• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fisketips

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej

Är det några som vill dela med sig av tips hur man möjligen får något på kroken?
Inköpte div. torskdrag m.m. för att sedan prova att kasta i från stranden och bottenmeta. Prov gjordes på en pir i Falkenberg. Funderar ju på om det kan gå och kasta eller meta i från land eller om mon bör ha tillgång till båt för att det ska va mödan värd vid kusten. Alla tips mottagen tacksamt både för hav och insjö och även länktips.
MVH
P-O
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

Hm
Är tydligen med fisk som med svamp, man säger inget om det. Är det någon som fiskat i från land på kusten och fått nåt napp? och i så fall vad? På drag eller bottenmete? Någon som vill svara?
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fisketips

Ja du thunder, tystnaden förvånar även mig. Det finns ju ett antal experter som brukar figurera i fiskekroken som man kanske hoppats på skulle reagera men icke. Dom verkliga mentorerna kanske just nu är engagerade i en viss husbilsträff :).

Skulle dock jag lägga in några råd och tips skulle sågningen av dessa komma med blixtens hastighet. Kanske du kommer att få råd efter helgen när det lugnat ner sig och expertisen åter sitter hemma på kammaren och rullar tummarna.

Ja, några råd kan jag som sagt inte ge dig men jag har ju iallafall reagerat på ditt inlägg. Lycka till med fisket, oftast får man väl prova sig fram.

Anders
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Fisketips

Hej.
som ny medlem och en gammal sportfiske idiot, så vet jag att många inte vill dela med sig och ge fiske tips., enl mig så är det en god kamrat anda att dela med sig av vad man kan. Vet jag bara var ni skall fiska och vilker period av säsongen, och vilken typ av fisk. så är det lättare att gr råd vad ni skall använda..
några grundråd finns det.

INSJÖFISKE.
Där har man oftast Abborre, Gädda och rengbåge.
På Abborre gäller Flötmete med mask eller något annat bete på kroken.
Gädda där går oxo flötmete då kör man med löja eller mört på en lite större tre krok.
Alt spinnfiske med drag eller wobbler.
Sen finns det en mycket svårare teknik men effektivare fiskemetod. som heter jerkbite som jag håller på att lära mig själv just nu.
Den går ut på att man oftast bygger sina egena wobblers. kapar av en bit träskaft och sen formar till ändarna lite. Den har ingen egen gång eller rörels utan man leker fram den med hjälp av fiskespöt.

Sen had du där det finns rengbåge..Då rekomederar jag flugfiske alt spinn. , med spinn så kör hjärna med ett litet silver eller koppardrag typ Lillöring, som är mycket efektiva på rengbåge.

KUSTFISK
Där har man mer olika fiskar och möjligheter att lika med fantasin av vad man har i fiske lådan...det finns ingen som kan säga att det funkar inte , det vet inte fisken något om utan den hugger oftast på vad som serveras.

spinn , Mete med flöte eller bottenmete.

Någon nämde att han köpt Torskdrag för att sen bottenmeta?
Torskdrag skall vevas hem strax över botten och är man då vid kusten där torsken då går nära land. så är det perfekt. Men det går lika gärna att köra med ett lite lättare drag och låta det skunka lite längre tid.Torsken är en rovfisk den hugger på allt i sin väg.Även ett flötmete med mask . bara masken kommer ner på rätta djupet.

Öring vid kusten.
Själv använder jag mig av ett långkastande spö. Kastkula och en dubbelkrokad fluga.

Ål. botten mete med mask..kanon tid just nu och fram till aug, sep, Börja fiska efter kl 10:00 och ca fram till gryningen kommer ca kl 0200.

Sydkusten har även vild rengbåge. där gäller det Smala skeddrag typ, Toby , Men även atom silver , koppar och rött.

Så där är lite kan komma mer i framtiden...låt fantasin spela och prova lite egena trix..Gör ni helt galet, och det är någon hyglig prick som ser så kan han ju förklara på ett annat sätt..

Skitfiske på er alla i sommar. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fisketips

Tror nog att de flesta här gärna delar med sig o att ingen blir sågad med sina tips o ideer. Syftet med detta forum är ju o dela med sig, att utbyta erfarenheter o funderingar, självklart från den bredaste ljugarbänk som skådats i mannaminne. ;)

Sedan med din fråga thunder69, det finns så mycket i olika fiskelänkar ute på nätet så det går inte o rabbla upp allt här. Lägger in några utav dom här...
Sportfiske på sportfiskeforum.com : Index
http://www.svenskafiskevatten.se/phpBB2/index.php?sid=2805284be12d5ac7801beb10b2583c73
Fiskesnack.com

Tycker också att du fick många o bra tips utav MickeC, vidare kan du kika bland olika undertrådar här på HBK o hitta lite smått o gott.

Lägger in en kartbild på Lysekils tips...

Rosa: Berggylta, snultror, fjärsing, skrubba
Röd: Berggylta, Torsk
Grön: Berggylta, Torsk, Sandskädda, Skrubbskädda, Rödspätta, Randig sjökock, Svart smörbult, Makrill, Lerskädda (vår), Rötsimpa, Vitling.
Ljusblå: Skrubba på våren
Orange (Grötökajen): Sandskädda, Skrubba, Rödspätta, Randig sjökock, Vitling, Knot, Stensnultra, Ål, Makrill.

Vitling, småtorsk (10 cm), stensnultra och svart smörbult får man överallt i lysekil
Makrill, både från land på norra och östra sidan och från bryggor/kajer på södra sidan. Prova med Mete, spinn och häckla med en liten kastpirk...allt fungerar. Makrillen finns där till November men från land fångar man den till åtmindstone augusti/september.
 

Bilagor

  • fisketips Lysekil.jpg
    fisketips Lysekil.jpg
    24,2 KB · Visningar: 9
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fisketips

Tror nog att de flesta här gärna delar med sig o att ingen blir sågad med sina tips o ideer. Syftet med detta forum är ju o dela med sig, att utbyta erfarenheter o funderingar, självklart från den bredaste ljugarbänk som skådats i mannaminne. ;)

Rollerteam,

"sågningen" var på skämt från min sida, mestadels var det nog adresserat till HasseP, han fattar.

Anders
 

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

Det är bra med en massa tips och jag gillar att läsa dem alla. själv gillar jag detta med fiske och då är det både kust och insjö som gäller. Man är ju sig själv närmast och då är jag den störste av dem alla oavsett vatten:). Kör ditt race och får du upp något så se till att ta ett foto på detta och skicka in det till den tävlingen som är igång. Reglerna är dem bästa, skicka in 1 bra foto så sköter en jury om resten. Jag gillar detta forum och hoppas att jag själv kan komma med ett inlägg som intresserar. Kram på er. SKIT FISKE
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

Är det räka som gäller vid bottenmete eller funkar annat också?
Undrar om det Rollerteam skrev om häklor med liten pilk skall detta "vevas in" som spinnfiske eller ligga kvar ute som bottenmete? Jo har hört att torsken är utefter botten, men det är lite knixigt att ligga där strax över utan att få bottennapp Tips?
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

Oj Rollerteam
Det var många olika sorter, finns bilder nånstans så man kan ha en aning om vad som möjligen fastnar på kroken?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fisketips

Hej thunder69...jo det blev kanske lite mycket på en gång med Lysekilstipsen, mer menat som en liten allmän beskrivning utav vad som kan finnas där. Men havet är stort o det finns en massa olika arter som jag tror är få förunnat att få se mer än på bild.

Bilder ja...tror tyvärr det är lite svårt o få in några här, kikat runt lite o det mesta jag sett är skyddat via "copyright" men goggla på Svenska fiskar/Nordiska fiskarter så ser du dom flesta där.

Fisketekniker o utrustning finns beskrivet på många sajter o en som jag tycker är väldigt bra är denna...

Björns havsfiskesida

När det gäller land/klippfiske tycker jag det är bäst o enklast med kastspö o långsmala drag/pirkar, gärna i blå-vit mundering för det brukar sätta sprutt på vilken "gaisare" = makrill som helst.
Mete är nog mer menat från båt, lättare o undvika trassel o bottennapp.

Vid torskfiske är det ju så att det ryker en hel del drag/pirkar men jag brukar använda de billigaste varianterna, finns oftast på Jula, Biltema, Rusta, ÖB o liknande ställen i 3 eller 4-pack. Duger gott o fiska med...sedan med fiske i allmänhet så brukar ju draglådan vara betydligt lättare o bära med sig hem än den var innan man började fiska den dan. :)
 

Bilagor

  • Sverigelistan, fiskarter.pdf
    337,1 KB · Visningar: 18

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fisketips

Hej Thunder!

Jag brukar botten meta med kastkula och liten trekrok när jag fiskar efter regnbåge, mest i put and take vatten.
Jag fyller kastkulan helt med vatten så den sjunker, använder sen en tafs på ca 3 dm och på den har jag trekroken och en bit powerbait deg (inte säker att det heter så) i olika färger, rullar degen till små bollar trycker fast den runt kroken och kollar att den flyter upp ovanför kastkulan och fiskar på så sätt utan att kroken ligger helt på botten
har fungerat i alla år för mig.

Mvh/ Pelle 570
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

:cool:Helt underbart att se alla som vill dela med sig av sitt kunnande till andra fiskekompisar för det är det som förenar oss till slut, att alla kan ta till sig råden och lyckas att få den efterlängtade fångsten på kroken.
Jag ber om ursäkt thunder69 jag hade tyvärr inte uppmärksammat ditt inlägg den 31/5 så därför kom jag inte in med något svar, men som jag belåtet kan konstatera så är det många fiskekompisar som gärna delar med sig av sin erfarenhet och kunnande.

Jag och alla andra väntar med spänning på din fångstrapport.Och som vi fiskare säger Skitfiske på dig.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

ja du Hasse
Kam man räkna in en liten mört i fångstrapporten? Då kan jag rapportera va uppe i Tåtorp vid sjön Viken i helgen.
P-O
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fisketips

Det är klart att mörten räknas men läs antons regler.
Det är en kul tråd han startat.
Skitfiske på er.
HaDe Hasse
 
Toppen