• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats bisarra oljenivåmätare

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Har en -23 Ducato 2.2 multijet. De fiffiga konstruktörerna har såklart tagit bort den svårhanterade och krångliga oljestickan som bara fungerat i över 100 år.

Vad har vi istället? Jo, en digital mätare i bilen. Detta kan väl inte vara så hemskt tänkte jag.
På väg hem, varning för låg olja, och oljemätaren visade i botten. Slog i en liter mack-olja. Ingen skillnad. Hmm, kanske trasig mätare, tänkte jag. Dumt att överfylla. Hade 10 mil kvar och körde så länge jag hade oljetryck.

Ringde verkstad. Ojojoj, hahaha. Trodde du att man bara kan fylla i olja? Sånt där skall du inte göra själv. Det kan ta oss upp till 30 minuter att få till på en service.
Gör så här:
Fyll max 200 ml.
Varmkör till näst översta sträcket på oljetemp, detta går INTE att göra längs vägen då oljekylaren gör sitt jobb. Varmkör och håll på 1500-2000 varv i 10-15 minuter stillastående.
Stäng av motor och ta ut nyckel.
I med nyckel och slå på tändning i fem minuter.
Läs av.

Detta borde ta mig fan vara olagligt med hänvisning till konsumenträttigheter. Enda anledningen att det kan ha gjort detta är för att tvinga folk till verkstäder. De kan läsa av oljan digitalt 100 gånger i sekunden, kompensera för temperatur och visa resultatet. Men.. detta vill de helt enkelt inte göra.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns det oljestickor på nya bilar? inte på mina.
Brukar aldrig ha problem med detta,vid oljebyte fyller jag olja enligt instruktionsboken,en modern bil förbrukar inte olja vid mina körsträckor 1000-1500 mil.
Om indikeringen på din bil är i botten är det något fel,du har ju garanti kvar.

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Har en -23 Ducato 2.2 multijet. De fiffiga konstruktörerna har såklart tagit bort den svårhanterade och krångliga oljestickan som bara fungerat i över 100 år.

Vad har vi istället? Jo, en digital mätare i bilen. Detta kan väl inte vara så hemskt tänkte jag.
På väg hem, varning för låg olja, och oljemätaren visade i botten. Slog i en liter mack-olja. Ingen skillnad. Hmm, kanske trasig mätare, tänkte jag. Dumt att överfylla. Hade 10 mil kvar och körde så länge jag hade oljetryck.

Ringde verkstad. Ojojoj, hahaha. Trodde du att man bara kan fylla i olja? Sånt där skall du inte göra själv. Det kan ta oss upp till 30 minuter att få till på en service.
Gör så här:
Fyll max 200 ml.
Varmkör till näst översta sträcket på oljetemp, detta går INTE att göra längs vägen då oljekylaren gör sitt jobb. Varmkör och håll på 1500-2000 varv i 10-15 minuter stillastående.
Stäng av motor och ta ut nyckel.
I med nyckel och slå på tändning i fem minuter.
Läs av.

Detta borde ta mig fan vara olagligt med hänvisning till konsumenträttigheter. Enda anledningen att det kan ha gjort detta är för att tvinga folk till verkstäder. De kan läsa av oljan digitalt 100 gånger i sekunden, kompensera för temperatur och visa resultatet. Men.. detta vill de helt enkelt inte göra.
Jag håller med dig till fullo. En titt på oljestickan avslöjar även konditionen på motorn, det är som ett blodprov på en människa. Min Toyota camry har oljestickan och jag kan konstatera att efter service är det alltid för mycket olja. Såg en
film på Youtube där man undersökte hur mycket olja som gömde sig i en camrymotor efter att
man tappat ur , det var ca en halv liter .

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Tror att oljestickan kommer tillbaka på Serie 10. Jag har själv Serie 8 utan oljestickan och tycker som ts.

Toppen