• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt bakom kylskåp

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Och inte bara oväsen, den drog mer ström ensam än mina nuvarande tre st. datafläktar.

Jag har tidigare kollat tillslagstempen på en "original" termostat som sitter fastskruvad på yttersta kylflensen på mitt kylskåp. Den har en tillslagstemp på 50° om någon undrar, som vill skaffa en egen lös termostat.

M.v.h. JANKRO.

Hej!

Funderar på en termostat. Din var på 50 grader och då är den väl placerad på den varma sidan av kylflänsen?
Mätt lite på mitt kylskåp och temperaturen är alltid över 50 grader där. Detta betyder ju att fläkten går nästan hela tiden även vid normala yttertemperaturer.
Varför inte ha en termostat, som mäter den kalla sidan efter kylflänsarna och drar igång fläkten, när inte dessa klarar kylningen.
Denna kan väl då ha en inställning på kanske på 25 grader. Om yttertemperaturen är mycket hög kommer fläkten troligen gå konstant men inte vid lägre temperaturer.
Det intressanta är ju temperaturen efter kylflänsarna.
Tänker jag rätt eller fel?

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Grunnen til at en bruker termostaten på toppen er nettopp det at der blir luften oppvarmet av skapet og jo lavere temperatur (innen noen grenser) en får jo mer effektivt blir skapet. Starter fläkten ved 50° så vil den varme luften bak skapet bli erstattet med luft fra ute og termostaten stenger av igjen etter kort tid. Setter du termostaten under så er det bare uteluften som styrer termostaten og du tar ikke hensyn til den oppvarming som skjer hele tiden fra skapet.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Menade att sätta termostaten på den kallaste kyflänsen och inte på den varmaste. Således inte nedtill för att trigga igång fläkten av uteluftens temperatur.
Roadglider
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Det finns ett bra sätt att få ny kraft i ett gamalt kylskåp med att montera ner kylflänsarna inne i skåpet och kleta dit ny pasta(den gamla är gott torr).har några bilder på detta,samt att montera dit några aluprofiler för bättre kontakt mellan kylflänsar och kylrör,http://www.husbilsklubben.se/forums/t35109/.Och även ett instälbart temostat från Kjel ocompany som styr 2 fläktar.Klart börjar det bli uppmot 30-35 grader så hjälper inte detta heller så värst mycket med ett gamalt kyl.Men har klart kalt i kylen en normal svensk sommar dag,mellan -3 upp till+5-6 grader
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Har haft samma problem med kyleffekten i mitt kylskåp. Plockade därför bort ventilationsgallret för att se om det fanns bra plats för att montera in en fläkt.
Jag upptäckte då att insektsnätet som sitter på baksidan av ventilationsgallrer var helt
igensatt och att ingen ventilation fanns. Efter rengöring blev det betydligt bättre cirkulation och funktion på kylskåpet. Kolla detta innan ni börjar montera fläktar.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Har haft samma problem med kyleffekten i mitt kylskåp. Plockade därför bort ventilationsgallret för att se om det fanns bra plats för att montera in en fläkt.
Jag upptäckte då att insektsnätet som sitter på baksidan av ventilationsgallrer var helt
igensatt och att ingen ventilation fanns. Efter rengöring blev det betydligt bättre cirkulation och funktion på kylskåpet. Kolla detta innan ni börjar montera fläktar.

Bland det första jag gör när jag köpt ny/bytt husbil är att ta bort insektsnätet och slänga det. Det är inte därifrån myggen kommer in i bilen

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Jo att luften måste kunna passera genom gallren är väl självklart.
Är det 38 grader varmt ute, som vi hade i Kroatien förra sommaren, tror jag att fläktar har betydelse. Detta kombinerat med en AC i bodelen gör nog att kylskåpet mår bättre.

Roadglider
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Här kommer en slutrapport av fläkttesten som inte alls blev som jag hade tänkt mig.

För det första kan man inte sätta en fläkt nedtill som ventilerar upp luften till det övre gallret. Det som händer då är att fläkten kyler ned förvärmnings-enheten med påföljd att värmen förflyttas upp till kylelementet istället, hela kylskåpet tappar sin effekt, det blir pannkaka av alltihop.


Tyvärr så var det min hustru som först upptäckte att kylskåpet inte fungerade som det skulle.

Följande samtal utspelades sig mellan oss.

Hustrun kommer in från husbilen och frågar mig irriterat.
-- Vad har du gjort med kylskåpet.

Jag är oskyldig, har inte gjort något.

-- All mat har tinat upp och luktade illa, två kassar mat har
jag fått slänga, mat för över 1000 kronor är förstört.

Menar du att mat är så dyrt ?

-- Ja, det menar jag.
Tala nu om vad du gjort med kylskåpet.

Stumpan, ta det lugnt, jag har inte den blekaste aning om vad som kan ha hänt, men jag skall genast gå ut och kolla kylskåpet.

Jag visste vad som var fel, tog med mig en skruvmejsel och rev bort fläkten. Efter
några timmar var kylskåpet kallt igen.

Gick in till hustrun.

Jag har hittat felet, vi har fått dålig gasol, finns ingen kräm i den.

-- Vad säger du, har vi fått dålig gasol ??? , detta har jag aldrig hört talas om innan..?

Jojomensan, dålig gas kan man få om man har otur, jag bytte gasoltub och hux flux så kom kylan tillbaks i kylskåpet, gå ut och kolla om du inte tror mig.


PS: Det gäller att var påhittig om man skall klarar sig helskinnad ur sådana här situationer.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

T.Rantzow
Man får väl hoppas att hustrun inte läser ditt inlägg.
Då ligger du verkligen pyrt till!
:swoon:
//W
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Jo det gäller att ha den bättre partnern med från början av ett projekt.
Tog själv gisslan i dag, när vi båda besökte ELFA för att inköpa lämplig termostat, relä, kabel och krympslang till vårt ölkylningsprojekt.
Efter montering och test tror jag det kommer att fungera!

Roadglider
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

I våras moterade jag en fläkt innanför övre kylskåpsgallret. Jag använde en datafläkt och kan köra den med full fart (12V) eller reducerat med ett motstånd i serie.
Jag har varit ute ett par vändor nu och det har varit upp mot 30 grader varmt. Tyvärr har jag inte märkt någon direkt effekt av fläkten. Kylen håller bra temp när jag kör och använder 12V. När jag har campat har jag kört kylen på 230V och som sagt inte märkt någon förbättring med fläkten igång. Det ville gärna bli ca 10 grader i kylen jämfört med normalt 2-3 grader när det inte är så varmt ute. Däremot tycker jag att det har varit lite bättre kyla när jag har kört på gasol.
Det behövs mer tester med olika drift (12V,230V,gasol) och olika yttertemperaturer och fläkt av/på för att det ska gå att vetenskapligt fastställa nyttan med fläkt.
Nu kommer ett tips; om ni vill veta vilken temperatur det är i kylen kan ni göra som jag. Köp en väldigt smidig trådlös termometer från Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163182462 Lägg givaren i kylen och sätt upp mottagaren på väggen. Då har ni innertemp/kylskåpstemp digitalt.
 

Gbolcsfoldi

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Huddinge
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Även vi har haft problem med otillräcklig kylning med vårt Dometic kylskåp i varmt väder trots att det var nytt. Vårt kylskåp höll 4 grader bara om det var under 25 grader ute. Enligt Dometic är det normalt med 10-14 grader i kylskåpet när det är 30-34 grader ute. Borde inte Dometic upplysa om detta problem och ha rekommendationer för att lösa problemet så att vi slipper experimentera?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Jag hade ett kompressorkylskåp som gick på 12 volt i min förra båt. Bakom det monterade jag in en datorfläkt. I stället för att styra den med en egen termostat så kopplade jag helt enkelt in den på kylskåpetstermostat. Det innebar att när kylskåpet gick i gång så startade också fläkten. Vet inte om det fungerar på samma sätt med kobmbiskåpen i husbilar.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Vi har en axial fläkt 12v som sitter i övre gallret och blåser ut den varma luften, den styrs via en vanlig runstermostat som är stäld på 30° och den startar ofta vi tror att det går åt mindre med gassol och att kylskåpet mår bättre. kan fixa bilder när det blir varmare ute.
 
Toppen