• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats klaff för notblock

F

F.d. 410

Guest
Jag har en Adria 690-08 med Fiat-chassi. På ovansidan av instrumentpanelen finns ju en klaff man kan fälla upp och klämma fast ett block eller karta t.ex.

Av någon anledning går detta inte att göra i bilar som har airbag för passageraren. I dom bilarna sitter den fast.

Varför? hoppas någon vet, för jag begriper inte vad det gör för skillnad. Passagerarens airbag sitter ju på högersidan.

Lucka och klämma finns ju där så då vore det ju bra att kunna använda den.

Anders

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiats klaff för notblock

Jag undrade samma sak men enligt vad återförsäljaren upplyst så är det utrustning till passagerarairbagen som gör att den inte går att lyfta upp.

Skipper

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

VID KOLLISION SKULLE NOTBLOCKET KOMMA SOM EN PROJEKTIL DÅ AIRBAGEN UTLÖSES!

F

F.d. 410

Guest

Jag har kikat in under (tagit bort det ena av två fack varav det undre används för radion) och kan inte se något som skulle kunna ha med airbagens funktion att göra. Det sitter 2 skruvar och tar man bort dessa är luckan lös. Inget under eller vid någon av sidorna.

Så vitt jag kan förstå så sitter väl airbagen framför passageraren och både längre bak och lägre än nämnda lucka så då tycker väl inte jag att den skulle få med sig luckan vid ev. utlösning.

Men säkert finns det något skäl och det känns fel att exprimentera utan att veta.

Min tanke är väl att det kan vara något fånigt/onödigt EU-beslut som styr detta. Det finns ju så många "knäppheter" som EU bestämt så hälften kan man säkert ignorera utan att något allvarligt inträffar. Dock tycker jag luckan är vettig för att t.ex. ha en karta för en överblicksbild även om man har GPS.

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025

Jag blev lika förvånad som du när vi fick hem våran nya husbil adriatik 650 före jul. Demobilen vi tittade på kunde man vika upp notblocket men inte på våran bil. Fick till svar att när man tar konfortpacketet så kan man inte ha ett uppfälld not block för AIR bagen på passarsidan. Pratade sedan med Fiat service i Umeå om detta och dom förstog inte problemet så dom beställde hem en uppfällbar för ca 300 kr som jag själv bytte ut.

Greger Astrid

Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest

har man airbag på passargerarens sida, då ska man inte skruva loss notblock, eller fästa t.ex. gps på, airbag vid en olycka kan få prylar på notblock, eller upphöjda notblock flyga iväg som en raket, det är därför Fiat har skruvat fast notblock. Utan airbag notblock borde inte fastskruvat. Har inte heller med EU, annat att göra, ren säkerhets åtgärd för att skydda både föraren och andra i bilen.

Airbag blir ju bredare än själva airbag luckan är. Där var man kan läsa airbag.

Senast redigerad av en moderator:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025

Jag förstår inte vad du menar eller har fått dessa uppgifter i från, AIR bag siitter standard på förarsidan kan inte den kudden då likaväl kasta i väg notblocket på passargeraren. Självklart monterar man inte utrustning på AIR bag.

Greger Astrid

F

F.d. 12736

Guest

Utan airbag på passageraren sida finns inga begränsningar att lyfta notblock.

Med airbag ska man inte lyfta block. Jag själv försökte lyfta den, sedan installera gps, kontaktade Mezek Bil, därifån fick jag denna info. Passagerarens airbag vid en olycka blir bredare och kan träffa block, annat som eventuellt finns på block.

Förarsidan airbag begränsar ingenting, sitter ju mitt i ratten.

Tror inte att Fiat skruvar fast notblock utan anledning.

F

F.d. 410

Guest

Greger & Astrid
Tack för det svaret. Vad var det för skillnad på den du fick och den som satt där. Jag har ju kikat under och såvitt jag kan se sitter luckan fast med 2 skruvar och verkar lossna om man tar bort dessa. Den nya du fick borde väl innehålla någon fjäder eller liknande.

Det är inte möjligen så att du fick någon förpackning med ett reservdelsnummer på?

Anders

F

F.d. 7282

Guest

Det kan nog stämma att passargerarairbagen breder ut sig på ett helt annat sätt än på förarsidan.

Hur blir det då med gps:en och backkameran, hur många har sådana monterade på
brädan.Har själv inte så ny bil men det kanske står ngt om detta i instruktionsboken.

F

F.d. 410

Guest

Det kan nog stämma att passargerarairbagen breder ut sig på ett helt annat sätt än på förarsidan.

Hur blir det då med gps:en och backkameran, hur många har sådana monterade på
brädan.Har själv inte så ny bil men det kanske står ngt om detta i instruktionsboken.

Jag håller med er. En 7" LCD-skärm blir ju en mycket farligare projektil om airbagen skulle nå den. Jag har dock svårt att tro detta då airbagen sitter längre bak och lägre än nämnda lucka samt att en airbag, så vitt jag vet, är päronformad med största diametern närmast passageraren.

Adria tycker jag har varit väldigt duktiga på att klistra gula varningslapper i bilen för både det ena och det andra så det är ju konstigt att det inte sitter en på luckan och varnar för montering av t.ex. back-TV.

Men hur som helst är väl regler till för att följas, men ibland kan man ju inte låta bli att fundera.

Anders

F

F.d. 346

Guest

Inte skall vi väl lösa ut några Airbagar? Kör försiktigt och njut av våren!

Anders:)

Irén & Christer

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025

Jessica & Anders ,vi tycker som er kör vackert och njut av naturen!!

MVH Älvängen.:):)

F

F.d. 12736

Guest

det var inte min mening att låta skrämmande ang. airbag på passageraren sida. Jag löste problematiken genom att använda butylmassa, är osäker om medel heter så? (inga skruvar) för att sätta fast gps´ar, för gps´ar.

vi körs försiktigt.

instrumenpanel.JPG

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025

Du tar bort den befintliga delen och monterar dit en ny som du beställer från Fiat service dom har detaljnummret, och du byter på 10 min. Tyvär så har jag kasstat kartongen som min var i.

Greger Astrid

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025

Nu har jag hittat detaljnummret på notblocket 735421020 pris 754 kr. jag fick felpris när jag köpte den 345KR !!!!!!

Greger Astrid

F

F.d. 4754

Guest

Hej.
Jag har inte airbags i min bil men kan inte låta bli att kommentera i tråden.

Det finns naturligtvis en anledning till varför Fiat har låst notblocket.
Jag skulle aldrig göra en förändringar utan Fiats medgivande.

Jag skulle gärna ha airbags men nu blev det inte så, men finns funktionen så är det viktigt att den funkar precis som det är tänkt...

/Knausen

F

F.d. 8036

Guest

Istället för att spekulera ringde jag till Italienska Bil och frågade. Och mycket riktigt så är det airbagen det hänger på. Dom tyckte det var en dålig ide att byta ut den aktuella delen och i och för sig också att sätta andra apparater på denna plats eller till höger därom. Skall man sätta något där skall man hålla det så långt fram till vindrutan som möjligt.

Även om inget finns under plattan i vanliga fall fylls detta utrymme av airbagen vid en eventuell kollision för den skall också skydda i mitten, dvs även denna del kommer att öppna sig och då finns väl risken att man får ev. apparater eller notblocket i huvudet och så kommer airbagen efter, vilket ju sker på bråkdelen av en sekund.

På den nya bilen skulle det finnas anvisat var man skulle sätta en ev. GPS.

På äldre bilar är det bäst att hålla dessa apparater till vänster om plattan där notesblocket skulle ha suttit.

Skipper

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025
Notblock

Om nu det är så att den högra AIR-Bagen skickar i väg notblocket lättare än den vänstra så kan man väl fälla ned den under färd, då blir det helt slätt

Greger Astrid

notblock.jpg

F

F.d. 12736

Guest
Sv: Notblock

Hej

Det finns säkert många som skaffat sin första nya husbil med dubbla airbag fram nyligen, och var och en fattar sina beslut med dithörande ansvar,

Fiat, Italien, har skruvat fast blocket när man har även airbag på passagerare sidan för att undvika eventuella extra onödiga personskador. Vi kan ha många olika uppfattningar om Fiat, notblocket, airbags. Men det är Fiats beslut att göra såhär.

Jag vill följa Fiats beslut, och visa respekt och inte skruva.

Jag har kollat detta via Fiat auktoriserat verkstad, som i sin tur har fått information från Fiat importören.

Jag vet att på HBK forum det är tillåtet att skriva nästan om vad som helst, här vill jag dock ställa frågan, ska vi uppmuntra andra att inte följa Fiats rekommendation.

Det är möjligt att koppla bort airbag på passageraren sida.

Toppen