• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finns verkligen tomten och hur är hans arbetsmiljö i så fall?

F

F.d. 7569

Guest
Om utgångspunkten är att det finns 2 miljarder barn på jorden och att tomten inte skall besöka muslimer, hinduer, judar och buddister reduceras antalet till 378 miljoner. Med ett världsgenomsnitt på 3,5 barn/hushåll är det således 108 miljoner hushåll att besöka förutsatt att det finns minst ett snällt barn i varje hem.

Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju är mest logiskt. Han besöker sålunda 967,7 hem per sekund. Det betyder alltså att för varje kristet hem med minst ett snällt barn, har tomten cirka 1/1000 sekund till att bromsa in och parkera släden, springa ut och hoppa ner genom skorstenen, fråga om barnen varit snälla, dela ut julklappar, hoa 3 gånger, klämma 2 snapsar (där så är givet), klättra upp genom skorstenen igen, hoppa upp i släden och komma iväg till nästa hus.

Om vi antar att alla hem som ska besökas är jämt fördelade är det ca 1 km mellan varje hus i genomsnitt. Tomten färdas sålunda ca 100 miljoner km. Toalettbesök och andra pauser räknas inte. Med andra ord flyger tomtens släde med ungefär 1000 km/sek. eller 3000ggr ljudets hastighet. Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste farkost som människan hittills skapat, rymdsonden Ulysses, färdas cirka 50 km per sekund. Som kuriosa kan nämnas att en normal frisk ren kan komma upp i en hastighet av ungefär 30 km i timmen. Lasten i släden är ett annat intressant objekt.

Om vi antar att varje barn får klappar motsvarande 1 kg, har släden en last på 500 000 ton, tomtens vikt oräknad. På land kan en normalstark ren dra ungefär 200 kg. Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra en vikt tio gånger denna, kommer inte släden ur fläcken om inte tomten skaffar fram cirka 360 000 dragvilliga renar. Detta kommer att ge ekipaget en totalvikt på ca 600 000 ton. Vid hastigheten 1000 meter per sekund alstras ett enormt luftmotstånd. Detta kommer att hetta upp renarna, ungefär som en meteorit som inträder i jordatmosfären. De två ledarrenarna kommer då att absorbera en energi motsvarande 14300 trilliarder joule per sek, eller 14300 trilliarder watt. Ledarrenarna kommer helt enkelt att brinna upp omedelbart och de bakomvarande kommer att utsättas för en ljudbang och därefter själva brinna upp. Alla renarna kommer att möta sin anfader på mindre än 4,26 tusendels sekunder, det vill säga när tomten når sitt femte hus.

Detta är dock helt hypotetiskt, för då släden accelererar från 0 till 1000km/sek på 1/1000sek kommer alla i släden att bli utsatta för en G-kraft 17500 gånger större än tyngdkraften. En tomte på 150 kg (uppskattad vikt) skulle naglas fast i bakre delen av släden motsvarande en vikt av cirka 3 000 000 kg, vilket rimligtvis ögonblickligen skulle krossa varje ben i hans kropp och förvandla honom till en våt fläck.

(Fick beräkningen av en arbetskamrat, var han fått den ifrån vet jag inte. Det skulle dock inte förvåna mig om han gjort den själv. Han är sån.:))

Senast redigerad av en moderator:
L

Lelle_22

Guest
Sv: Finns verkligen tomten och hur är hans arbetsmiljö i så fall?

Jösses!
Å jag som alltid undrat varför tomten inte fanns. Nu vet jag.

Lelle_22

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Det handlar bara om att tro..........på tomten så är allt möjligt

:santa-3-icon:

Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Kan man registrera ekipaget som PB klass II ???

undrar Janne

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag finns visst!!!!!!!!!
Att utgå från att jag inte finns är bara elakt förtal. Lessen Roger, men jag kommer inte hem till dig, och då finns det bara 108999999 hushåll kvar. Dina beräkningar bygger på helt fel fakta.
Om du lovar att vara snäll, kommer jag kanske nästa år.
Jorden har 24 tidszoner och en datumlinje vilket innebär att det finns 48 timmar till hands för varje datum. Dessutom delas julklappar i de anglosaxiska länderna ut den 25:e, och i de östeuropeiska vid nyår. Detta gör inte mindre än 144 timmar. Då har jag alltså drygt 0,4 sekunder /hushåll. I och med Einstens relativitetsteori som säger att tiden går långsammare i hög fart så har jag ännu mer tid på mig, och effektivitet är jag ett praktexempel på.
Din påstådda hastighet 1000 km /sek är alltså en klar överdrift som kan reduceras till c:a 25 km/sek vilket bara motsvarar en bråkdel av ljushastigheten.
Att renarna ska hettas upp något särskilt, är inte sant det heller. Alla springer ju i lä bakom Rudolf. Faktum är att det är Rudolfs nos som får ta hela smällen och detta förklarar kanske hans röda mule. Att resten av renarna skall utsättas av en ljudbang är också felaktigt.
Om det hade varit så hade alla våra stridspiloter varit döva, och det är ju dom inte.
Sedan denna insuniation om min vikt. 150 kg!!!!! Ta bort en dryg tredjedel, så är du närmare sanningen.
Så alla barn som tror på tomten kan vara helt lugna. Han kommer i år igen.

Bilagor

• PC220078.JPG
    PC220078.JPG
    1 MB · Visningar: 4
F

F.d. 52938

Guest

:santa1:

Jag tror han åker Hymer lungt och fint:spinny::spinny:

F

F.d. 7569

Guest

Hej Tomten,

Det ser varmt och skönt ut i din grotta. Inte kunde jag tro det när jag besökte den och nissarnas lekplats på Luppioberget söder om Övertorneå för några år sedan.

God Jul på dig och jobba inte ihjäl dig. Om våra beräkningar är någorlunda korrerkta så lär du få några hektiska dygn. Vi ses förhoppningsvis nästa år eftersom du inte vill besöka mig iår. Jag lovar att vara snäll.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen