• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxellåda

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Taxiägare byter olja i Automatlådorna inte manuella lådor, det behövs inte.
Körde en MB300 med manuell låda, Ägaren bytte aldrig olja i lådan och den rullade som Taxi i nära 65 tusen mil.
Orsaken till att det blev en manuell låda var att undertecknad frontade (biltjuv mot enkelriktat) med en ny 300D
800 mil bara med automat, och någon ny sådan i Taxiversionen fanns inte i Sverige, Taxi hade annan instrumentbräda med separat
uttag för taxametern.
Fiats Robotlåda är en Manuell växellåda som växlas av en robot.
Jämför aldrig en Äkta automat med en Robotlåda, finns ingen gemensam nämnare alls utom att de växlas automatiskt. :)
Att man råkar komma undan med att inte göra service på en personbil kan man ju inte ta som skäl till att inte göra det på en husbil som
normalt väger 3,5ton och uppåt, och därigenom får växellådan ständigt gå med mycket hög belastning!
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Taxiägare byter olja i Automatlådorna inte manuella lådor, det behövs inte.
Körde en MB300 med manuell låda, Ägaren bytte aldrig olja i lådan och den rullade som Taxi i nära 65 tusen mil.
Orsaken till att det blev en manuell låda var att undertecknad frontade (biltjuv mot enkelriktat) med en ny 300D
800 mil bara med automat, och någon ny sådan i Taxiversionen fanns inte i Sverige, Taxi hade annan instrumentbräda med separat
uttag för taxametern.
Fiats Robotlåda är en Manuell växellåda som växlas av en robot.
Jämför aldrig en Äkta automat med en Robotlåda, finns ingen gemensam nämnare alls utom att de växlas automatiskt. :)

Jag är övertygad om, att ingen manuell växellåda mår dåligt av att byta olja vid 8000 mil. Särskilt eftersom husbilen då i normala är över 10 år gammal.
Sen får du ju såklart tycka vad du vill om detta.
Men jag säker på att detta förlänger livslängden, även på en manuell växellåda.


Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Per P

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Lite info om oljebyte

Växellådsservice - Fabriksrenoverade och begagnade växellådor (automat, DSG, manuell, CVT), fördelningslådor, differentialer och turbos med branschens bästa garanti! | Hellsten Gears AB Växellådsservice - Fabriksrenoverade och begagnade växellådor (automat, DSG, manuell, CVT), fördelningslådor, differentialer och turbos med branschens bästa garanti! | Hellsten Gears AB

Tänka sig, precis vad jag skrev så rekommenderar de byte av olja även på en manuell växellåda vid 8-10 000 mil
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.751
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har inte robotlåda. Jag har däremot bokat stor service inkl kamremsbyte hos Champion Auto i Arlöv. Marcus, som driver firman, var noga med att påpeka att vartannat år ska man skölja o byta kopplingsvätska och byta olja till växlingsrobot, om bilen har comfortmatic / halvautomatisk växellåda, vilket inte alltid ingår i serviceförslag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.244
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har inte robotlåda. Jag har däremot bokat stor service inkl kamremsbyte hos Champion Auto i Arlöv. Marcus, som driver firman, var noga med att påpeka att vartannat år ska man skölja o byta kopplingsvätska och byta olja till växlingsrobot, om bilen har comfortmatic / halvautomatisk växellåda, vilket inte alltid ingår i serviceförslag.
Glädjande att det finns åtminstone några verkstäder som har den kunskapen!
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Jag har inte robotlåda. Jag har däremot bokat stor service inkl kamremsbyte hos Champion Auto i Arlöv. Marcus, som driver firman, var noga med att påpeka att vartannat år ska man skölja o byta kopplingsvätska och byta olja till växlingsrobot, om bilen har comfortmatic / halvautomatisk växellåda, vilket inte alltid ingår i serviceförslag.
Trevligt att du valde att göra servicen hos Marcus
Där kommer du att få mycket bra bemötande och super ärlig service
 

ddan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Partille
HBK-Nr
30188
Medlemskap
2026
3600 mil på min 2019 och har börjat få problem med växellådan/kopplingen. Den säger no gear available och det går inte att få i en växel. Det har hänt 4 ggr när man kört långt. Den ska in på verkstad för andra gången nu för det felet.
Min Ducato är en 2018 2,3 Mulitijet. (1 700 mil) Fick problem med min robot transmission i våras 2024. Vid inläggning av växel hände ibland ingenting och felmeddelandet "Transmissionen trasig - kontakta verkstad" visades. Det som snurrade till det hela var att detta 'fel' inträffade ganska sällan (kanske en gång på 50). Väntade man i ett par minuter kunde man sedan lägga in 'drive' läget som om ingenting hade hänt och köra vidare. Vid servicen innan sommarturen till Spanien kunde verkstaden inte ge någon förklaring till fenomenet.
Utanför Zaragossa gav lådan upp och jag fick uppsöka en Fiat verkstad som plockade ner kopplingen och konstaterade att plastbeläggningen runt fjädrarna i ryckutjämningen hade spruckigt och släppt och hamnat i oljan (se bild). Teorin var att om man kör i svårt kuperad terräng såsom i Alperna under varma sommardagar med frekventa upp och nerväxlingar, så överhettas kopplingsdelarna och fjädrarnas plastbeläggning krackelerar.
Det finns ett mycket lång tråd på en Holländsk site som i detalj beskriver medlemmarnas frustration över detta problem.


Jag har fått intrycket att detta är allt annat än ett ovanligt fel och det är märkligt att Fiat inte har återkallat dessa fordon med tillverkningsår 2017 och 2018. Förhoppningsvis har felet åtgärdats så att nytillverkade lamell plattor inte råkar ut för samma problem.
 

Bilagor

  • Multijet 2,3 kopplingslamell.jpg
    Multijet 2,3 kopplingslamell.jpg
    1 MB · Visningar: 79

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Min Ducato är en 2018 2,3 Mulitijet. (1 700 mil) Fick problem med min robot transmission i våras 2024. Vid inläggning av växel hände ibland ingenting och felmeddelandet "Transmissionen trasig - kontakta verkstad" visades. Det som snurrade till det hela var att detta 'fel' inträffade ganska sällan (kanske en gång på 50). Väntade man i ett par minuter kunde man sedan lägga in 'drive' läget som om ingenting hade hänt och köra vidare. Vid servicen innan sommarturen till Spanien kunde verkstaden inte ge någon förklaring till fenomenet.
Utanför Zaragossa gav lådan upp och jag fick uppsöka en Fiat verkstad som plockade ner kopplingen och konstaterade att plastbeläggningen runt fjädrarna i ryckutjämningen hade spruckigt och släppt och hamnat i oljan (se bild). Teorin var att om man kör i svårt kuperad terräng såsom i Alperna under varma sommardagar med frekventa upp och nerväxlingar, så överhettas kopplingsdelarna och fjädrarnas plastbeläggning krackelerar.
Det finns ett mycket lång tråd på en Holländsk site som i detalj beskriver medlemmarnas frustration över detta problem.


Jag har fått intrycket att detta är allt annat än ett ovanligt fel och det är märkligt att Fiat inte har återkallat dessa fordon med tillverkningsår 2017 och 2018. Förhoppningsvis har felet åtgärdats så att nytillverkade lamell plattor inte råkar ut för samma problem.
Detta fel har varit känt sedan robotlådan kom i princip. Plasten ersattes av metall runt 2020.
Sedan är det nog som vissa verkstäder säger att det är vanligare med fel på bilar som står still i 11 månader per år än de som rullar 1-2 tusen per år.
280 mil om året kan vara orsaken till problemen, motor och låda är byggda för att användas! helt enkelt.
Miltalet 280 mil körs oftast på en arbetsvecka för de som levererar varor inte på närmare 6 år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Detta fel har varit känt sedan robotlådan kom i princip. Plasten ersattes av metall runt 2020.
Sedan är det nog som vissa verkstäder säger att det är vanligare med fel på bilar som står still i 11 månader per år än de som rullar 1-2 tusen per år.
280 mil om året kan vara orsaken till problemen, motor och låda är byggda för att användas! helt enkelt.
Miltalet 280 mil körs oftast på en arbetsvecka för de som levererar varor inte på närmare 6 år.

Från vilken årsmodell menar du detta gäller?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.244
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Detta fel har varit känt sedan robotlådan kom i princip. Plasten ersattes av metall runt 2020.
Sedan är det nog som vissa verkstäder säger att det är vanligare med fel på bilar som står still i 11 månader per år än de som rullar 1-2 tusen per år.
280 mil om året kan vara orsaken till problemen, motor och låda är byggda för att användas! helt enkelt.
Miltalet 280 mil körs oftast på en arbetsvecka för de som levererar varor inte på närmare 6 år.
Att husbilar inte körs så många mil per år kan knappast påverka detta problem. Plasten är av dålig kvalitet och påverkas negativt när kopplingen blivit för varm. Hur menar ”vissa verkstäder” att det blir mer varmgång i kopplingen om bilen körs färre antal mil per år??
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Verkstäderna har nog rätt att det är större risk för fordon som står långa perioder. Det kan bildas rost på axeln och då frigörs inte lamellskivan helt utanligger lite an mot svänghjulet och då blir den snabbt mycket varm! Sedan är det säkert att skivan som inte har plastdelar tål säkert högre värme. Fordon som används dagligen har säkert mindre problem!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.244
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Nja, roboten frikopplar alltid direkt vid motorstart och kopplingsläget "Kiss Point" fastställs med neutralläge ilagt. Var lamellen inte frigjord skulle detta misslyckas eftersom lamellvarvtalet inte var 0 rpm med tryckt koppling, och utlösa någon form av larm.
 
Toppen