• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläktljud Fiat 177hk

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Har precis fått ett ljud som jag spårar till kylaren och det låter som en datafläkt när man lägger örat på kylaren ifrån den.
Bilen har nu varit avstängd i över 2h men låter fortfarande.
Har kört ca 30 mil i +30grader då vi är söderut så vet inte om det kan ha betydelse men nu när Bilen stått still så länge borde allt svalnat av.
Någon som vet vad detta kan vara?

Motor: Fiat 177hk, 2017.

Edit: det är något med värmeväxlaren som låter, ljudet på fläkten varierar när jag vrider på kranen till den.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det borde ju inte vara kylfläkten/fläktarna för det går ju inte att missta sig på, men om det låter så lite och det hörs rejälare om man lägger örat mot kylaren så kommer en fundering.
Du har inte en värmeväxlare i husbilen som dels gör att man kan värma bodelen med kylarvattnet när man kör och dels att man kan värma motorn med bodelsvärmen på vintern.
Då sitter det en cikulationspump som hjälp till det systemet som är rätt tyst och kan nog låta som du beskriver.
Starten för den pumpen är lite olika men startas oftast manuellt med en strömbrytare.... Som du kanske kommit åt av misstag, om du nu har en värmeväxlare och extra cirkulationspump i bilen.

M.v.h. JANKRO.

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Tack för svar Jankro.
Har felsök och när jag vrider på kranen för värmeväxlaren till/från så ändrar ljudet sig i motors kylare. Har en Alde 3020 med värmeväxlare.
Testade att sätta på cirkulationspumpen i pannan manuellt men den låter som det ska och sitter inte i motorrummet.
Jag får felsöka vidare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag provar med en sak till, men jag vet inte ens om det finns i Fiat Ducato faktiskt.
I många turbobilar nu för tiden så sitter det en extra elektrisk cirlulationspump (samma modell som den till värmeväxlare) och som skall kyla turbon en stund efter att bilen blir avstängd.....

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det är ju inte bra att snusa säger "dom", men att cirkulationspumpar ingick i det problemet verkade långsökt ända tills nu faktiskt

Ha det bra med ölen. JANKRO.

Toppen