• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat på Gotland

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025
Oljebyte
Alla ni som har Fiat som bas i era bilar och kommer till Gotland skall akta er för den auktoriserade Fiatverkstaden Österby Bil Och Maskin i Visby. De är riktiga tjurskallar som ogärna gör som kunden vill. Min erfarenhet baseras på 12 års erfarenhet. Det började med att jag ville att de skulle bygga om bränslesystemet i min första husbil 2004 så att jag skulle kunna använda bränslet RME. En Skodadiesel i familjen gick bra på detta bränsle. Enligt ÖBM var detta omöjligt när det gällde Fiat, jag körde ändå på bränslet som fungerade alldeles utmärkt.
Effektbox var helt omöjligt enligt ÖBM, jag hade tre bilar i rad som gick perfekt med detta tillbehör.
Det som nu fått bägaren att rinna över för min del är att för att vara lojal och trygg så lät jag dem göra senaste bilens första service nästan 1000 mil för tidigt så att vi skulle slippa att göra den utomlands. Eftersom jag använder den gamla oljan till nyttigheter för egen del så bytte jag olja och filter själv före service och meddelade dem detta vid servicetillfället. Nu när antalet kilometer för service passerats börjar lampan för oljebyte att blinka och bilens dator hotar att sänka motorvarvet till 1500 förstår jag att de inte har programmerat datorn för utfört oljebyte – detta förmodligen i ren hämnd för att jag inte köpt olja och filter av dem. Eventuellt snack om verkstadsansvar köper jag inte, verkstäder brukar aldrig ikläda sig något ansvar och de visste att jag hade utfört arbetena. De måste begripa att man riskerar inte en bil för nästan 700 000:- för ett simpelt oljebyte.
Nu blir framtiden sådan för egen del att det blir en annan Visbyverkstad som får utföra arbetena om jag inte gör dem redan innan hemkomst. Någon enstaka gång har Miloverkstaden i Visby gjort perfekta arbete åt mig. Dessutom utan att tjafsa om det jag efter eget huvud har beställt.
Hälsningar
Jan

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Fiat på Gotland

Hej Jan, vi ville byta olja på vår husbil, ringer till nämnda ställe. Dom vill ha regnr, som undrade hur långt bilen gått. Info om 400 mil. Får till svar att oljan SKALL EJ byta förrän vid betydlig fler antal mil. Skulle lämna bilen tidigt på morgonen, få hämta den på em. Jag frågade om vi kunde vänta under tiden dom bytte oljan, nä det är ingen idé. Men vi kan inte gå hem. Det var ju inte deras problem!

Vi åkte till Visby bilservice (MB). Dom frågade när vi ville komma för service.
Ni kan ju vänta här o ta en fika under tiden. Det blev tom lite billigare, trots att dom tog hem den olja som var rekommenderad för vår hb.
Vi har servat hos Höja i Järfälla.
Ha d bra var du/ni än är.
Med vänlig hälsning
UR13

Christer6

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025

Verkstaden kan naturligtvis ej svara för ett oljebyte som de ej utfört. I övrigt så verkar ni vara s.k. Gnällig kund.

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029

Christer, menar du även att jag är en gnällig kund??, då jag vill ha en tjänst utförd mot betalning?
Ha en bra dag.

Senast ändrad:
Toppen