tråd där du frågade om kontaktstycket i höger B-stolpe. Jag minns fortfarande inte vad den femte kabeln är till för men jag har för mig att den är strömförande. Är du säker på att du inte råkat kopplat in denna? Dvs har du kopplat in dig på rätt kablar?
Jo det är riktigt att du svarade på den tråden. Jo kan inte tänka mig att jag gjort fel då den som är kvar är helröds och mycket tjockare.
De andra var vit vitsvart ock lila lilasvart kopplade vitsvart och lilasvart till jord
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Om jag inte mins helt fel så klarade den inte en impedansen på mindre än 4 ohm, så lite vad du har för högtalare inkopplade. Så kanske du ska koppla dom nya direkt på stereon. Och då naturligt vis inte på dom utgångarna som driver det andra högtalar paret.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vet inget om ...kontaktstycke i höger B stolpe!
Men beroende på om du kopplar in i serie eller parallellt.... får du olika impedans.... o finns det då ett delningsfilter.. som delar upp mellan diskant och bas.... ( grovt uttryckt) så kan du få för mycket eller för lite ljud i basområdet ( lägre området)...
Och kopplar du parallellt så kan du få låg impedans... kanske låter krångligare än det är...

Så om det är ett tvåvägs system... så ska man egentligen inte koppla in t ex ytterligare en diskant... det kan ju då bli för mycket ( eller för lite) diskant... nu bryr sig de flesta inte om detta.. utan konstaterar... det blev bättre ljud... men systemets frekvensgång är ju långt ifrån rak! Kolla bara A traktor men också ibland bilar... totalt överdriven bas!
Så... först ska man fundera kring... vad kopplar du in och hur? I serie eller parallellt? Vad vill du uppnå?

Ps ZZigge hann före...

Finns mycket om detta.. men det tekniska förklaras bra här.... t ex

 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det finns säkert varianter men en "vanlig" Ducato har "bas"-högtalare i dörrarna och diskanter i A-stolparna. Det blir visserligen fyra högtalarelement men de är kopplade med ett enkelt filter till samma två utgångar på stereon, alltså "framhögtalarna". Även om du i original har två basar och två diskanter (alltså fyra element) räknas det som två högtalare.
Många (nästan alla?) stereoapparater har möjlighet att koppla in även ett par bakre högtalare. Det kan man göra direkt vid apparaten. Men Ducato har (ofta/alltid) fördragna kablar som avslutas i B-stolpen. Då är alltså kontaktstycket bakom stereon upptaget och man måste kapa och skarva kablar om man vill koppla in sig där. Därför är det bättre att koppla in sig vid B-stolpen.

Eftersom du har hittat kontakten vid B-stolpen antar jag att ditt system är som beskrivet ovan.

I den här tråden Rear speaker wiring in PVC kan du läsa om inkoppling. Där finns också några pdf du kan ladda ner som ger mer info. De verkar ange olika färger så kanske de visar för olika årsmodeller.

Jag gjorde tyvärr inga noteringar när jag själv kopplade in. Om jag hinner/orkar/vädret tillåter etc så kan jag plocka av panelen för att se hur jag kopplat. Jag återkommer i så fall.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vädret tillät och resten föll också på plats. Så jag har kollat min inkoppling som fungerar bra.

Om du tittar på den andra av de två pdf som jag hänvisade till tidigare så står det:
Höger bakhögtalare + färg LR som betyder blå/röd
Höger bakhögtalare - färg LN som betyder blå/svart
Vänster bakhögtalare + färg B som betyder vit
Vänster bakhögtalare - färg BV som betyder vit/grön

Exakt så har jag kopplat och det funger bra.

Är det alltså inte dessa färger du har? Man får kolla noga i bra ljus för att inte riskera att blanda ihop färgerna.

Du skriver att du kopplar till jord. Jag antar att du menar att du kopplat till högtalarens minuspol. Man brukar inte tala om jord när det gäller högtalares inkoppling. Bilens jordsystem är ju inte inblandad i det här.

Din stereo ska inte ha några problem med att driva två par högtalare.

Det enda råd jag kan ge nu är att noggrant kolla färger på kablarna och alla inkopplingar.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Tack så mycket för alla svar. Drog kablar direkt från stereon och fick ett riktigt bra ljud. I mitt fall var kablarna till bakre högtalare gröna och orange. Och jag menade också stereons jord. Och än en gång tack till er som skrivit och gett mig goda råd.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra att du fick ett bra ljud...

Egentligen finns det ytterligare en sak att tänka på... om man vill ha full koll på saker nämligen..att se till att högtalarna inte är ur fas. Att konerna på t ex två högtalare rör sig framåt ( utåt) och vice versa... lika i bägge högtalarna .... det är ur fas när den ena konen rör sig ut samtidigt som den andra rör sig inåt.
( Detta är också väldigt viktigt när man använder flera mikrofoner, att de är i fas).

Någon kanske minns.... min röst ska nu komma från en..... plats i rummet!

Jag hittade detta..med praktiska exempel, men kommer bara att fungera i stereo o med en anläggning som kan återge bastoner. I mono kommer vissa exempel att fasa ur varandra.



Här är ett klipp som förklarar rätt... men det blir lite konstig svenska ibland om man översätter...


 
Senast ändrad:
Toppen