• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flaskgas contra LPG

R

Rolfevert

Guest
Har försökt sätta mig in i vad som är bäst för mig då det gäller att fortsätta med " vanliga" p11 eller montera LPG flaska(-or).
Har snabbt kommit fram till att rent ekonomiskt skall jag fortsätta med mina P11:eek:r i alla fall så länge jag håller mig i Sverige. Jag gör av med Max 4 p11:eek:r på en säsong så det skulle ta en evighet att betala installationen av LPG-flaskor.
Nästa problem är vad skall jag välja om jag vill köra utomlands?
Där söker jag hjälp!
Har läst så mycket jag kan på forum men ser ingen klar lösning.
Rolf

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Flaskgas contra LPG

Ekonomi är en sak , praktik en annan. Du kan fylla Svenka flaskor i Tyskland några ställen. Tyskland passerar man nästan alltid.
Sommartid går det åt lite gas.

Du klarar inte en vinter i Spanien , Italien , Frankrike.

Du kan fylla Svenska flaskor i Portugal!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om även du börjar använda husbilen på vintern så bränner du en P11 snabbt. Men låter man installera en gastank bör man ändå behålla åtminstone en flaska eftersom det är långt mellan ställen att fylla LPG på sina håll, själv har jag mer än 20 mil (Sundsvall eller Stjördal).

aake

R

Rolfevert

Guest

Tack för dom svar jag fått!
Jag förstår naturligtvis det Ni säger men efter vad jag kunna läsa mig till tycker en del att det är en så god affär att installera LPG utrustning.
För min del som kör sommarhalvåret(i stort sett) kan jag dock inte se någon fördel! 4 flaskor ger mig 648 kWh och det är ganska mycket då jag ochså använder el när så är tillgängligt.
Rolf

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tror inte att det är någon som helst ekonomi i att byta till LPG-flaskor. Det är helt andra faktorer som gör att vi har bytt, nämligen bekvämligheten och att vi nu slipper att planera så mycket. Tanka gas kan vi göra nästan överallt i Europa med undantag för Sverige som har ganska få tankställen. För oss i södra Sverige är detta dock inget problem.

Att bli utan gas i utlandet kräver en hel del planering, efterforskning och oftast långa omvägar för att fylla en vanlig svensk P11 medan det med tankflaskor bara är att stanna på första bästa mack som nästan alltid har LPG nere på kontinenten eller brittiska öarna.

Enkelt och bekymmerslöst alltså, men knappast ekonomiskt försvarbart. Men å andra sidan, hur ekonomiskt försvarbart är inköpet av själva husbilen?

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

När det gäller ekonomi på LPG-flaskorna, friheten är värt en del och merkostnaden för investeringen vet man först när man säljer dem vidare.

R

Rolfevert

Guest

Återigen. Jo frihetskänslan kan jag(och gör) betala ganska mycket för. Annars hade jag nog aldrig köpt husbil . Jag förstår nu också att av de svar jag fått är det Lpg som gäller när man skall färdas utomlands. Speciellt vintertid.
Rolf

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag tror att det finns ekonomi också i att byta till LPG, men det beror lite på vart i landet man bor. Jag som har mindre än 4 mil till påfyllningen i Karlstad men har måååånga mil till någon som byter i dom prisklasserna som tex Åhus gas gör kan absolut räkna hem investeringen. Sen beror det ju också på hur man kör och vi kör året runt i Sverige med mycket fricamping. Dessutom går det nog 10-15 flaskor per år för oss, så vår anläggning är nog betald på ett år max...

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Vi ser på saken på ytterligare ett sätt...

Har nära till Gadolfyllarna på hemmaplan, dock lite trångt att komma till. Eftersom vi båda jobbar begränsar öppettiderna våra möjligheter att fylla under veckorna och på helgen vill vi redan vara iväg. Det är för oss jättepraktiskt att kunna ta ur flaskan/flaskorna, kvista iväg med personbilen under lunchen eller så och då få dem fylla.

/Tommy

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi har bra öppet tider på fyllningen i Karlstad eftersom det är OK/Q8 som har fyllningen på en av bensinstationerna med bra öppethållande 7 dagar i veckan...

R

Rolfevert

Guest

Ser det som Tommy.
Har 5 km till en gasfyllare med Åhuspriser. Tar också personbilen ut med flaskorna och betalar bara för exakt den volym jag fyller på.
Har räknat ut att för mig (sommarkörare i Norden). Tar det ca 15 år att betala byte till en Lpg flaska.
Rolf

Toppen