• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fläktvreden kärvar, Fiat Ducato

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha... Nu är det min tur :swoon:
Idag gick det inte att växla mellan de olika lägen på kupé fläkten.. :eek:
Jag har läst här på hbk forum om där andra medlemmar har samma problem.... Och oftast får de byta ut vreden.....
Nu tänkte jag höra om någon har satt dit en steglös 12v motor regulator...
Jag har inte en aning om detta skulle fungera men tänkte koppla in direkt på högsta hastighet, och sen reglera varvtalet med en digital varvtals regulator.....tror ni detta kommer att fungera... Eller är jag helt ute och snurrar :rolleyes::twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det tog inte lång tid innan bara läge 3 fungerade.....
Så i början av januari köpte jag en speed controller som jag tänkte koppla in i stället för den nu dåliga orginal omkopplare
Men tyvärr tog kylan ett järngrepp om Sverige så jag fick vänta på töväder då jag har ingenstans att stå inne med husbilen...
Och äntligen börjar värmen komma när det blev +10 ute
Så igår började jag att demontera instrumentpanelen... Och fundera på vilka kablar jag skall klippa och hur jag skall montera enheten..
Hittade två kablar som går till fläkten... Det måste ju vara vit + och svart -
Så jag klippte dessa två och kopplade in den på speed control enligt anvisningar... Sen kopplade jag in + och - på enheten.... Enkelt tänkte jag och provar.... Men hur mycket jag än vrider på potensiometern så händer inget.... Även om jag är inredningssnickare så förstår jag inte varför den inte vill snurra...
Så jag får hitta en annan lösning... Koppla in något mer tänker jag... Efter en tids funderingar och samla på mig mod att vilt koppla kablarna så vill jag prova att spänningsätta andra delen av plyskablen som jag klippte av.... Beredd på att en säkring eller ett relä skulle brinna.... Kopplade jag in plusen.... Vred på kontrollen..... Och hör hur fläkten brusar högre och högre ju mer jag vred på kontrollen...
Phuu inget brann upp och nu fungerar det...
Sen fick jag kapa bort pinnen som orginal vreden skall sitta på fäste kontrollen där istället för pinnen som jag just hade kapat av... Lät limmet torka över natten och provar nu på fm.... Allt fungerar ua...
Här kommer en liten film där ni kan se och höra hur det fungerar....

 
Toppen