• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Då jag jobbade i Åbo ett halvår på -70 talet så fick jag ärtsoppa på grönaktiga ärtor som gjorde den söt :(.

Långt senare hörde jag på radion att det kan förekomma att man till och med sötar ärtsoppa med sirap i Finland, men blir inte trodd av en finsk dam. SÅ KAN NÅGON HJÄLPA MIG ATT FÅ UPPRÄTTELSE?

Vad jag minns så var den ursprungliga anledningen att man förr i tiden ville skryta med tillgången på sötningsmedel som var dyrt, och egentligen inte för smakens skull.

Att vi kyler snapsar har en liknande bakgrund enligt Sven-Erik Svahn, och en direk motsatt verkan på smaklökarna.
//Conny
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

I Finland kokar man ärtsoppa på gröna ärter till skillnad från Sverige där man använder gula ärter.

Men jag har aldrig upplevt att det skulle gjort ärtsoppan sötare.

Inte heller har jag någonsin hört att man använt sirap att söta ärtsoppa....

Men, ärtsoppan i Norrland äter man ju med helt andra "tillbehör" än i Skåne, så sättet att smaksätta ärtsoppa kan ju vara olika i olika delar av Finland med.

hälsning
jyrki
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Googla på "hernekeitto siirapin kanssa" så får du många svar med recept.
Översätt med Google.
Lycka till med matlagningen!
Hej!
Problemet är att jag får träffar där sirap ingår i "tillbehör" (?) och inte i själva soppan så jag behöver hjälp för att solla.

Jag har tidigare hittat recept med sirap i ärtsoppa, så det förekommer, men inte kunna knyta dem till Finland.

Jag är väl medveten om olika sätt att tillaga ärtsoppa med tillbehör i norra och södra Sverige, men ingen så söt som soppan vi fick i Åbo. Det kan flera med mig intyga.
//Conny

PS
Jag skall defintivt inte laga ärtsoppa med sirap
DS
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
I ett sista försök vädjar jag nu till de 192 registerade finländarna att hjälpa mig hitta en koppling mellan sirap i ärtsoppa och Finland.
//Conny
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Tänkte detsamma som Fjalar. Kan det vara så att du förväxlat "siirappi" med "sinappi". Försökte googla på ärtsoppsrecept men hittade inga innehållande sirap. Har heller inte hört talas om det.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Tänkte detsamma som Fjalar. Kan det vara så att du förväxlat "siirappi" med "sinappi". Försökte googla på ärtsoppsrecept men hittade inga innehållande sirap. Har heller inte hört talas om det.
Hej!
Enligt min och flera andras uppfattning var ärtsoppan vi på 70-talet åt på Huchtamäki i Åbo flera gånger under cirka 6 månader avgjort sötare än vi var vana vid i Sverige. Därmed inte sagt att man använde sirap. Jag har själv en kockutbildning från lumpen att stöda mig mot.

Långt senare så hörde jag ett radioprogram hemma i Sverige där man berättade om att man i Finland har blandat sirap i ärtsoppan för att skryta (antagligen då sötningsmedel var dyrt) som jag har beskrivit i tidigare inlägg.

Jag har hittat ett recept med grön ärtsoppa sirap- karamelliserad lök i ärtsoppa utan att det härleds till Finland.
//Conny
 

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Ibland är det roligt med det här forumet. Man får lära sig så mycket konstigt och man blir engagerad i sådant man inte ens visste något om:spinny:

På min arbetsplats hade vi idag studiebesök från Finska Klubben. Jag stötte ihop med hela denna grupp i lunchkön. Givetvis serveras ärtsoppa på torsdagar! Jag var ju bara tvungen att fråga sällskapet om detta med sirap och ärtsoppa.

Ingen av dessa medlemmar i Finska Klubben hade dessvärre någonsin hört talas om kombinationen :wideeyed: Detta blir mitt bidrag i "debatten". Lessen att jag inte hade något mer positivt att komma med...

Ha det gott!
/Ann-Sofie
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FINSK ÄRTSOPPA MED SIRAP EFTERLYSES

Jag hade heller inte vilja tillstå detta helgerån!
//Conny

PS
Notera att min ursprungliga fråga hänvisade till en tid då alla sötningsmedel var dyra och man ville skryta med sitt välstånd.
Det hedrar finländarna att de slutat med detta ofog, nu gäller det bara att vi svenskar slutar att kyla snapsen som har samma bakgrund.
DS
 
Toppen