Sv: Fjäderbyte
Var hos Lasse på Bossings i fredags och snackade om fjäderbyte och fick se lagret på fjädrar som dom har med 15 olika omfång eller motstånd och höjder fick se att bilar med 16 tummare har mindre fjädrar än 15 tummare vilket Lasse alltid har tyckt att det har varit lustigt och tyckte att en 15 tummare inte var lika nödvändigt att byta på som dom med 16 tum och den tyngre karossen. Lasse är den som har störst erfarenhet att arbeta med FIAT och har så gjort sedan Ducaton kom. Men det finns säkert många åsikter om det också som vanligt men mätte både i tjocklek och höjd på fjädrarna på standardfjädrar på 3,5 chassi och 4 ton från 07- och framåt och ingen förändring har skett sedan 2007 och dom utför ca 250 fjäderbyte per år men 90% på tungchassi där dom flesta bilar ligger redan på genomslagsgummit och följaktligen har ett stort behov att byta fjädrar. Annat var det förr på gamla 90 talare där man monterade hårdare fjädrar eftersom man inte brydde sig om komforten på den tiden som han sade. Vad Dohini säger vet jag inte men ett fjäderbyte på min 2008 med lilla chassit skulle kosta ca 8.000:- vilket är ganska mycket så 3 mellangummi på fjädrarna är kanske något att tänka på till ett billigare pris ca 300:- och 1 timmas jobb per sida. Vi skall se på min bil när den snurras igång till påsk om det anses nödvändigt med hänsyn till hur nära den ligger genomslagsgummina. Alkover är ju lite framtunga om man jämför med dom som inte har alkov, integrerade är däremot jämförbara kanske tyngre vilket märks vid en uppvägning som Lasse rekommenderar. Hoppas detta kan skingra lite av frågetecknen för dom som går i tankarna. Snackade lite om chiptrim också och där kom det fram bra åikter som jag kan skriva om på den tråden men inget negativt över huvud taget.