• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat plåtis 4x4

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiat plåtis 4x4

På mobile.de ser man av och till Fiat skåpbilar med 4WD och även någon gång färdiginredda plåtisar. Men tänk på att fyrhjulsdriften väger en hel del, varför jag i första hand vill rekommendera bygge på en lite tyngre bil, MB eller Iveco. Visserligen var jag mycket nöjd med terrängegenskaperna hos min föregående bil, en 3,5 ton Sprinter 316, men det blir nog lätt överlast om man inte nöjer sig med ett riktigt kompakt bygge.

aake

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

En vanlig fiat ducato plåtis med totalvikt 3500kg brukar ha lastvikt runt 600kg så det borde nog bli tillräcklig lastvikt även med 4WD. Vad kan 4WD tillägget väga.. gissar max 100kg typ..

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En vanlig fiat ducato plåtis med totalvikt 3500kg brukar ha lastvikt runt 600kg så det borde nog bli tillräcklig lastvikt även med 4WD. Vad kan 4WD tillägget väga.. gissar max 100kg typ..

Om jag inte minns fel så handlar det om närmare 150kg, med drivlina, förhöjning av chassie, skydd under motor, diffspärrar eller alt. diffbromsar. Dessutom tror jag att man till flertalet konverteringar även väljer större och tyngre hjul.
Min plåtis var dessutom utrustad med tillsatsväxellåda (lågväxlar) och diffspärrar både centralt och till bakaxeln, förutom inkopplingsbar 4wd. Lastvikten räckte till eftersom bilen var så liten, knappt 6 meter, men min nuvarande som är 695 cm är med nödvändighet byggd på ett tungt sprinterchassie (5 ton).

aake

F

F.d. 50069

Guest

Aake!
Jag misstänker starkt att ytterliggare ett antal kilo behövs på extra ljudisolering samtidigt:oops:
Vi har på nästan alla våra Husbilar extraisolerat hjulhus osv. för att få bort vägljud lite bättre än vad som är gjort orginal!

Jag kan tänka mig att med dessa grova däck ökar vägljuden massor!

Fast folk som har ett starkt behov av denna typ av bil kanske inte ser lite extra buller som ett problem;)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Anders

Det vi talar om är inte regelrätta terrängfordon utan om mer måttliga modifieringar. Jag har mest erfarenhet av MB och mina husbilar med inkopplingsbar 4wd har inte varit bullrigare än de tvåhjulsdrivna, frånsett att man vid högre farter och vid inkopplad allhjulsdrift kunnat höra ett litet vinande från drivlinan, men det är inte aktuellt att köra så fort när väglaget är sådant att fyrhjulsdriften behöver kopplas in. Min bullrigaste bil var den (bakhjulsdrivna) MB 508 som jag ägde på 80-talet.
Min nuvarande bil på en 5 ton Sprinter är både tystare och bekvämare än den senaste husbilen utan 4wd, en Kabe på MB 316, kanske beroende på att den nuvarande är nyare och bättre isolerad.

aake

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

jag trodde att vägljudet skulle bli riktigt högt med så grovmönstrade däck som i "YouTube klippet", fast man kanske kostar på sig lite extra ljudisolering i dessa "jeppar";)

För våran del så behövs inte allhjulsdrift, men jag kan tänka mig efter att ha tagit del av dina trådar och inlägg att det är en absolut nödvändighet för att kunna göra vad ni gör på fritiden:)

Toppen