• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT uppdatering -17

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick ett samtal från min verkstad,motorstyrningen måste omgående uppdateras order från FIAT Italien,tydligen har man haft problem med avgasrening och bytt EGRventiler mm. nu har man beslutat uppdatera motorstyrningen.
Bilen är 2017 177hk.
Eftersom min bil är avställd under vintern skulle man meddela FIAT detta,tydligen är man väldig angelägen.
Är det fler som fått detta samtal?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns inte på My camper för min heller,men uppdatering finns tydligen ändå.
FIAT har haft stora problem på vissa bilar där man bytt det mesta på avgasreningen.
 
E

ericssonc52

Guest
Vilken verkstad har du som skickar ut sån info den vill jag med vara delaktig i.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har en -17 177hk, ingen kontakt från någon verkstad. Däremot har jag vänner med 150hk -17 som fått byta något med EGR + någon annan återkallelse.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det man undrar om är det ett garantijobb helt utan kostnad eller bondfångeri.
Kan det vara typ wv uppdateringar för att man är orolig för något tidigare fiffel med programvaran som man är rädd ska komma fram, grymma böter i sånt fall.
Om det är uppdateringar av mättekniska miljöskäl skulle jag avstå eftersom bilen förmodligen kommer gå sämre och dra mera.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Vid min service i somras fick jag även detta åtgärdat. Utan min vetskap innan. Fick info efter utfört jobb att man hade gjort en åtgärd pga återkallelse. Något med Egr.. Vet dock inte exakt vad...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vid min service i somras fick jag även detta åtgärdat. Utan min vetskap innan. Fick info efter utfört jobb att man hade gjort en åtgärd pga återkallelse. Något med Egr.. Vet dock inte exakt vad...
Jag hade min bil inne på verkstad i augusti,man bytte det mesta på avgasreningen,kostade väl över 40000kr(garanti),nu har man tydligen upptäckt att ny styrdata krävs för att undvika nya problem.
Problemet tycks vare Euro6 utan Adblue,dubbla EGR ventiler mm. för att klara avgaskraven har det blivit för komplicerat.
Att låta bli att uppdatera som skrivs i tråden är direkt olämpligt om man ska få ut något maskinskadeförsäkringen vid ev.framtida problem.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vår bil är tillverkad 28/8 2018 och borde omfattas
Knappade in uppgifterna om vår bil i appen Fiat Camper
Till min förvåning svarar den att mitt chassinummer inte finns - säker på att det är rätt inknappat
Vad göra?
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Vår bil är tillverkad 28/8 2018 och borde omfattas
Knappade in uppgifterna om vår bil i appen Fiat Camper
Till min förvåning svarar den att mitt chassinummer inte finns - säker på att det är rätt inknappat
Vad göra?
Vi får samma svar - att den inte finns!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
FIAT camper appen är inte användbar,du får vända dig till FIAT verkstad,min bil finns i appen men inga uppdateringar trots att det skall göras.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.221
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Toppen