Fläkt i kupen går men sprutar ej luft

filjoo

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Östersund
Citroen Jumper -09

Har haft problem från och till med kupefläkten i bilen. Ibland så dör luftflödet helt av ifrån kupefläkten. Fläkten låter men det kommer ej någon luft. Fläkten fungerar på alla lägen (1-4) så motståndet tror jag ej att det är något fel på. Är som att 5% av luftflödet når utblåsen.

Trodde först att jag löst problemet då det uppstod en snöig dag och jag tagit bort all snö vid insuget på huven och luftflödet kom tillbaka, dock uppstod problemet idag igen och nu är det ej snöigt och insuget på huven är helt snöfritt.

Någon som har haft något liknande problem som har tips på var man börjar felsöka detta problem?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
För att vara säker på att fläkten går skulle jag mäta strömmen. Är den ok, kolla filter och att spjällen verkligen öppnar.
 

filjoo

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Östersund
Tackar så mycket för alla era svar. Jag har nu gått igenom dem och ingen av dem har lyckats lösa problemet.

Dock är jag nu på ett nytt spår som KANSKE är boven till problemet, termostaten verkar ej fungera fullt ut och temperaturen lever sitt eget liv. Tänker att jag får försöka byta denna och hålla tummarna på att det löser problemet. Mina fråga är då om det är någon på forumet som bytt termostaten på en HDI 3.0 -09 och har några tips? Något speciellt att tänka på?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Om fläkten går i full fart så måste luften ta vägen någonstans.
Om alla spjällen fungerar som dom skall så borde felet vara att det inte kommer in
luft till fläkten.
Men det finns ett "om".
Om AC:n arbetat så kyls förångaren ner. Blir förångaren isig så kommer ingen luft från fläkten till
utblåsen.
Nu verkar du ju ha minusgrader ute så AC:n borde inte gå att starta.
Kan du ha en dräneringen som inte fungerar? Vattnet kan då ha frusit i värmeanläggningen så att inte luften kommer genom.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Saker som händer på vanliga ventilationssystem kan oftast föras över till felsökning på bilar.
Här är några exempel:
*Fläkthjulet har släppt från axeln
*Filtret igensatt
*Luftintaget igensatt
*Spjällen stängda
*Värmebatteriet igensatt av skräp
*Kylbatteriet igensatt av skräp
*Kylbatteriet igenfruset
Sedan finns inte så mycket mer att kolla om motorn går.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Termostaten har inget med luftflöden att göra, kan bara va boven om det blåser kall luft.
Njo. Indirekt.
Om termostaten, eller rättare sagt givaren, lämnar fel signal till styrenheten (att den tror att det är varmare än det är)
så kommer den att köra kyla (Ac:n) för att komma ner i temperatur.
Och ju mer is det blir på ac-batteriet desto sämre blir luftflödet och ju sämre luftflöde desto fortare bygger det på mer is.
Tillslut upphör luftflödet helt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Termostat o givare är två helt olika saker. Har du bytt pollen filtret, jag skulle börja där. Har du ACC? Bara o stänga av ac:n om du tror att det fungerar så, då kan kan du utesluta att ac:n har något med det hela att göra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Tackar så mycket för alla era svar. Jag har nu gått igenom dem och ingen av dem har lyckats lösa problemet.

Dock är jag nu på ett nytt spår som KANSKE är boven till problemet, termostaten verkar ej fungera fullt ut och temperaturen lever sitt eget liv. Tänker att jag får försöka byta denna och hålla tummarna på att det löser problemet. Mina fråga är då om det är någon på forumet som bytt termostaten på en HDI 3.0 -09 och har några tips? Något speciellt att tänka på?
Om det är termostaten till kylvattnet (kylaren) du menar så kommer det inte hjälpa att byta den.
 
Toppen