• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske i Medelhavet

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant, spännande samt otäck berättelse.

Angående den sista arten så minns jag att min far som var guldsmed, designer m.m. använde Sepiaskal alltså det "ben" som finns i djuret på bild4, de användes som gjutform,
då de går mycket bra att skära, slipa direkt i "benet" för att sen gjuta ett smycke i formen av "ben".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intressant, spännande samt otäck berättelse.

Angående den sista arten så minns jag att min far som var guldsmed, designer m.m. använde Sepiaskal alltså det "ben" som finns i djuret på bild4, de användes som gjutform,
då de går mycket bra att skära, slipa direkt i "benet" för att sen gjuta ett smycke i formen av "ben".
Ja.. deras ben är visst av kalk, många samlar dem och sen säljs de till dem som har burfåglar, eftersom fåglarna pickar på "benet" och får i sig kalken...
Det var intressant detta med din pappa, skall berätta en dag för vännerna här nere....:bye:
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Intressant med den historien om avlivningen av bläckfisk
Jag fick en squid ( är det samma som tioarmad bläckfisk?) på torskpilk i Norge för några år sen, när jag skulle avliva den så stack jag kniven i huvudet, och vips så blev halva bläckfisken helt genomskinlig.
När jag stekte den sen då var konsistensen som ventilgummi , inta alls som man brukar äta calamari i Grekland
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intressant med den historien om avlivningen av bläckfisk
Jag fick en squid ( är det samma som tioarmad bläckfisk?) på torskpilk i Norge för några år sen, när jag skulle avliva den så stack jag kniven i huvudet, och vips så blev halva bläckfisken helt genomskinlig.
När jag stekte den sen då var konsistensen som ventilgummi , inta alls som man brukar äta calamari i Grekland
Hej Roffe...

Med tanke på att den blev genomskinlig när du stack kniven i den... Så verkar det ju vara en calamari (bild no 1) de tappar helt färgen när de kommer upp på land.

Men å andra sidan när du skall äta den och sen är det som ett ventil gummi i munnen, så låter det som en bläckfisk. (Bild no 3)

En bläckfisk skall slås minst 20 ggr hårt i marken, för att göra musklerna möra.... Efter detta skrubbar man den på en stor sten eller på marken om där är betong, för att få av det yttersta lager skinn....
Men en bläckfisk har jag aldrig hört att de kan bli genomskinliga....:rolleyes:

Så kontentan av detta är... Att du nog ändå åt ett ventil gummi :twitcy:
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej Roffe...

Med tanke på att den blev genomskinlig när du stack kniven i den... Så verkar det ju vara en calamari (bild no 1) de tappar helt färgen när de kommer upp på land.

Men å andra sidan när du skall äta den och sen är det som ett ventil gummi i munnen, så låter det som en bläckfisk. (Bild no 3)

En bläckfisk skall slås minst 20 ggr hårt i marken, för att göra musklerna möra.... Efter detta skrubbar man den på en stor sten eller på marken om där är betong, för att få av det yttersta lager skinn....
Men en bläckfisk har jag aldrig hört att de kan bli genomskinliga....:rolleyes:

Så kontentan av detta är... Att du nog ändå åt ett ventil gummi :twitcy:
det var nog en kalamari den var svart/grå innan jag stack kniven i den, då vart den halva jag stack i genomskinlig öronblickligen
sen så kapade jag upp den i ringar och stekte ,det segaste jag ätit:p
Hur som helst så är det roligt att fiska i havet ,man vet aldrig vad som nappar. Tack för att du delar med dig av dina resor.:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrev så hittade jag en väldigt fin wobbler på stranden, men som jag förlorade redan vid första testen...
Jag blev förvånad över wooblerns fina kast egenskaper, så jag kollade lite runt på internet.... Orginalet kostar ca 40:-€ och det känner jag är för mycket...
På Ali Express hittade jag kopior för ca 10:-€... Så jag beställde 3st för att se om de fungerar lika bra att kasta med...
Men innan jag vill prova så behövde alla tre ett bättre ytskikt... För som det är nu så finns det inget skydd för färgen, som säkert kommer att skavas av snabbt...
Så än en gång fick jag leta i hb källaren.... Och till min glädje hittade jag 2K högblank epoxy resin.
Så jag de monterade wooblerns och slipade dem med en scotich bright... Och under tre dagar penslade jag på epoxyn... Ett lager varje dag...

Nu fick jag fram en helt fantastisk lyster i färgen.... Samtidigt som den får ett bra skydd...

Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild innan jobbet....
Jo.. Jag monterade också på ögon i 3D innan jag la på epoxyn :spinny:

Men vad tycker ni...

IMG_20230111_123717.jpg

IMG_20230111_123833.jpg

IMG_20230111_123949.jpg
 
Toppen