• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finns spänningsregulator för 12V-uttaget?

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Har kopplat in extra 12V-uttag och tagit strömmen från ordinarie uttag på instrumentpanelen. Ducato 2012. När jag mätte spänningen var det ca 12,2V i uttaget medan batterispänningen var ca 13V. Observera att jag har mätt helt obelastat i uttaget och på startbatteriet.
Ja obelastat var ju inte batteriet eftersom tändningen måste vara på för att få ström i uttaget, men jag tycker inte det borde vara så stort spänningsfall.
Frågan är: är det spänningsfall, eller finns det en spänningsregulator för 12V-uttaget?

/Anders

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Finns spänningsregulator för 12V-uttaget?

Måste vara spänningsfall mellan batteriet och motorrummet. Kan inte vara spänningsfall i ledningen till 12V-uttaget eftersom det inte var någon belastning.
Kom på att med "tändningen" på så går halvljusen på, och jag är inte 100% säker på att inte glödstiften var på när jag mätte, men jag tror inte det. Ska mäta igen vid tillfälle.

/Anders

F

F.d. 24784

Guest

Ett spänningsfall gör sig till känna först när det flyter en ström genom den aktuella ledaren. Din Voltmeter drar så lite ström att den inte kan orsaka mätbart spänningsfall även om ledningen är mycket smal.
Ditt spänningsfall beror sannolikt på att något drar ström när du vridit om startnyckeln, radio, halvljus, dieselmagnetventilen etc.
Det finns inga spänningsregulatorer som kan stabilisera spänningen med så lågt spänningsfall, en spänningstab behöver oftast upp till 3 V melon inspänning och utgående stabiliserad spänning. Det finns dock lågspänningsfallsregulatoer, men det finns knappast en sådan i en bil, då ju inga krav på satiriserad spänning i cig-jacken finns.

De Roy

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Bästa är ju att mäta med bilen igång, men det skulle mycket väl kunna vara en skyddsdiod i det extra uttaget du har. Den skulle ge ca 0.7-0.8 volt spänningsfall.

Så, starta motorn, har du fortfarande spänningsfall har du antingen väldigt klena (och troligen lite ljumna) kablar, eller en skyddsdiod mot felpolarisation i uttaget.

F

F.d. 24784

Guest

Vid start av motorn kommer generatorn att höja spänningen till 13,5 - 14 V.
Finns ett spänningsfall pga av belastning på kablaget in till den punkt där ciguttaget är kopplat, e xvis halvljuset, eller annan elelktronik så kommer spänningsfallet att ändå vara lika stort.
Skyddsdiod på ciguttaget har jag aldrig hört talas om, det skulle knappast ha någon funktion.
Däremot kan man ha en skyddsdiod som skyddar mot felpolarisering på apparater som man kopplar dit, då krävs även en säkring i den appraten.

De
Roy

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Ett spänningsfall gör sig till känna först när det flyter en ström genom den aktuella ledaren. Din Voltmeter drar så lite ström att den inte kan orsaka mätbart spänningsfall även om ledningen är mycket smal.
Ditt spänningsfall beror sannolikt på att något drar ström när du vridit om startnyckeln, radio, halvljus, dieselmagnetventilen etc.
Det finns inga spänningsregulatorer som kan stabilisera spänningen med så lågt spänningsfall, en spänningstab behöver oftast upp till 3 V melon inspänning och utgående stabiliserad spänning. Det finns dock lågspänningsfallsregulatoer, men det finns knappast en sådan i en bil, då ju inga krav på satiriserad spänning i cig-jacken finns.

De Roy

Helt rätt De Roy

Bästa är ju att mäta med bilen igång, men det skulle mycket väl kunna vara en skyddsdiod i det extra uttaget du har. Den skulle ge ca 0.7-0.8 volt spänningsfall.

Så, starta motorn, har du fortfarande spänningsfall har du antingen väldigt klena (och troligen lite ljumna) kablar, eller en skyddsdiod mot felpolarisation i uttaget.

Lumamannen: Skyddsdiod i 12V-uttaget tror jag inte på och en skyddsdiod mot felpolarisering i uttaget kan jag för allt i värden inte förstå hur den skulle fungera, den måste sitta inuti en tillkopplad apparat. Klena kablar till uttaget har ju ingen betydelse, jag har mätt utan belastning.

Vid start av motorn kommer generatorn att höja spänningen till 13,5 - 14 V.
Finns ett spänningsfall pga av belastning på kablaget in till den punkt där ciguttaget är kopplat, e xvis halvljuset, eller annan elelktronik så kommer spänningsfallet att ändå vara lika stort.
Skyddsdiod på ciguttaget har jag aldrig hört talas om, det skulle knappast ha någon funktion.
Däremot kan man ha en skyddsdiod som skyddar mot felpolarisering på apparater som man kopplar dit, då krävs även en säkring i den appraten.

De
Roy

De Roy: Det måste vara som du skriver, uttaget tar ström från någonstans i motorrummet. Spänningsfallet är i batterikabeln eller/och jordkabeln från batteriet. Jag har ju mätt direkt på batteriet.

Jag återkommer när jag har kollat igen. Tack för svaren

/Anders

F

F.d. 55451

Guest

Problemet du beskriver kan hitta sin parallell till den just inspelad video.
Min husbil måste för inspektion -bilsyn.
[youtube]eZtKHzhijDk[/youtube]
Testlampa mindre ½ ampere - 5 watt.
Mitt problem är nu att hitta där kabeln är vidare ansluten.:(

Senast redigerad av en moderator:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Ja BredoMobil, ett känt fenomen, inte bara på husbilar. Det kan bli väldiga konstigheter med klena kablar och dåliga jordpunkter (ärg och rost).

Ny mätning utförd:

Motorn igång, 14,4V i 12V-uttaget och 14,3V direkt på batteriet.
Detta bekräftar att uttaget är kopplat närmare generatorn än batteriet. De 0,1V spänningsfallet är över kabeln mellan batteriet och generatorn.
Case closed.

/Anders

Toppen