• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fint program om Bergensbanen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fint program om Bergensbanen

Ca en tredjedel in på program nummer två kommer tåget till Myrdal. Strax innan Myrdal och ner till Geilo tycker jag är finaste sträckan.
Man filmar allt, även i tunnlarna. Snacka om dokumentär, det ska vara NRK och norrmän till att göra ett sånt här program. Helläckert! Man upplever resan live!

F

F.d. 50080

Guest

... och allra bäst upplever man Bergensbanan från cykelsadeln... :wink:

100d.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

NRK holder på med produksjonen av en ny jernbanefilm, denne gangen Nordlandsbanen fra Trondhjem til Bodø. Og Oddgeir Bruaseth lager hele tiden nye episoder til "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Bra for både dere og meg at NRK legger ut sine egenproduserte serier uten geografiske sperrer.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Haha, jag har också åkt i loket på Flåmsbana, både upp och ner till Myrdal! Nån gång i mitten på nittiotalet tror jag...

2006 cyklade vi Rallarveien från Finse ner till Flåm med två cykelkärror, en till barnen som var 10 mån resp 2/½ år gamla, en kärra till packningen som bestod av tält, sovsäckar, paraplyvagn(!), blöjor, mat, fotoutrustning m.m.....

Vi hade en fin tur ner, tältade på två ställen utefter vägen, samt Flåm camping. Därifrån gjorde vi en del dagsturer sedan, bl.a. tog vi bussen upp till Borgund och cyklade gamla vägen tillbaks.

Mycket packning, men det var kul!

Det jobbigaste var faktiskt när vi skulle flytta all packning vid tågbytet i Oslo från Göteborgståget till Bergensbanen, eftersom allt var packat i bagar och kärrorna hopfällda (dom fick inte plats i tågvagnen annars...).

Dessutom så hade ett godståg spårat ut strax innan Halden på hemresan, så vi fick gå av Göteborgståget en bit innan Halden och flytta all packning till en buss, sen var det den omvända proceduren efter en timmes bussresa på slingriga vägar.... ingen hit kan jag intyga....

/Ludde

F

F.d. 50080

Guest

Jag och en kompis cyklade hela vägen Haugastöl - Flåm 1998. 8 timmar minns jag att det tog. Lite jobbigt, så att tälta hade varit att föredra, men min hustru och 2 månader gamla dotter körde runt med bil och släp, så det var inte läge. Nästa gång blir det hela familjen! Jag funderar på att lasta av familjen med cyklar och packning i Haugastöl, köra husbilen till Flåms camping och sedan ta tåget tillbaka. :)
/Uffe
Ps Ludde; Lite Rallarvegs bilder med tåg på kanske? Ds

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Bilderna ligger på dia, några digitala tror jag att jag har från cykelturen dock. Jag fotade fortfarande analogt, men körde parallellt med en Nikon D70 2006. Ska kolla bildarkivet när jag kommer hem i em, få se om jag har lust att starta upp scannern!

Bra idé att ställa husbilen i Flåm och sedan cykla hela vägen.

Jag tror dock inte att det är läge för våra barn (5 resp 7 år) att cykla ner för rallarsvingerne än...:eek:, slet ut både skosulor och bromsar där sist trots att jag gick ner...men då hade jag i och för sig en cykelkärra med 60 kg packning i, skulle behövt en påskjutsbroms på den!:twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag gick till fots från Myrdal ner till Flåm längs rallarvägen (2 mil) med blåsor under fötterna som följd. En cykeltur hade varit bättre, man behöver knappt trampa tack vare 866 meters höjdskillnad.

Länkar till:
Der ingen skulle tru ...: NRK Nett-TV

Flåmsbanen: NRK Nett-TV

Bergenbanen: NRK Nett-TV

PS! Koppla laptopen till TV´n med HDMI-kabel och bara njut!

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag skulle nog inte våga cykla ner för själva svingerne, det var ju stup vid sidan av stigen, jag kan säga att jag höll mig i innerkurvorna när jag gick ner med cykeln, men det var väldigt vackert! Efter svingerne cyklade vi igenom en getfarm, det var grindar man skulle igenom, getterna hade full koll på detta och passade på att göra en s.k. tjurrusning och smita ut när cyklisterna intet ont anande i lugn och ro öppnade grindarna....
Dom tuggade dessutom sönder cykelvimpeln till cykelkärran när vi rastade på ett ställe strax nedanför farmen (vid en gammal kvarn)!

F

F.d. 50080

Guest

Bilderna ligger på dia, några digitala tror jag att jag har från cykelturen dock. Jag fotade fortfarande analogt, men körde parallellt med en Nikon D70 2006. Ska kolla bildarkivet när jag kommer hem i em, få se om jag har lust att starta upp scannern!

Bra idé att ställa husbilen i Flåm och sedan cykla hela vägen.

Jag tror dock inte att det är läge för våra barn (5 resp 7 år) att cykla ner för rallarsvingerne än...:eek:, slet ut både skosulor och bromsar där sist trots att jag gick ner...men då hade jag i och för sig en cykelkärra med 60 kg packning i, skulle behövt en påskjutsbroms på den!:twitcy:
2006 hade jag också D 70, kompletterade nåt år senare med D 200. (Jag vill också ha en 700!!! :wink:)
Det hände en olycka i början på 2000 talet när en unge ramlade av cykeln och ner i forsen. Tyvärr gick det nog inte så bra. Så barnen måste nog vara säkra cyklare innan man tar med dom.

F

F.d. 50080

Guest

Ja, man kan ju leda cykeln genom själva "Rallarsvingen".

Jag tror inte Rallarsvingarna är värst utan ett parti som låg (om jag kommer ihåg rätt) nån mil från Myrdal riktning Finse. Där var Rallarvegen ruggigt nära forsen!
Att gå ner kan verka lockande, men som du skriver tidigare, är det betydligt jobbigare än man tror! Benen blir helt stumma sista biten genom dalen! (Iaf våra...;))
1999 cyklade jag Flåm-Myrdal-Flåm. Det var nog faktiskt mindre jobbigt än att gå ner. Många glada tillrop på uppvägen, och sedan rulla tillbaka! :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag tror inte Rallarsvingarna är värst utan ett parti som låg (om jag kommer ihåg rätt) nån mil från Myrdal riktning Finse. Där var Rallarvegen ruggigt nära forsen!
Att gå ner kan verka lockande, men som du skriver tidigare, är det betydligt jobbigare än man tror! Benen blir helt stumma sista biten genom dalen! (Iaf våra...;))
1999 cyklade jag Flåm-Myrdal-Flåm. Det var nog faktiskt mindre jobbigt än att gå ner. Många glada tillrop på uppvägen, och sedan rulla tillbaka! :)

Japp, det heter Klevagjelet! Det var nån mil innan vi kom fram till Myrdal. Själva vägen var inte så brant, men stup var det åt flera håll...
Flera häftiga vattenfall och en gammal träbro över den stora forsen!

Det var såklart bara i svingerne som jag gick ner, resten av dalen åkte jag på cykeln. Men bromsarna var det inte mycket kvar av när vi kom ner till Flåm, trots att de var nya när vi startade på Finse!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Här kommer lite bilder, ingen toppkvalité, dom fina ligger på dia och jag orkar inte scanna för tillfället...

060627.003.jpg
Ombord på Bergensbanen på väg till fjälls

060708.001.jpg
Finse

060708.004.jpg
Finse

060708.010.jpg
Finse

060628.003.jpg
Hallingskeid

060628.011.jpg

060628.035.jpg

060628.038.jpg
Min cykel

060628.040.jpg

060628.044.jpg

060628.068.jpg
Klevagjelet

060628.071.jpg

060628.073.jpg

060628.075.jpg

060628.079.jpg

060628.082.jpg

060628.085.jpg
Från Vatnahalsen ner mot Myrdal, de övre Rallarsvingerne syns i bild

060705.013.jpg
Här ser man alla Rallarsvingerne, tror att det var 21 st svinger

060629.006.jpg
Flåmsbana uppe vid Myrdal

060629.010.jpg
I Rallarsvingerna, grovt grus gjorde det farligt, man fick "rull" under skorna

060629.011.jpg

060629.016.jpg

060629.023.jpg
Getfarmen, en get är sugen på flagga

060629.026.jpg
Vid getfarmen, kolla till vänster i bild vad som händer...

060629.028.jpg
Ljuset i tunneln...det var svårt att se inne i tunnlarna när man kom utifrån. Pannlampa var kanonbra!

060701.009.jpg
Naeröyfjorden

060701.033.jpg

060703.017.jpg
Vakna syrran, vi e framme!

060704.051.jpg

060704.077.jpg

060704.076.jpg
Undrar hur mycket man behöver bry sig om skylten...

060704.079.jpg
När vi såg dom här hålen i asfalten fattade vi att skylten menade allvar...vi vände direkt...:cool:

060705.006.jpg
Flåmsdalen

060705.028.jpg
Huldran i vattenfallet (tåget stannar så man kan gå ut och se på fallet)

060705.035.jpg
I väntan på snabbfärjan till Bergen, bryggan i Flåm

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Vilken fantastisk tråd du skapade "Ludde Kuddsson"! Verkligt ögongodis för en riktig järnvägsfreak. Det gick ju faktiskt ett TV-program om Bergensbanen vid årsskiftet. Det handlade om ett gäng banarbetare och deras liv vid banan under vintern. Mycket intressant! En stor eloge också till resten av er för bidragen. Kanon!! Boxers bild från Malmbanan väcker fantastiska minnen från år 2000 då vi (c:a 60 personer) vandrade en guidad tur mellan Riksgränsen och Romsbakkbottn. Guiden visade bl.a platsen där Svarta Björn blev så illa slagen att hon senare avled. Väl framme vid Romsbakkbottn väntade övernattningslogin i form av militärtält. På kvällen fiskade vi upp en del torsk-fisk från stranden !!! De grillades sedan över öppen eld! Festligheterna den sköna sommarkvällen glömmer jag aldrig. Scenen med tåget som kör förbi uppe på klippväggen i kvällssolen sitter fast på näthinnan för alltid. Jag kan verkligen rekommendera denna vandring utmed malmbanan.

Toppen