• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Fläktvredet åter igen!!

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Nyköping
Har ganska nylig bytt detta vred och nu vill det inte fungera igen.
(Lyckades byta det själv (uppifrån) men det var inte roligt!)
Glappar? Om man knackar på panelen fungerar det. Ibland. Denna mekanik är kass!!!

Lösning 1. Att förbikoppla detta vred, med passande kontakt med två lägen. Full fart och mittimellan (mer behövs inte) som placeras på ett lämpligt ställe.
Lösning 2. Ersätta hela upplägget med modern elektronik (steglöst till full fart) Någon har gjort det, minns inte vem, och det fungerar perfekt.

Om jag bara visste vad som behövs, var det finns och hur det kopplas!!
Skulle livet bli lättare.
(Gamla mekaniska omkopplare som finns i mina engelska bilar (60-talet) fungerer alltid, men moderna prylar ej!)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man talade i en annan tråd om att ersätta vredet, dvs omkopplaren för de olika motstånden, som utgör fartkontroll för fläkten, med en elektronisk regulator.
En sådan regulator är pulsbreddmodulerad, dvs den "hackar strömmen till fläktmotorn", på detta vis blir det ingen värme, och man kan reglera steglöst från noll till full gas.
På ALI express finns en sak som kan funka och är enkel att använda, bara 12 V in och två ledningar till fläktmotorn.

PWM DC Motor Speed Controller Regulator DC 10-60V 20A pulse width modulator PWM Speed Controller Waterproof Case - AliExpress

Denna modell klarar 20 Amp. Vanligen är fläkten avsäkrad med 25 A säkring, då skall det ju finnas en marginal, så fläkten bör dra omkring 10 - 15 A. Det finns dock synpunkter på att kupefläkten kan dra mer ström. Då finns större grejer på Ali. Men kolla vad för säkring du har i bilen för kupefläkten. En del regulatorer är ett kretskort och några trådar till en potentiometer som man monterar åtkomligt.
Bäst är förstås att mäta upp hur hög ström fläkten drar, Vid max, och att fläkten går lätt och fint, dvs att lagren är välsmorda.

Vad gäller vredet som du säger, så var de bättre förr och gick aldrig sönder.

Royan
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Nyköping
Man talade i en annan tråd om att ersätta vredet, dvs omkopplaren för de olika motstånden, som utgör fartkontroll för fläkten, med en elektronisk regulator.
En sådan regulator är pulsbreddmodulerad, dvs den "hackar strömmen till fläktmotorn", på detta vis blir det ingen värme, och man kan reglera steglöst från noll till full gas.
På ALI express finns en sak som kan funka och är enkel att använda, bara 12 V in och två ledningar till fläktmotorn.

PWM DC Motor Speed Controller Regulator DC 10-60V 20A pulse width modulator PWM Speed Controller Waterproof Case - AliExpress

Denna modell klarar 20 Amp. Vanligen är fläkten avsäkrad med 25 A säkring, då skall det ju finnas en marginal, så fläkten bör dra omkring 10 - 15 A. Det finns dock synpunkter på att kupefläkten kan dra mer ström. Då finns större grejer på Ali. Men kolla vad för säkring du har i bilen för kupefläkten. En del regulatorer är ett kretskort och några trådar till en potentiometer som man monterar åtkomligt.
Bäst är förstås att mäta upp hur hög ström fläkten drar, Vid max, och att fläkten går lätt och fint, dvs att lagren är välsmorda.

Vad gäller vredet som du säger, så var de bättre förr och gick aldrig sönder.

Royan
Ja! Kollade upp och så 5 till utseendet likadana. Data ungefär liknande på alla 5. Oerhört billiga. Så billiga att man undrar?
Hittade denna 30 amp. kanske ett alternativ?

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det finns också många trådar om fläktarna och inte bara till husbilar, som talar om att man skall mäta hur mycket ström som fläkten drar på fullfart.
Gamla tröga fläktar som är billiga i konstruktionen börjar dra alldeles för mycket ström för att vred och motstånd skall klara av det med tiden. Annan drivning som klarar ökade strömmen gör ju att det funkar igen, men en ny fläkt som är ok. gör för det mesta att allt åter funkar med ny originalelektronik länge igen.
Det funkar ju rätt länge från det bilen är ny, och blir ny drivning trasig snabbt igen så borde felet ligga någon annan stans.
Det finns i en av trådarna ungefär något åt att den gamla fläkten drog över 20Amp. och en ny 8Amp. har jag för mig.

M.v.h. JANKRO.
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Nyköping
Hej det finns också många trådar om fläktarna och inte bara till husbilar, som talar om att man skall mäta hur mycket ström som fläkten drar på fullfart.
Gamla fläktar som är billiga i konstruktionen börjar dra alldeles för mycket ström för att vred och motstånd skall klara av det med tiden. Annan drivning som klarar ökade strömmen gör ju att det funkar igen, men en ny fläkt som är ok. gör för det mesta att allt åter funkar med ny originalelektronik länge igen.
Det funkar ju rätt länge från det bilen är ny, och blir ny drivning trasig snabbt igen så borde felet ligga någon annan stans.
Det finns i en av trådarna ungefär något åt att den gamla fläkten drog över 20Amp. och en ny 8Amp. har jag för mig.

M.v.h. JANKRO.
Testade min när jag hade den lös : 8 Amp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag minns att när jag hade kopplat det jag tyckte behövdes för att styra fläkten.... Så hände inget :swoon:
Om jag inte mindes helt fel så går det en tredje kabel bakom panelen som måste kopplas in.... Jag visste då inte hur jag skulle göra... Men chansar gärna.... (även om det oftast sprakar till :twitcy:)
Den gången startade fläkten och sen dess har det fungerat... Förutom att fläkten slutade fungera i februari i år.. Men jag hade en ny i husbils källaren :twitcy:
Tänk på att det finns två modeller en där bilen har ingen ac och en för ac... Om jag inte mindes fel så är skillnaden på dessa två 100w (mer för ac) annars är de på 190w...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har ganska nylig bytt detta vred och nu vill det inte fungera igen.
(Lyckades byta det själv (uppifrån) men det var inte roligt!)
Glappar? Om man knackar på panelen fungerar det. Ibland. Denna mekanik är kass!!!

Lösning 1. Att förbikoppla detta vred, med passande kontakt med två lägen. Full fart och mittimellan (mer behövs inte) som placeras på ett lämpligt ställe.
Lösning 2. Ersätta hela upplägget med modern elektronik (steglöst till full fart) Någon har gjort det, minns inte vem, och det fungerar perfekt.

Om jag bara visste vad som behövs, var det finns och hur det kopplas!!
Skulle livet bli lättare.
(Gamla mekaniska omkopplare som finns i mina engelska bilar (60-talet) fungerer alltid, men moderna prylar ej!)
Vilken bil har du? fabrikat årsmodell?
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
611
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Jag hade problem med att fläkten inte funkade och det visade sig vara att motståndet som sitter monterat under fläkten
på passagerar sidan var helt sönder rostat, det sitter tydligen där för att få kylning från uteluften.
Fiat Ducato 2008 googla motstånd fiat kupefläkt
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Nyköping
Jag hade problem med att fläkten inte funkade och det visade sig vara att motståndet som sitter monterat under fläkten
på passagerar sidan var helt sönder rostat, det sitter tydligen där för att få kylning från uteluften.
Fiat Ducato 2008 googla motstånd fiat kupefläkt
Ja, motståndet sitter inne i fläktkanalen och blir hela tiden utsatt för den fuktiga uteluften.
 
Toppen