• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Mirage Alaska

F

F.d. 7706

Guest
Hej!

Undrar lite om det är nån som vet nått om Fiat Mirage Alaska 5? Hittar ingen större info om denna på nätet.

Mvh Mikael

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Fiat Mirage Alaska

Jag vågar påstå att Mirage är ett ovanligt husbilsmärke i Sverige. Det verkar inte finnas någon medlem här som är ägare till en Mirage. Åtminstonne är det ingen som registrerat någon i Min Husbil.

Vi köpte en Mirage Oriente Uno 1988. Det var en helintegrerad bil som kom från fabriken några mil söder om Rom. Vi upplevde det som en för den tiden finessrik bil av god kvalité. Hur det förhåller sig med den senare modellen Alaska vet jag tyvärr inte.

F

F.d. 7706

Guest

ja vi får väl se efter en rejäle åktur. Den är på funktionstest och vattenläck test nu så jag hoppas den blir klar imorgon tisdag. Första husbilen för oss. Den var rätt lämplig då den har ett "stort" sido förråd som jag ska göra om till 2 hundplatser. Vill inte ha dom springandes lösa i bilen under färd. O e inte hundarna med så får väl tanten plats där ifall hon blir bitsk.. ;)

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Hej

Har haft Mirage för några år sen .... dock ej Alaska-modellen. Bilarna såldes av Forsbergs i Hyssna och ansågs nog tillhöra det övre kvalitetssortimentet.

Tror att Alaska hade tre "stora-syskon"; Africa, Five Star och Sprinter. Hade själv den senare.

Trevliga och välbyggda bilar.

//Janne

Senast ändrad:
M

Mirage5

Guest

Hej, blev det någon husbil Alaska5 eller vi har en nu

Ulf

F

F.d. 53012

Guest

Har en kompis i Motala som hade en Alaska som var välbyggd årsmodell 1995 men räds inte allt det väsentliga värme kyl vattenpumpar är av samma fabrikat som alla övriga märken det är bara inredningdetaljer som skiljer tillverkarna. Vid fel så kan man tillverka delarna själv med lite snickerimaskiner (äger själv sådana). Men Mirage försvann när marknaden av nyförsälning av bilar försvann efter finanskrachen 92-94. Kan tro att tillverkaren är Fransk, samma sak drabbade Pilote som var ett ganska vanligt märke under tidigt 90 tal och sent 80 tal.

Pia o Lasse

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5960
Medlemskap
2022

Hej!
Vi äger en Fiat Mirage Alaska årsmodell 99 och kan inte säga annat än att vi är supernöja, förutom att bilbältena på passagerarna bak är korta, vi har våningssäng i vår för vi hade tänkt att det är bra om man tar med barnbarna, men med bilstolar räcker inte bälterna till. Annars så är det en vagn som bl.a. Forsbergs i Hyssna sålde och är dåtidens lyxvagn, gjort i riktigt trä och inte faner som dom flesta idag. Mirage gick i konkurs i början / mitten 2000- Talet, vagnen var för dyr att tillverka i förhållande till konkurenter. Så nu vet du lite mer, lycka till med ert köp och hoppas att ni år lika stor glädje av er som vi av vår.

Toppen