• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat-verkstad i Malmö?! - Husbilen fixad

Status
Stängd för vidare inlägg.

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025
Vi är på väg mot Spanien, men redan en bit utanför Eskilstuna la 5:ans växel av. Har nu kommit fram till Örkelljunga där vi övernattar.
Vi vill lösa problemet här i Sverige och undrar om någon klubbkamrat vet någon Fiat-verkstad i Malmö där vi kan få hjälp??

Resan blir givetvis försenad, men vi tänker bli borta till maj månad så det är ett mindre bekymmer..

Babsan och Kent

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fiat-verkstad i Malmö?!

Champion Auto i Arlöv . Ströms bilservice .Kör inte till Mekonomen el liknande deras kunnande sträcker sig till oljebyten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Står du i Örkelljunga hos BiÖ så tala med dem, de är aktoriserad Fiat-verkstad.

Utanför Malmö finns en verkstad som är mycket kunniga och som säkert kan fixa din växellåda, ChampionAuto tfn 040- 939302.

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025

Dessvärre är Bengt i Örkelljunga stängt, vad vi förstått t o m trettonhelgen. Men tack för svaret..

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025

Tack Gunnar och Vippen, vi har vid ett tidigare tillfälle haft kontakt med Auto Champion och fick jättebra bemötande. Också den gången var vi på väg till Spanien. Vi kommer att ringa dom imorgon bitti..

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Champion Auto i Arlöv . Ströms bilservice .Kör inte till Mekonomen el liknande deras kunnande sträcker sig till oljebyten

Är det inte lite tufft att döma ut samtliga ca. 600 Mekonomen-verkstäder som inkompetenta? Det finns säkert någon Mekonomen som inte alltid lyckas till 100% men detta kan nog gälla även andra verkstäder.

/Håkan

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Är ni kvar i Örkeljunga så är det inte så långt hit Hem har ingen erfarenhet själv men har bara läst gott om dom här på forumet. Hoppas ni hittar en verkstad som har tid med er. Måste lådan demonteras så är där rätt många timmar på bara demontering och montering.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Om du är i Örkelljunga så har du inte så långt till Finja utanför Hässleholm och Lindells Bilservice, auktoriserad Fiat verkstad. En bra verkstad med god service och med rimliga priser, Rekommenderas.
//Nilhen

F

F.d. 30146

Guest

Usch vilken tråkig start på er resa:eek:, hoppas att det löser sig snabbt. Och om man får komma med ett "litet tips" vad det är som ballat ur, så får det bli det som det "alltid" är på Fiat:s växellådor, alltså den otroligt dåliga 5:e växeln:swoon:, finns tyvärr tonvis med information om det problemet här på forumet.

Men hur som helst, hör gärna av er på forumet när ni vet vad som orsakat felet.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vill bara nämna att 5:ans växel är lätt att byta. Behöver inte vara en Fiat-verkstad.
Hur bytet går till finns beskrivet här i detalj på HBK eminenta forumet.

F

F.d. 25026

Guest

Bilpartner i Burlöv, 040-534800, Testvägen 4 Burlöv

Var där för några månader sedan och fick programmerat om nycklarna på en Fiat Ducato. Det kostade 650 kr, att jämföra med de 975 kr som Mekonomen-verkstaden på Gastelyckan i Lund ville ha. Jag vet inte om de är billiga med andra reparationer, men jag kommer förmodligen att köra dit nästa gång jag behöver hjälp med något. Vid besöket sa de att de kan serva även riktigt stora Fiat-husbilar.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Nu undrar jag vad du har fått den kunskapen från då jag har kontakt med en Mekonomen verkstad som är fiat certad är dom inte att lita på menar du:mad:

Micke

F

F.d. 55338

Guest

Det var ju en "jädrans" nyårspresent. Hoppas det ordnar sig för er. Lycka till nu, så hörs o syns vi i Spanien. Men vi önskar er givetvis ett GOTT NYTT ÅR i allafall. Lizzy o Ove.
Tack Gunnar och Vippen, vi har vid ett tidigare tillfälle haft kontakt med Auto Champion och fick jättebra bemötande. Också den gången var vi på väg till Spanien. Vi kommer att ringa dom imorgon bitti..

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025
Husbilen fixad....

Tack för tipsen om en bra Fiat-verkstad i Malmö. Vi åkte till Champion Auto i Arlöv och fick ett väldigt bra bemötande av Marcus och Leif som driver verkstaden. Reservdelar till femmans växel fanns inte hemma, men det ordnade man via telefonsamtal till andra verkstäder och under eftermiddagen igår så lagade man bilen och vi kan nu åka som planerat, med Finnlines färja till Travemunde ikväll.

Vi är så nöjda med arbetet och att Maria serverade kaffe och bullar under den tidvis ganska långa eftermiddagen gjorde inte saken sämre..

Vi kan verkligen rekommendera den verkstaden...

Priset, högt eller lågt, vet jag inte.. Det var bara att betala 11 936 kr och försöka se glad ut. Och glada är vi, vi fick ju bilen fixad...

Att sen Sibbarps camping stängde kl 1630 var mindre roligt men vi övernattade på Ribbersborgsbadets parkering och det gick bra det med.

Vill någon följa oss på resan, så skriver jag i Resdagboken.se. Skriv babsanokent under "Resenär", så kommer ni till min sida och kan följa oss den här resan och även läsa tidigare resor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen