• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat nyckel

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Under våren tappade jag nycklar til husbilen, Beställde nya dels från Hobby och även från Fiat, fiats nyckel skall kodas in i husbilen. När jag besökte verkstaden 10 augusti hade nyckel kommit, bokade då en tid till den 16 augusti för kodning och nya nycklar. Efter 1 och 1halv timme fick jag besked vi kan inte koda det är fel på Fiat:s server ? provar att boka tid till dagen efter med samma resultat ingen kan göra något. den 18 augusti fick jag besked att i eftermiddag senast i morgon skall de fungera. Än idag den 29 augusti inget besked att det går att koda nyckeln.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Under våren tappade jag nycklar til husbilen, Beställde nya dels från Hobby och även från Fiat, fiats nyckel skall kodas in i husbilen. När jag besökte verkstaden 10 augusti hade nyckel kommit, bokade då en tid till den 16 augusti för kodning och nya nycklar. Efter 1 och 1halv timme fick jag besked vi kan inte koda det är fel på Fiat:s server ? provar att boka tid till dagen efter med samma resultat ingen kan göra något. den 18 augusti fick jag besked att i eftermiddag senast i morgon skall de fungera. Än idag den 29 augusti inget besked att det går att koda nyckeln.
Inte alla verkstäder har rätt utrustning för att koda in nycklar på en Fiat.
Det här var i och för sig några år sedan, men kanske fortfarande gäller.
Då vi beställde extranyckel till vår husbil, och en verkstad skulle koda in den, blev det kaos i bilens dator.
Yttrade sig bl.a. genom att motorlampan lyste och bilens kylfläktar gick på högvarv så fort man startade bilen.
Verkstaden fick några dagar på sig att lösa det hela, men gick bet.
Slutade med att bilen togs på bärgare till auktoriserad Fiat-verkstad i Uppsala, som fixade allt samma dag.

Hälsar
Bettan o Einar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När vi köpte vår husbil fungerade inte den ena startnyckeln. Fiat Professional i Trelleborg fixade en ny nyckel, men det tog flera veckor och kostade 7 000:-! En kostnad som dock Forsbergs tog. I somras tappade jag den startnyckeln i Kroatien. (Gör inte fridykning med bilnycklarna i badbyxfickan, det är ett tips. :)) När vi kom hem tog jag kontakt med "Nybilnyckel" i Lund. som jag hört mycket gott om. (www.nybilnyckel.se) Vi avtalade en tid 2 dagar senare. Jag körde dit och när han slipat till nyckelämnet kopplade han upp sig mot bilens dator och efter ca 20 minuter hade jag en fungerande startnyckel för 1200:-! Jag frågade honom varför det var så stor skillnad i tid och kostnad. Han ville inte hänga ut Fiat, men tyckte absolut det var orimliga skillnader. Förhållandet eller behovet av nån särskild Fiat-server ville han inte gå in på. Jag fick dock intrycket att han programmerade chipet i den nya nyckeln enbart med hjälpa av data från bilens dator. Han slipade också till en ny bodelsnyckel för 300:-, genom att kopiera min befintliga. Jag har också en Hobby!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
A6 lås & larm i Jönköping är mycket duktiga och prisvärda på att fixa strulande nycklar till alla möjliga bilar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om det bara handlar om nycklar utan fjärrkontroll till centrallåset går det att till en ny programmerbar nyckel kopiera/klona koden i chippet för startspärren från en annan nyckel, som man då naturligtvis måste ha tillgänglig. Man behöver inte koda in den nya nyckeln i husbilen eller koppla upp sig mot någon server, den nya nyckeln blir ju en kopia av en annan nyckel som startspärren redan känner igen. Men, åtminstone för 250 Facelift (X290), måste den ”frågekod” som startspärren i bilen skickar ut läsas av (trådlöst) och användas när svarskoden till den nya nyckeln skapas. Priset i inlägg #5 verkar rimligt för att få en nyckelkopia på detta sätt. Om man däremot skall lära bilen koden för en unik, ny nyckel behöver man koppla upp sig mot bilens Body Computer och läsa in den nya nyckelns kod (tror max antal olika/unika nyckar är 8 st). Om det blir en massa konstiga fel på bilen när man gör denna operation är det nog kompetensbrist det handlar om.

Hur man ”kodar in” en ny fjärrkontroll till centrallåset är en annan historia.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Nyckelkodningen som jag skrev om i inlägg #4 var med fjärrkontroll, vilket tydligen gjorde övningen mer komplex.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Toppen