• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fjärrkontroll låser dåligt

Petri L

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
42509
Medlemskap
2025
Hej alla!
jag har läst lite på detta underbara forum men har inte hittat lösningen ännu.
Så här ligger det till:
Under den senaste tiden har vi ibland haft problem med centrallåset på husbilen. Till en början var det bara att öppna och stänga passagerardörren med hjälp av fjärrkontrollen. Nu fungerar det väldigt sällan att låsa.
Är det någon som har något tips?
Batteri ca 6 månader, Fiat Sunlight 2017

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla!
Så här ligger det till:
Under den senaste tiden har vi ibland haft problem med centrallåset på husbilen. Till en början var det bara att öppna och stänga passagerardörren med hjälp av fjärrkontrollen. Nu fungerar det väldigt sällan att låsa.
Sätt in ett kvalitets batteri. Tex Varta.

Satt billigare men ändå bra batteri i nyckel. Höll 3 månader. När jag har Varta håller det 2 år..

Kanske där du har felet

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Om problemet bara är passagerarlåset så lär ju radiosändaren i nycken fungera, dvs batteriet är ok.
Inget skiljer sig i sändningen mellan de olika låsen på bilen.

Felet måst ju vara låset på passagerarsidan. Inget fel i radioöverföringen.

Ett liknande fel har jag på min personbil V70, där ju knappen går upp eller ner på resp dörr.
Knappen på höger bakdörr vill inte ner, och man måste sända "lås" flera ggr.
Diskussion på Volvo forum gav tipset att öppna dörrpanelen och försöka smörja låsmekanismen.
Något som då står på att göra listan.....

Roysan

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej alla!
Så här ligger det till:

Vad händer om du låser med knappen i instrumentpanelen? Är det på samma sätt då?

Petri L

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
42509
Medlemskap
2025
Hej alla!
Så här ligger det till:
ursäkta men det är båda dörrarna som ej låser, så varför jag skrev passagerardörren förstår jag ej!! ännu en gång förlåt. och tack för alla tips!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det händer faktiskt ibland att det blir dålig kontakt i en av knapparna på fjärrkontrollen. Du har inte en till att prova med bara för att utesluta fel på relä i bilen, eller funkar mekaniaka knappen i bilen ok. som Tommy N föreslår.

Bara en annan tanke som ledde till huvudbry, men då brukar nog både öppna och stänga bli lite tråkigt samtidigt.
Länge sedan på en bil som min far köpte, bara en nyckel/fjärr följde med.
Det funkade ok. nära bilen men blev rätt snart okänsligt och tjurigt, jag böt knappcellsbatteri, det funkade.... sådär igen men inte så länge....
För att göra en lång historia kort så kom jag på att i stället för ett tjockt 3V batteri som satt i vid köpet så skulle det sitta två st. rätt tunna batterier på varandra, alltså 6V och fjärren vaknade till med normalfunktion på en gång.
Det är faktiskt en annan som har haft det dumma felet efter mig.....
Ett nytt 3V batteri funkade bara svagt på gränsen, och sjönk tillräckligt på någon månad för att ge för dålig spänning till fjärren. (Men kanske mest för info.)

M.v.h. JANKRO.

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
När det strulade för mig så det inte gick att låsa med fjärrkontrollen så var det gummit på fjärren slitet så den tryckte inte på knappen på insidan av fjärren, byte av gummit löste problemet

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Har samma problem ibland, fick tips att sätta knät i nederdelen på bodelsdörren å trycka på fjärr samtidigt. Då funka det.
Det sitter två metallbläck i bodelsdörrs nederkant som ska göra kontakt.

MatsMari

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2025
Har samma problem ibland, fick tips att sätta knät i nederdelen på bodelsdörren å trycka på fjärr samtidigt. Då funka det.
Det sitter två metallbläck i bodelsdörrs nederkant som ska göra kontakt.
Hade samma men drog en kabel förbi kontakterna via dörr gångjärnen/mjuk kabel in i dörren. Funkar klockrent varje gång.

• Gilla
Reaktioner: KM

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hade samma men drog en kabel förbi kontakterna via dörr gångjärnen/mjuk kabel in i dörren. Funkar klockrent varje gång.
Hej, till bodelsdörrar och ev. luckor m.m. så brukar det funka bra att dra nya mjuka kablar i en sådan här stödhylsa skruvad mellan dörr och vägg så försvinner kontaktproblemen och kablarna är skyddade.
Kabelstöd.JPG

Men Petri L har ju problem med Fiats originaldörrar, och båda dörrarna på plåthytten, efter en rättelse i inlägg #6. Så då borde det ev. vara fjärrkontrollen eller kanske något relä beroende på om det även bråkar med de fasta knapparna inne i bilen eller inte.
Beroende på konstruktion så kan det vara en viss tid inlagd för hur länge reläet drar som kan vara försvunnen....
Tidsfördröjningen alltså :).

M.v.h. JANKRO.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Petri L, Se frågan i inlägg#4
Sätt dig vid knappen och lås o öppna till-från många ggr och lyssna efter tillslag av ett relä. Det borde finnas ett relä som styr de 2 dörrlåset. Det hörs ju tydligt när dörrlåsen slår till och händer inte det kanske du hör ett svagt klick bland reläerna om inte är du på spåret.
Om dörrlåsen alltid fungerar med knappen misstänker jag att det är något med signalen.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej alla!
Så här ligger det till:
Kan vara något som stör signalen från fjärrkontrollen, mycket saker som är fjärrstyrda.
Vi råkade ut för något märkligt med vår förra husbil. Hade monterat en trådlös tempgivare i framkant på markisen. Efter att ha åkt långt i regnväder gick det helt plötsligt inte att låsa med fjärrkontrollen. Funkade om man la fjärrkontrollen på motorhuven. Visade sig att trådlösa tempgivaren spårat ut totalt och fungerade som störsändare. Har efter detta ibland råkat ut för att vår förra personbil (Saab 9-5) inte gick att låsa om det stod en lastbil med fjärrkontrollerad kran i närheten. Har då fått be lastbilschaffisen att slå av sin enhet en stund.

MilleMange

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2026
Hej alla!
Så här ligger det till:
Hej, fick ett liknande problem på vår Ducato 2009:a. Det löste sig genom att jag tog loss minuspolen på bilbatteriet och därmed nollställde systemet. Sen fungerade det som vanligt igen. Kanske värt att prova?

Senast ändrad:
Toppen