• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fläktvreden kärvar, Fiat Ducato

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha... Nu är det min tur :swoon:
Idag gick det inte att växla mellan de olika lägen på kupé fläkten.. :eek:
Jag har läst här på hbk forum om där andra medlemmar har samma problem.... Och oftast får de byta ut vreden.....
Nu tänkte jag höra om någon har satt dit en steglös 12v motor regulator...
Jag har inte en aning om detta skulle fungera men tänkte koppla in direkt på högsta hastighet, och sen reglera varvtalet med en digital varvtals regulator.....tror ni detta kommer att fungera... Eller är jag helt ute och snurrar :rolleyes::twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då den meningen inte sade något om att det gällde fläkthastigheten, så gick mina associationer till riktningen av luftflödena. Detta eftersom jag hade exakt det problemet på min gamla bil.

Sorry att jag inte var tydlig nog.... Den vajer du pratar om lagade jag i våras.... Men nu är det vredet 1-2-3-4 som kärvar...
Därför tänkte jag "tjuvkoppla" in fläkt motorn och sen styra hastigheten via en speed control..... Då är framtida problem borta med vreden :spinny: :bye:

Ps hade du läst hela inlägget kanske du hade insett att det kan ju inte vara vajern, som jag vill styra hastigheten med en speed controller :rolleyes:;):bye:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En PWM-regulator kommer säkert fungera, förutsatt att den år dimensionerad för aktuell ström. Dessa fläktmotorer drar ju en hel del ström, särskilt om de är slitna.
Sen kan jag tänka mig att det behövs filter för avstöning eftersom PWM innebär fyrkantspulser men många övertoner.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ja den är ju så gott som "fådd" Men mät strömförbrukningen i fläkten först! 1200 w låter betryggande men det är ju vid 60 v . 20 ampere är begränsningen och det blir bara ynka 240w vid 12 v.
Störningsnivån får du väl prova dig fram till. Sätt bilradion på AM mellan stationerna så hör du!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hmm... tror du det gäller bara vid 60v.... Visserligen är anslutningarna små men fläkten tar bara max i starten...
Hittade detta om regulatorn....

Screenshot_20201230_121721_com.android.chrome.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om fläktvredet packat ihop så är det troligen p.g.a. att fläktmotorn är kass. Så innan du gör något över huvud taget så bör du byta fläktmotor. Kupefläkt Fiat

Njaaa.... Jag tror inte om fläkten går sönder att man får problem med vredet.... Det känns tydligt när jag vrider på vredet att något är sönder.... Kan inte ens vrida det till läge 1 :eek:
Men annars var tanken god ;):bye:


Kollade länken du hade.... Jag är nästan 100% säker att motståndet är helt då alla anslutningar har jag löddat, och det är 7år sedan, jag kör med samma motstånd idag.... Men tack ändå för tipset skall kolla så snart ryggen ger mig möjlighet :msn_laugh: :bye:
 
Toppen