• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat/MB Bränsleförbrukning

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Med er hjälp har vi beslutat oss gå på en helintegrerad bil nästa gång. Automatlåda blir också självklart. Och vi avser köpa något i viktklass 4,25-5,0 t. Men sedan är frågan på vilket chassie.

Jag har läst igenom alla gamla trådar om chassien och automatlåda men har ändå lite funderingar.

Är mycket nöjd med Fiat 3,0/Al-Ko, som ju är lite billigare än MB, men med automatlåda och Al-Ko-chassie kan man inte få ASR eller ESP, vilket jag tycker vore en fördel. Särskilt ASR (Antispinn) upplever jag att vi haft glädje av vid framhjulsdrift.

ESP och ASR får man på MB och då får man även bakhjulsdrift och tvillinghjul, vilket väl borde förbättra köregenskaperna. Men hur blir det med bränsleförbrukningen på stora motorn (V6) i kombination med automatlåda och 5,0 ton?

Är det något annat jag borde tänka på vid chassievalet, utan att gå in på "religösa" aspekter?

Hälsningar
Bertil

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/MB Bränsleförbrukning

Någon sa till mig som nybliven båtägare -
om du behöver tänka på bränsleförbrukningen - ja då ska du inte skaffa båt!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Belar
Har haft husbil med Fiat 2,8 l motorn och har nu MB med 2,7 l motorn (156 hk) och automatlåda (spintshift). Alkovbilar i båda fallen och dieselförbrukningen ungefär lika, runt 1,15 l/mil. Min Fiat vägde 3,5 ton och den nuvarande MB uppvägd till 3,8 ton.
Bilar utan alkov går säkert billigare.
3-liters V6-an till MB torde väl vara lite törstigare men är säkert ett utmärkt val till en 5-tons bil och till en så pass tung bil tror jag att en fyra skulle få slita hårt och även gå oekonomiskt.
aake

F

F.d. 2128

Guest

Eller på samma tema.... Vadå bränslepriset har gått upp?? Jag alltid för en hundring, varken mer eller mindre?!

/Henrik

F

F.d. 2128

Guest

För att vara lite mer seriös, så är jag riktigt imponerad av Mercan med ALKO-chassie och dubbelboggie + bakhjulsdrift. Borde ge riktigt bra köregenskaper året om. Frankia och Pilote har helintegrerade husbilar med denna lösning. En bränsleförbrukning på +/- 2 dl borde inte vara avgörande.

Kesty

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2025

Att köra en MB V6:a med riktig automatlåda är himmelskt. Den ökade bränsleförbrukningen tar vi gärna.
Lennart och Kerstin

F

F.d. 29787

Guest

Hej Belar

Jag har den kombinationen du frågar om, 5 tons Mercedes V6:a och automatlåda.
Genomsnittlig förbrukning vid normal körning 1,45lit pr mil, sen finns det ju resurser
om man så önskar och behöver, givetvis med lite högre förbrukning.
Sen ska man nog inte jämföra Fiats automatlåda med en dito Mercedes,
det blir väl att jämföra äpplen med päron.

Mvh Rune 829

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, i Fiat sitter det en vanlig sexväxlad manuell låda som robotväxlas med mekanik och elektronik. I Mercedes sitter det en "riktig" automatlåda. Mercedes hade tidigare en liknande lösning med robotväxlad låda, men gick ifrån den för de hade visst problem med den konstruktionen. Men man skall väl ha i tankarna att en transportlastbil som far fram och tillbaka hela dagarna i stadstrafik får rätt mycket mer stryk än när lådan sitter i en husbil.

M.v.h. JANKRO.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har en M-B 184 hkr baserad Hymer integrerad på 5 ton men med manuel 6 växlad låda. Bilen drar vid lugn körning i sverige (miljöbränsle) ca 1,2 liter/mil
I tyskland kommer jag ned till straxt över litern trots litet högre medelfart.
Det största skillnaden mot ett Fiat bygge är bakhjulsdriften och att lådan inte har kända kvalitetsproblem. Bakhjulsdriften ger bättre framkomlighet vid halka eller blöta gräsmattor. Bakhjulsdriften gör också att framhjulen går att svänga litet mer då det inte finns drivknutar i vägen vilket ger något kortare svängradie.
De sex cylindrarna och de extra hästkrafterna gör också att bilens käns mera personbilslik än en bil byggd på Fiats 160hkr drivlina. Baksidan är att priset troligen ligger ca 100 tusen högre men andrahandsvärdet blir troligen också bättre.:)

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Tack för alla synpunkter.

Bränsleförbrukningen är ju numera inte bara en ekonomisk fråga, det handlar, som bekant, även om miljö, och de styrandes omtanke om den genom införande av olika typer av beskattningar och begränsningar, både på kort och lång sikt. Se tex den nya beskattningen från 2011 där man straffar automatlådan.

För vår del överväger vi att gå från 4 cyl/6-vxl.man./3,5t till 6-cyl/5-vxl.aut./5,0t, och då blir det säkert lite skillnad...

Sedan är det ju så att man genom sitt körsätt också kan göra stor skillnad, och man kör kanske lite lugnare med en tyngre bil...

F

F.d. 25023

Guest

Vi har en Carthago I44 årsm. 2008 (4,2 t) med MB 3l motor och automat med ALKO-nersänkt chassi, vi har kört 6000 mil under de två år vi har haft bilen.

En riktig drömbil att köra i alla hastigheter, låg, gungar inte, mycket smidig, smyger kurvorna som bästa personbil. Kraften bara som ligger och väntar att utnyttjas...

Förbrukningen är under 1,0 om man kör lugnt under 80 på småvägar, vid 90 mellan 1,10 och 1,2 beroende på körsättet, sedan upp till 1,35 vid 100 - 110 km/t på motorväg.

(I början hade vi problem med vibrationer bak, efter MB-expertbesök hittade de att drivaxlarna till bakhjulen hade 0,7-0,8 mm vibration, efter byte till extra balanserade, under 0,1 mm tolerans blev bilen en helt annan...)

hälsning
jyrki

Senast redigerad av en moderator:
Toppen