• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat robot växellåda

Essal

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej alla.
Har ett problem med min robot låda, när bilen är kall så hugger det när jag kör iväg. Har nu bilen på en Fiat verkstad och har fått besked att oljan till servon o robot styrningen har blandat sej med påföljd att den växlar hårt. Kan någon förklara för en novis hur detta kan ske.
Mvh
Lasse
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej alla.
Har ett problem med min robot låda, när bilen är kall så hugger det när jag kör iväg. Har nu bilen på en Fiat verkstad och har fått besked att oljan till servon o robot styrningen har blandat sej med påföljd att den växlar hårt. Kan någon förklara för en novis hur detta kan ske.
Mvh
Lasse

Hej
Jag kanske inte har det direkta svaret på din fråga.
Men när jag bytte alla oljorna (3st) på min innan årets långfärd. Så hade den lite av de tendenser du beskriver.( har gått ca 7000 mil innan bytet)
Men efter bytet så växlar den betydligt mjukare och bättre. Till och med frugan upptäckte detta, och hon är normalt sett totalt ointresserad.
Fiat rekommenderar inte något byte i serviceintervallerna, utan endast en kontroll var 4800 mil.
Hade för övrigt ingen aning att de kunde blanda ihop sig.

Mvh Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.338
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Jag kanske inte har det direkta svaret på din fråga.
Men när jag bytte alla oljorna (3st) på min innan årets långfärd. Så hade den lite av de tendenser du beskriver.( har gått ca 7000 mil innan bytet)
Men efter bytet så växlar den betydligt mjukare och bättre. Till och med frugan upptäckte detta, och hon är normalt sett totalt ointresserad.
Fiat rekommenderar inte något byte i serviceintervallerna, utan endast en kontroll var 4800 mil.
Hade för övrigt ingen aning att de kunde blanda ihop sig.

Mvh Per
Vätska bromsolja skall bytas vart annat år i kopplingen, i robotdelen är det bara nivåkontroll, men denna bör bytas också även om FIAT inte har det i serviceplanen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej alla.
Har ett problem med min robot låda, när bilen är kall så hugger det när jag kör iväg. Har nu bilen på en Fiat verkstad och har fått besked att oljan till servon o robot styrningen har blandat sej med påföljd att den växlar hårt. Kan någon förklara för en novis hur detta kan ske.
Mvh
Lasse
Sa de exakt som du skrivit, att ”oljan till servon och robotstyrningen blandat sig”? Isåfall yrar de, eller använder fel namn på saker. Eller blev det kanske ett missförstånd er emellan?

Växlingsroboten har en huvudcylinder för kopplingen, också kallad medieomvandlare, som har hydraulolja i en kammare och bromsvätska (för kopplingen) i en annan kammare. Det skall vara tätt mellan dessa men är det inte det så kan vätskorna blandas, och det är ett tydligt tecken på att reparation krävs innan värre problem uppstår.

Att den hugger på kopplingen kan bero på andra saker också.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vätska bromsolja skall bytas vart annat år i kopplingen, i robotdelen är det bara nivåkontroll, men denna bör bytas också även om FIAT inte har det i serviceplanen.

Inget som min Fiat Professional verkstad nämnde, att något skulle bytas vartannat år.
Du får gärna visa varifrån du har fått den uppgiften ?
Men som sagt jag bytte alla 3 vätskorna i min, trots det stod endast kontroll i min servicebok.
Och upplevde en radikal förbättring.

Mvh Per
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
manual för 160
manual för 180
 

Bilagor

  • Fiat Comfort-Matic_SE 160 hp.pdf
    190,7 KB · Visningar: 25
  • comfort 3,0 180.pdf
    233 KB · Visningar: 28

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.338
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inget som min Fiat Professional verkstad nämnde, att något skulle bytas vartannat år.
Du får gärna visa varifrån du har fått den uppgiften ?
Men som sagt jag bytte alla 3 vätskorna i min, trots det stod endast kontroll i min servicebok.
Och upplevde en radikal förbättring.

Mvh Per
Som du ser i inlägg 7, kopplingen innehåller bromsvätska och den drar åt sig vatten skall bytas, att FIAT verkstäder inte vet detta är inte förvånande.
 
Toppen