F
F.d. 16416
Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp
Hej!
Funderar på en termostat. Din var på 50 grader och då är den väl placerad på den varma sidan av kylflänsen?
Mätt lite på mitt kylskåp och temperaturen är alltid över 50 grader där. Detta betyder ju att fläkten går nästan hela tiden även vid normala yttertemperaturer.
Varför inte ha en termostat, som mäter den kalla sidan efter kylflänsarna och drar igång fläkten, när inte dessa klarar kylningen.
Denna kan väl då ha en inställning på kanske på 25 grader. Om yttertemperaturen är mycket hög kommer fläkten troligen gå konstant men inte vid lägre temperaturer.
Det intressanta är ju temperaturen efter kylflänsarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Roadglider
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Och inte bara oväsen, den drog mer ström ensam än mina nuvarande tre st. datafläktar.
Jag har tidigare kollat tillslagstempen på en "original" termostat som sitter fastskruvad på yttersta kylflensen på mitt kylskåp. Den har en tillslagstemp på 50° om någon undrar, som vill skaffa en egen lös termostat.
M.v.h. JANKRO.
Hej!
Funderar på en termostat. Din var på 50 grader och då är den väl placerad på den varma sidan av kylflänsen?
Mätt lite på mitt kylskåp och temperaturen är alltid över 50 grader där. Detta betyder ju att fläkten går nästan hela tiden även vid normala yttertemperaturer.
Varför inte ha en termostat, som mäter den kalla sidan efter kylflänsarna och drar igång fläkten, när inte dessa klarar kylningen.
Denna kan väl då ha en inställning på kanske på 25 grader. Om yttertemperaturen är mycket hög kommer fläkten troligen gå konstant men inte vid lägre temperaturer.
Det intressanta är ju temperaturen efter kylflänsarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Roadglider