• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fjäderbenslagring

F

F.d. 24784

Guest
Vid senaste besiktning tyckte man att styrningen gick trögt.
Det skulle vara fjäderbenslagringen, dvs längst upp på fjädrarna och dämparna fram, det som gör att man kan svänga, och fjädern vrids med.
Frågan till forumet är om någon vet mer om detta?
Svårt att byta? Kostnad? Smörjbart? Måste fjäderns spännas ihop och demonteras?
I praktiken känns det inte då servot hjälper till.
Men efter en sväng kan bilen dra till höger eller vänster vid körning.

Bilen en FIAT Ducato 1996. 2.5 TDI med en KNAUS husdel.

De
Roy

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Fjäderbenslagring

Tack för bra svar, med filmen.
Inser nu att man kan ta lös hela fjäderbenet och sedan pressa fjädern, då blir det ju enkelt.
Blir att skaffa ölagren då.

De
Roy

F

F.d. 24784

Guest

Nu har jag bytt fjäderbenslagren.
Köpte nya på MISTER AUTO, Billiga BILDELAR pÃ¥ internet - hitta dina bilreservdelar här!
Här kan man välja olika fabrikat på sina delar, jag valde SKF.
Lånade fjäderpressar, lite kraftigare typ än de på BILTEMA. Allt gick fint.
Nu är det mer likt en personbil att jobba bakom ratten... Skönt.

De gamla lagren var rostiga och gick inte at vrida, de hade tvingats röra sig och det syntes slitagemärken.

Symptomen med dåliga lager är att bilen endera drar höger eller vänster efter sväng. Styrningen centrerar sig inte trots Castervinkeln.
Ganska jobbigt att köra och att hålla emot hela tiden. Säkerligen inte bra för styrservot heller.

Roy

F

F.d. 29954

Guest

Har fixat många fjäderbens lager. När man gör det är det viktigt att fetta in dem rejält. Med fett som tål saltvatten, typ probelleraxelfett. Jag brukar också spruta karosserivax ovanpå allt. Om jag skall ha bilen länge, har det hänt att jag klippt en bildäcks inneslang och trät på den längst upp på fjäderben, en bit på ca 30cm. Tror att den hjälper något...

F

F.d. 24784

Guest

Jag glömde nämna att de här nya lagren kom med en gummipackning som skulle täta mellanrummet.
Någon packning fanns inte i de gamla kassa.
Förhoppningsvis håller de fukten undan, liksom min fettfyllning.
de
Roy

Toppen