• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fina cykelvägar i Västsverige - finns dom?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Med tilltagande ålder krävs det mer och mer motion för att hålla kroppen i någorlunda trim och då är cykeln ett oslagbart motionsredskap. Både GB och jag börjar bli lite till åren och behöver mycket motion. Orust är inget bra cykellandskap, fullt med bilar överallt och det tycks inte finnas något större intresse hos kommunledningen att skapa bra cykelleder, tyvärr.

c1.jpg

Tjörn är bättre faktiskt men delvis rejält kuperat med besvärliga backar
överallt vilket inte alltid GB tyckte var så trevligt. Se bild!

c3.jpg

Vi är beredda att köra några mil för att komma till fina cykelleder i västra Sverige men vill inte åka till Göta Kanal eller Öland varje gång det skall cyklas!

Den här bilden från Borgholm på Öland visar hur vi tycker att cykelvägar ska se ut!

cy2.jpg

Finns det sådan cykelterräng någonstans i Västsverige? Gärna nära Orust. Någon som vet?

Jappe

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fina cykelvägar i Västsverige - finns dom?

Husker jeg helt feil eller er det endel små veier med nesten ingen biler i det nord-østre hjørnet av Orust? Besøkte noen venner i det området for noen år siden og vi syklet nesten en hel dag uten å se mer enn et par biler. Det var hovedsaklig grusveier, noen med en stripe gress midt i veien.
Ödsmål, Slussen, Åskskalla og Stenshult er noen namn i området -tror resten av den østre delen av øya også har slike glemte veier.

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Jappe!

Har varit en del i Höganäs.
Där finns cykel/promenad väg ända ut till Nyhamnsläge och Kullens fyr.
Väldigt fint område att ta sig fram antingen gående eller med
cykel.
Knallar man så kan man gå efter "stranden" hela vägen.
/ Frank

F

F.d. 4927

Guest

Ginstleden i Halland går inte av för hackor. Har cyklat från Varberg norrut och mellan Varberg och Falkenberg - otroligt fina cyklingar. Du kan säkert hitta mer information på nätet.

Lasse

PS! Ganska platta också = mindre krävande om man prickar in en dag utan besvärande motvind. DS!

Senast redigerad av en moderator:

ThomasElisabet

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2025

Som Boråsare ska man kanske inte göra reklam för grannstaden men jag gör det ändå eftersom din fråga handlar om cykelvägar.
Ulricehamn var ju tidigare en järnvägsknut och på banvallarna, västerut, norrut o söderut, har dom asfalterat banvallarna så att där är det mkt lättrampat o inga backar heller. Flera mil är det åt varje håll.:)

Tjing
Thomas

F

F.d. 53074

Guest

Jappe!
Lite långt att åka kanske, men i Karlstad har man verkligen satsat ordentligt på cykelvägar. Vi har också en asfalterad banvall efter en nedlagd järnväg på 9 mil. Inte alls dumt!

Välkommen till Karlstad!

Kjell :D

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Alingsås måste väl fortfarande ses som cykelhuvudstaden, cykelbanor överallt.

/Per

F

F.d. 7311

Guest

Hej Jappe !
Du kan cykla runt kollungeröds sjön det är asfalt men inte så mycket trafik du kan parkera bilen hos mig så kan du utgå därifrån .

MVH/RET52:yes:

T

tompaline

Guest

Välkommen till cykelstaden Varberg.
Ni kan stå med din husbil längst ut på Getterön (kör förbi flygfältet)
Här ute finns även fina bad o matställen. En cykelslinga börjar vid fågelreservatet.
Ni har cykelvägar från Ställplatsen ända fram till fågelreservatet
för övrigt har vi massor med trevliga cykelvägar runt om i kommunen
besök turistbyrån så hjälper dom säkert er om mer tips.
välkomna Tommy i Varberg:)

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025

Med utgångspunkt från Ulricehamn finns det flera nerlagda järnvägar som har asfalterats och är jättefina att cykla på. Man kan cykla västerut mot Borås. söderut mot Vegby eller norrut mot Falköping. Det är inte så kuperat, och med undantag för några korsningar garanterat bilfritt!

God tur!
Bo-A och Ingegerd

K

k.skoog

Guest

Hej! Har ni provat att åka utefter Göta Kanal ? en toppen tur prova på.
Hälsningar
Krister

F

F.d. 53242

Guest

Hej. Det finns en asfalterad banvall(nedlagdt järnvägsspår) mellan Borås- Falköping, lite osäker var den börjar o slutar.(Gånghester tror jag den börjar- t.o.m ?)/oscar:)

F

F.d. 25142

Guest

Göteborg har många cykelvägar. T ex ut till Särö. Är nog an gammal banvall. Och man kan både promenera och cykla i Delsjöområdet.

F

F.d. 25229

Guest

Hej!

Jag kan också rekomendera att cykla längs med göta kanal! Det är verkligen en upplevelse.

Cecilia:yes:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jappe du kan cykla från myggenäs till skärhamn på cykelbana har ej prövat men testa du o hör av dej mvh håkan o britt som oxå behöver cykla

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Britt o Håkan, jag cyklade den beskrivna vägen, men från Stenungsund till Klädesholmen för några år sedan men eftersom cykelvägen går nära bilvägen så tyckte jag det var lite störande med oljud och avgaser.

För några dagar sedan tog vi husbilen till Sibräcka och cyklade därifrån över Häle ner mot Bleket och därifrån till Skärhamn och tillbaka till Sibräcka. Ganska fin tur i synnerhet grusvägen över Häle. De två första bilderna i den här trådens första inlägg är just från den grusvägen.

Se Tjörns cykelkarta: http://www.tjorn.se/download/18.104911d3124152ad24380003107/cykelkarta.pdf

Tjörn tycks ha en hel del fina cykelleder, faktiskt!

Jappe

Senast ändrad:
Toppen