• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fjädring på tandemaxlar

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag skulle vilja sänka fjädringen på tandemaxlarna bak på våran EuraMobil. Vet någon hur man gör?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är troligen Alko axlar
Går att dra ut torisionsaxeln och flyttade den ett snäpp
Har fått gjor detta på en enkelaxel av Bengt i Örkelljunga sänkt 4 cm tog 2 timmar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför vill du sänka bakdelen? Med ditt överhäng bak kommer du att få problem vid färjeramper och liknande.

Eftersom du har en helintegrerad bil med stor och tung vindruta, är det bättre att byta till starkare framfjädrar för att få bilen att stå rakt.

(Antar att frågan gäller bilen i din avatar.)

Pålle
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vet du hur det går till?
När vi köpte bilen lutade den framåt ( som nästan alla) De erbjöd sig montera Alko ACS fjäderben fram för att lösa detta. Visade sig att det inte hjälpte. Vid kontakt med Alko Sverige blev jag rådd att sänka bakaxeln. Detta genom att dra ut axlarna och flytta ett splines. En enkel åtgärd som tar max två timmar. Detta gjorde sedan Bengt i Ö som garantiåtgärd
Skall du göra själv så kontakta Alko Sverige. Hittar inte kontakten, men behöver du så kan jag leta ingömmerna
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Varför vill du sänka bakdelen? Med ditt överhäng bak kommer du att få problem vid färjeramper och liknande.

Eftersom du har en helintegrerad bil med stor och tung vindruta, är det bättre att byta till starkare framfjädrar för att få bilen att stå rakt.

(Antar att frågan gäller bilen i din avatar.)

Pålle
Ja det är bilen på bilden dock så ser man nog inte hur mycket den lutar på bilden. I verkligheten står den ordenligt på nosen och fjädrarna är förstäkta från början.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har letat efter en arbetsbeskrivning men inte hittat någon ännu. Tänkte bara fråga här så att man inte börjar på något som jag sedan inte kan fullfölja, kanske så att den kanske inte ens går att hissa mer igen.
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Håller nog med Pålle i detta fallet. Men om det inte går att höja framänden mer så har du inte så mycket val. Bifogar instruktionen på hur jag höjde min bakända borde ju gå att använda något av informationem även när man vill sänka. Jobbet är enkelt iaf när man har hydrauliska stödben :)
 

Bilagor

  • INSTR HÖJNING AV BTR AXEL INKL STÖTDÄMPARBYTE X250 170405.pdf
    78,9 KB · Visningar: 109

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vet du vilka förstärkta framfjädrar du har, det finns ju flera olika hårdheter. Vet du axellasten fram?
Axellasten fram är 2300 kg. Totalvikt på bilen 5300 kg. Sen finns det samma bil men total vikt 5000 kg den har då 2000 kg på framaxel. Innan jag köpte den så kollade jag skillnade på bilar med hög resp låg framaxel last. De som har högre har förstärkta framfjädrar, vilka vet jag ej. Den är inte låg fram, den fjädrar som den skall både fram och bak, men den är väldigt hög bak.
 

Bilagor

  • AE2282B7-B603-4757-A07E-DFC95FA3EBA8.jpeg
    AE2282B7-B603-4757-A07E-DFC95FA3EBA8.jpeg
    743,6 KB · Visningar: 62

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Håller nog med Pålle i detta fallet. Men om det inte går att höja framänden mer så har du inte så mycket val. Bifogar instruktionen på hur jag höjde min bakända borde ju gå att använda något av informationem även när man vill sänka. Jobbet är enkelt iaf när man har hydrauliska stödben :)
Beskrivningen var för en x250, tror att våran 2011 är en 250 men inte x. X är för fyrhjulsdrivning eller? Har den vanliga 250 också 3 stavar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Axellasten fram är 2300 kg. Totalvikt på bilen 5300 kg. Sen finns det samma bil men total vikt 5000 kg den har då 2000 kg på framaxel. Innan jag köpte den så kollade jag skillnade på bilar med hög resp låg framaxel last. De som har högre har förstärkta framfjädrar, vilka vet jag ej. Den är inte låg fram, den fjädrar som den skall både fram och bak, men den är väldigt hög bak.

Är din bil körfärdig på bilden, eller tom?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tom, men det skiljer inte så mycket i höjd, vid körfärdig max 2cm både bak och fram då jag lägger vikten rakt ovanför bakhjulen för att slippa hävstångs effekt från garaget. Den är ganska styv i fjädringen. Fullastad med vatten, bränsle och semesterpackning så ligger nog totalvikten strax ovanför 5000 kg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den höjden du har bak tycker jag behövs med det överhänget, för frigångens skull, vill man ha en låg bil och ändå bra framkomlighet får man nog satsa på helluftfjädring istället
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tom, men det skiljer inte så mycket i höjd, vid körfärdig max 2cm både bak och fram då jag lägger vikten rakt ovanför bakhjulen för att slippa hävstångs effekt från garaget. Den är ganska styv i fjädringen. Fullastad med vatten, bränsle och semesterpackning så ligger nog totalvikten strax ovanför 5000 kg.

Jag håller med, det ser ut som att den är onödigt hög bak, men om du sänker den så att den blir plan bör du nog satsa på att montera en hjälpluftfjädring så att du p.g.a. det långa överhänget kan höja den bak vid behov.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag håller med, det ser ut som att den är onödigt hög bak, men om du sänker den så att den blir plan bör du nog satsa på att montera en hjälpluftfjädring så att du p.g.a. det långa överhänget kan höja den bak vid behov.

helt plan behövs nog inte men 6-7 cm hade varit bra tror jag. Nu upplever vi det som ett litet problem Tex om man bara skall stanna för en fika och man känner ju att man sitter snett. Om man skall stå en lite längre tid så får msn ta upp framändan väldigt högt medramper och extra klossar.
 
Toppen