• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat utväxling femmans växel

F

F.d. 10675

Guest
Hej alla!

Är det någon här på forumet som kan hjälpa mig med vilken av drevsatserna (hur många kuggar) till femmans vxl jag skall beställa från Axel-Augustin.de i tyskland.

Jag har en 2004 Hobby 725 2.8jtd 128 hp som går "lite trögt" på femman...
Tänkte mig att öka upp varvet med ca 250-300 rpm på femman i runt 90 (GPS) km/h

Jag har en tysk jobbarkompis som skall hjälpa mig med det språkliga, men det var fortfarande en del frågetecken efter samtal med firman.

Hoppas på svar ganska snart, semestern hägrar!

Ha en goo midsommar/Lars

bsalars@hotmail.com
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Hei!

Har tidligere eiet 2,8 jtd biler på 3,5 til 4t og også prøvet både den lange og kortere utveksling.
Jeg ville aldri mer kjøre den med kort utveksling, for mye støy, for mye turtall og forbruket øker, mao trekkraften øker litt pga mer turtall, og kombinert med flere kraftige negative parametre syntes JEG at dette var lite ønskelig løsning.

Løsningen for meg ble istedet på neste husbil med 2,8jtd å kjøre med den lange utveksling og montere en KCR powerboks! Da fikk jeg mer trekkraft på aktuelle turtall område, og forbruket ble lavere, vinn vinn og ingen negative erfaringer.

mvh
frj
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Jag skulle nog också satsa på en effektox istället. Vi köpte en -04 för två år sedan och funderade på att dreva om efter första resan till Kroatien. Det blev en box istället och det blev som en annan bil.
Och när man åker länge på motorväg så är man glad att det inte varvar och låter mer än det gör.
Vi handlade på CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning
149Euro + frakt. Installerat på 30 min.
/Leif
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Jag har 2500 varv i 100 på mätaren 90km/h GPS fart och skulle vilja ha ner varven istället kraften finns ju men det är ju om lådan klarar vridmomentet men det är ju den "nya" lådan ..

Det är väl 2300 varv i 90 km/h på mätaren .

Leif :

vad är skillnden på dom olika boxarna ?

Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning » C4U-Basic (CRD) Ducato 2.8 JTD 145 PS

Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning » C4U- Power Digital Ducato 2.8 JTD 145 PS

Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning » C4U Power Digital FB Ducato 2.8 JTD 145 PS

Samma effekt samma vrid .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Bengt-Åke Linder;

Basic är en analog box
Power digital är alltså digital
Power Digital FB har fjärrkontroll, man kan ställa om mellan programmen utan att öppna boxen. Även stänga av den om man känner sig behöva det.
(Jag köpte den digitala utan fjärr)
/Leif
 
F

F.d. 10675

Guest
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Hej alla!
En KCR-box var det första jag monterade i bilen...
Men när jag kör den lastad, bilen har inbyggt elverk, 180l extra friskvattentank och en del passagerare med packning går den "lite" tungt... Det räcker att det blåser lite motvind eller det blir lite uppför så e det fyran som gäller.
Nä, nu måste jag skynda vidare till jobb...
Ha dé gott/Lars
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Hej bsalars

Har samma motor men 2006 och bytte från 51-31 kugg till 49-33 kugg. Varvtalet ökade på femman ca: 300 varv och nu känns inte det långa steget mellan fyran och femman av längre. Det blev mycket bättre än jag före bytet trodde att det skulle bli.

MVH Roger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Roger hur mycket varvar din bil i 90km/h , skriv gärna om det är mätarfart eller GPS fart samt hur mycket hästkrafter/nm eller vilken motor har du i din bil nu ?

Jag har ju en 2,8 liters 147 hkr 310nm och den varvar 2300 i 90km/h mätarfart . 2500 90km/h GPS jag skule nästn vilja ha ner varven 200 .
 
Senast ändrad:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Hej Bengt-Åke.

Min motor är en 2,8 liter JTD 93,5 kW 127 hkr vid 3600 varv / min. 300 nm vid 1800 varv / min och varvar vid 90 km GPS-fart 2500 varv / min.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Då är det nu samma utväxling som jag har då på 5:an och då är det den tidigare utväxlingen som du hade i din låda jag skulle vilja ha men det får vara som det är .
 
F

F.d. 4080

Guest
Sv: Fiat utväxling femmans växel

Hei!

Har tidligere eiet 2,8 jtd biler på 3,5 til 4t og også prøvet både den lange og kortere utveksling.
Jeg ville aldri mer kjøre den med kort utveksling, for mye støy, for mye turtall og forbruket øker, mao trekkraften øker litt pga mer turtall, og kombinert med flere kraftige negative parametre syntes JEG at dette var lite ønskelig løsning.

Løsningen for meg ble istedet på neste husbil med 2,8jtd å kjøre med den lange utveksling og montere en KCR powerboks! Da fikk jeg mer trekkraft på aktuelle turtall område, og forbruket ble lavere, vinn vinn og ingen negative erfaringer.

mvh
frj

Hei !
Hvis dette gjelder Fiat 2,8 JTD 93,5 kW/127 Hk, så har jeg samme motor og gearboks. Har vurdert å kjøpe KCR-tuning, men så langt bare blitt med tanken.

Noen spørsmål:
Hvor kjøpte du boksen og hva er betegnelsen på den?
Følger det med monteringsanvisning?
Pris?
Håper du har anledning til å gi meg noen opplysninger.

mvh Jenny
 
Toppen