• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskekortsbestämmelser

F

F.d. 14083

Guest
Hej alla! Vi tänker ta husbilen genom Norge i sommar ,min fru Vaeilet och undertecknad.
Vi äär inga storfiskare, men pröva fiskelyckan tänker vi göra i Norges kust och kanske även insjövatten. Min fråga är: måste vi ha fiskekort för kustfiske,var köper man det?
Vid insjöfiske gäller väl samma regler som i Sverige,man löser fiskekortet hos respektive
fiskevårdsförening på plats. Kan vi använda samma utrustning hela tiden?

Hälsningar från Lars Ringkvist, relativt nybliven husbilsägare.
fiske1.gif
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiskekortsbestämmelser

I havet är fisket fritt, med vissa undantag, och det är utanför utloppet till vissa laxförande älvar där man inte får fiska närmare än 150 meter (?).
För övrigt gäller nog fiskekort, men det är lätt att fråga på campingar.

Men är man storfiskare kommer problemen när man skall åka hem. Man får nämligen inte ha med sig mer än 25 kg rensad fisk (fileer) med hem.

Men med 4 personer blir det 100 kg och så stora frysar är det nog ingen som har i bilen.:rolleyes:

Men, norrmännen är väldigt rädda för spridning av "laxlusen" så ibland måste man "desinficera" redskapen för att inte ställa till det för norrmännen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14083

Guest
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Tack decker för ditt uttömmande svar på mina frågor,och tack anton53 för dina tips på länkar
jag ska läsa med stort intresse! Det finns mycket att undra över inför den kommande sommarens resor. Det gäller inte bara fiske, jag försöker också få en uppfattning om hur avgiftssystemet fungerar vid alla broar, tunnlar och färjor. Det verkar som om bomstationerna har blivit automatiserade vad gäller betalning med autoPASS.
Nu måste jag lämna datorn en stund, det är ju OS!
Hälsningar från Lars R i Alingsås.
icon14.gif
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Bestämmelserna för fritidsfiske i Norge finns här:
Fritidsfiske - Fiskeridirektoratet

Mängden fisk man får ta med sig ut från Norge:
Utførselskvote - Fiskeridirektoratet

Minsta tillåtna storleken på fångad fisk:
Innfører minstemål for fritidsfiske - Fiskeridirektoratet

Det är alltså endast 15 kg man får ta med sig men därutöver får man ta med sig en s.k. 'troféfisk' av obegränsad storlek. Troféfisken ska huvudet kvar men för övrigt får den vara urtagen/rensad.

Filéar man den fisk som ingår i kvoten 15 kg så får man förstås med sig mera fisk och de verkligt ekonomiska drar också av skinnet från filéerna... :D

Utrustningen för båtfiske kan variera från enkla vindor med nylonlina till korta båtspön med utväxlad rulle och en spunnen lina som ger en distinktare signal vid napp.
Strandfiske blir som vanligt med kastspö men även här rekommenderas en spunnen (och starkare) lina, stor torsk kan gå in nära land om det är djupt vatten.

Försiktighet tillråds vid fiske från lutande klippor, det kan vara lönnhalt och olyckor har skett.

Det förefaller som om man får fiska från broar i Norge, ute på den vackra Atlanterhavsveien finns ett flertal broar och fiske förekommer från dem, skyltar från Vegvesendet varnar faktiskt passerande bilister för alla fiskare!

Köp fiskeutrustningen hemma i Sverige, prisläget i Norge är numera högt och det det finns nu här i Sverige användbara pirkar från Kina till rimligt pris.
Planerar man lite i förväg kan man tillverka pirkar själv av förkromade blanka kopparrör som snedkapas (längd 200 mm, diam 15 mm) och fylles med smält tenn. Ett kraftigt lekande i ena änden och en trekrok i andra änden fullkomnar skapelsen.
Pirkar är faktiskt något av förbrukningsmaterial när man fiskar i Norge så ta med 3-4 stycken. Blanka pirkar som reflekterar ljuset bra verkar utlösa fiskens huggreflex bäst men ibland kan en färgad pirk också fungera.
För strandfisket används normala drag...


Lycka till med fisket - d.v.s skitfiske på er!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Har märkt att det är bara 15kg fisk som gäller, men för att få ihop 15 kg fileer behöver man nog dra upp i det närmaste 50 kg fisk ur vattnet.
Visst är det roligt att fiska, men får man fisk vid i stort sett vartannat kast, tycker i alla fall jag, att en stor del av tjusningen med fisket är borta. För en fritidsfiskare fiskar väl inte för matens skull, eller är jag fel ute?:rolleyes:(även om det kan vara väldigt gott med färsk fisk)


(25 kg är nog en äldre gräns, men efter en del resor både in och ut till Norge har jag aldrig blivit ombedd att redovisa varken in eller utförsel.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Har märkt att det är bara 15kg fisk som gäller, men för att få ihop 15 kg fileer behöver man nog dra upp i det närmaste 50 kg fisk ur vattnet.
Visst är det roligt att fiska, men får man fisk vid i stort sett vartannat kast, tycker i alla fall jag, att en stor del av tjusningen med fisket är borta. För en fritidsfiskare fiskar väl inte för matens skull, eller är jag fel ute?:rolleyes:(även om det kan vara väldigt gott med färsk fisk)


(25 kg är nog en äldre gräns, men efter en del resor både in och ut till Norge har jag aldrig blivit ombedd att redovisa varken in eller utförsel.)

Hur mycket man fisk man behöver dra upp för att få ihop 15 kg filéer beror förstås till viss del också på hur man filéar, gumman är snålare än vad jag är och tar tillvara 'gudslånet' bättre.

Men faktum är att vi försöker fylla kvoten när vi fiskar i Norge, den lilla 100 liters frysboxen står inne i släpvagnen och strömförsörjs från bilens inverter.
Vi har också förmånen att kunna ställa av släpvagnen med frysen inkopplad hos släktingar i Norge och kan sedan resa runt i detta sevärda land innan vi återvänder till Sverige.

Tidigare innan viktgränsen på 15-kg infördes fiskade vi upp årsbehovet av fisk i Norge, ingen viktsgräns fanns. Kvalitetsmässigt tyckte vi att vår fångade fisk höll sig bättre då vi fryste den omedelbart efter fisketuren.

Tyvärr var det turister nerifrån kontinenten som blev orsaken till att fiskkvoten infördes, de blev upptäckta i tullen vid utresan med något ton filead fisk och tullen ansåg att detta inte var fritidsfiske och de åtalades - och fälldes - med mycket kännbara böter. All fisk konfiskerades också.
Lagen om 15 kg kom till strax efter.

Kan man kombinera årsbehovsfiske och en Norgeresa så varför inte. Sportfiske kan man kanske inte kalla det men definitivt fritidsfiske.
Laxälvarna i Norge är mycket åtråvärda för sportfisket men då handlar det om att lösa fiskekort - om inte kvoten är fylld - d.v.s antalet fiskare på en given sträcka av älven. Kvoter även här alltså.
Och fiskekorten är ofta mycket dyra.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Har märkt att det är bara 15kg fisk som gäller, men för att få ihop 15 kg fileer behöver man nog dra upp i det närmaste 50 kg fisk ur vattnet.
Visst är det roligt att fiska, men får man fisk vid i stort sett vartannat kast, tycker i alla fall jag, att en stor del av tjusningen med fisket är borta. För en fritidsfiskare fiskar väl inte för matens skull, eller är jag fel ute?:rolleyes:(även om det kan vara väldigt gott med färsk fisk)


(25 kg är nog en äldre gräns, men efter en del resor både in och ut till Norge har jag aldrig blivit ombedd att redovisa varken in eller utförsel.)

Hur mycket man fisk man behöver dra upp för att få ihop 15 kg filéer beror förstås till viss del också på hur man filéar, gumman är snålare än vad jag är och tar tillvara 'gudslånet' bättre.

Men faktum är att vi försöker fylla kvoten när vi fiskar i Norge, den lilla 100 liters frysboxen står inne i släpvagnen och strömförsörjs från bilens inverter.

Tidigare innan viktgränsen på 15-kg infördes fiskade vi upp årsbehovet av fisk i Norge, ingen viktsgräns fanns. Kvalitetsmässigt tyckte vi att vår fångade fisk höll sig bättre då vi fryste den omedelbart efter fisketuren.

Tyvärr var det turister nerifrån kontinenten som blev orsaken till att fiskkvoten infördes, de blev upptäckta i tullen vid utresan med något ton filead fisk och tullen ansåg att detta inte var fritidsfiske och de åtalades - och fälldes - med mycket kännbara böter. All fisk konfiskerades också.
Lagen om 15 kg kom till strax efter.

Kan man kombinera årsbehovsfiske och en Norgeresa så varför inte. Sportfiske kan man kanske inte kalla det men definitivt fritidsfiske.
Laxälvarna i Norge är mycket åtråvärda för sportfisket men då handlar det om att lösa fiskekort - om inte kvoten är fylld - d.v.s antalet fiskare på en given sträcka av älven. Kvoter även här alltså.
Och fiskekorten är ofta mycket dyra.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiskekortsbestämmelser

Nej, nej, så mycket fisk skulle jag aldrig i livet varken ta upp och definitvt inte ta med mig hem.
Fisket skall förbli ett nöje och har jag fått de jag anser vara "behövligt" blir det bara en snabbvisit på torra land för fisken, om det inte råkar vara ett alldeles speciellt exemplar.:rolleyes:

Men det där med minimimått var intressant.:wink:


Kom att tänka på att en av grabbarna är fiskhandlare i Nödinge, så kanske man borde satsa på släp och frys,:D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen