• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finns det pelletseldare här ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har eldat med pellets i ett antal år och har en CTC ecoflex med 2*500 liters acctankar samt solpaneler med totalt 60 rör .
Jag har en uppvärmningsyta på ca 250kvm inkl 36kvm garage som jag iofs "bara" har 14-15 grader .
Jag gör åt med ca 4,5 pall/år =ca 3744kg .

Samt har vi en braskamin som används för att få den "goa" värmen .

Ni som eldar med pellets hur mycket aska får ni / pall ?

Jag tycker jag får rätt mycket för det är ca 60-80 liter på 1 pall / 832 kilo .

Någon som har några mera smarta sätt att komma undan en hög förbrukning på uppvärmning / elförbrukning .

Synd att diodbelysningen är så snuskigt dyr och får då en lång återbetalningstid .

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Finns det pelletseldare här ?

Hej vi har eldat med pellets snart 8 år ,vi har en CTC dubbel panna , när vi kollade förbränningen hade pannan en förbrännings grad 89 procent enligt sotaren som provtryckte pannan ,om det fortfarande gäller vet jag inte ,askan mellan 45 till 50 liter per pall.vi har inga acc tankar eller solpaneler,vi Telge som leverantör från början var det bra ,nu tycker jag att vi har fått mer slagg än vi hade från början,jag askar ut var 4 fjärde vecka om det inte är för kallt ,då blir det oftare.Håller med om diodlampor att de är dyra men man får väl vänta ett tag så blir de väl billigare:wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17469

Guest

Hejj alla glada pelletseldare för glad är man när års förbrukningen räknas ut och man inte har komit upp i vad enkubikmeter olja kostar nu, jag instalerade en Termia anläggning för fyra snart fem år sedan ren pellets anläggning och är hur nöjd som helst, asklådan är rätt stor på den pannan tömer efter två pallar och då är den inte överfull sotar en gång i månaden det är lätt skött men man måste vara noga med inställningen om man skulle byta pellets tex. Vad använder ni för pellets?:msn_thumbup:

F

F.d. 53000

Guest

Noevas jag undrar om de har blivit sämre ,när sotar jag en gång i månaden har det blivit mer slagg än det varit förut ,någon mer som märkt det.

F

F.d. 2297

Guest

Hej
Eldar med Noeva pellets, Vi har en Värmebaron panna Joker med viking Bio brännare 2,5år gammal. Vi får ca en halv askavskiljare per pall ca 10 liter, vi är väldigt noga med att sota ur tuberna ofta var 14e dag på vintern så att man får en lägre rökgastempratur då blir verkningsgraden högre och sotet mindre
Hälsn
Elving

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Har eldat pellets i 12 år. Har en gammal CTC Total som är 20 år. Eldar med en PellEx brännare som är 10 år gammal. Jag förbrukar ca 7 ton/år. Har en 1½ plans villa på 130 m2 med källare.

Har i några år eldat med pellets från Bioenergi i Luleå, bra pellets från de norrländska skogarna. Jag får inte mer än ca 1% aska.

/Kenneth/

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jösses för ni så lite aska får jag nog kolla upp min förbränning i pannan för 60-80 liter på 832kilo verkar mycket .

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej Bengt-Åke

Du verkar få onormalt mycket aska. Om man tittar i produktbeskrivningarna för de olika pelletstillverkarna så anger många en askhalt på mindre än 0.4%

/Kenneth/

Senast ändrad:
F

F.d. 17469

Guest

Hej Bengt -Åke vad har du för färg på askan?
är den brun så har du för dåligt med luft tillskott
har noeva torv i sin pellets så byt pellets det ska vara ren trä pellets jag kör själv med Laxå eller Hok pellets som är pellets av kutterspån med hög verkningsgrad har du några problem så hör gärna av dej privat på mobilen (jobbar med pannor dagligen) mvh S-Å B

Toppen