Maria & Hasse
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 JTD 90hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Auto Roller 41
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Ospecificerat
Stora problem med Fiat service på grund av brist på centrala service scheman!
Det behövs kontakt med Fiat Sverige för att få ordning på Fiat service verkstäderna i Sverige. Jag blev "blåst" av AutoLo i Västerås, dvs den som är Fiat auktoriserad här.
Föreslår att arbetsgruppen inom Husbilsdoktorn agerar på detta!
Jag har lämnat en Motion (HF08/01) till kommande Årsmöte på Ragglanda där jag bland annat föreslår att dagens Arbetsgrupper får större ansvar och befogenheter och blir Kanalansvariga mot vissa verk, leverantörer, etc.
Jag tycker då att Husbilsdoktorn är dom som borde ta kontakt med Fiat Sverige i HBK:s namn och befogenhet.
Detta hände mig:
- I höstas köpte vi en begagnad Fiat Ducato 1,9 JDT 2001 som gått ca 7500 mil och som bara servats på "bensinmackar".
- Tänkte då att det skulle vara vettigt med en riktig service på en auktoriserad Fiat verkstad för att få status på bromsar och motor samt fylla på bästa olja i motor och växellåda samt byta alla 3 filter. Beställde 7500 mila service på AutoLo i Västerås.
- Servicen kostade totalt 5428 kr och dom sade att bromsarna var ok och inga felkoder.
Men;
- Dom vägrade att stämpla serviceboken. Dom hade inte skrivet upp hur tjocka bromsbeläggen var. Dom hade inte någon utskrift från datorn på noll felkoder.
- Orsaken till detta var enligt dom att jag inte beställt en riktig service för då skulle dom fått ut en lista på vad som skulle göras och först då hade mekanikern skrivit upp bromsbelägg, datorremsa, etc.
- Då frågade jag vad en riktig service skulle kosta (knappast mer än det jag betalat) men det fanns ingen standard service för 1,9 JTD utan den listan fick man plocka ihop själv (vilket jag påpekade att det var det jag gjort). Men någon stämpel eller protokoll kunde jag inte få.
- Blev senare uppringd av en kundundersökningsfirma som frågade vad jag tycket (och det gjorde jag). Blev idag uppringd av en servicechef på AoutoLo som förklarade att det är bara i Sverige tillverkade (Kabe) Fiat husbilar som man har serviceschema på. Man får inga scheman från Fiat Sverige uta måste själva kontakta Italien.
Detta landar i följande förslag och tankar;
- Eftersom jag inte begärt service på huset och gasolen så borde Fiat kunna gå på vanliga bilens, dvs Ducato, serviceschema. Icke.
- Svenska Fiat borde kunna ge direktiv till auktoriserade verkstäder hur dom skall göra.
- Jag varnar HBK:are i regionen för AutoLo i Västerås! Min bil kommer dom i alla fall aldrig att få serva mer.
==> Jag ber Husbilsdoktorn ta kontakt med Fiat Sverige i denna fråga och med kraft av hela HBK kräva en uppryckning. HBK har ju till slut lyckats med "sållet" så det går - dock berör min vädjan i stort sett alla som har Fiat.
Med vänlig hälsning. Hasse Forsberg, HBK 904
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 JTD 90hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Auto Roller 41
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Ospecificerat
Stora problem med Fiat service på grund av brist på centrala service scheman!
Det behövs kontakt med Fiat Sverige för att få ordning på Fiat service verkstäderna i Sverige. Jag blev "blåst" av AutoLo i Västerås, dvs den som är Fiat auktoriserad här.
Föreslår att arbetsgruppen inom Husbilsdoktorn agerar på detta!
Jag har lämnat en Motion (HF08/01) till kommande Årsmöte på Ragglanda där jag bland annat föreslår att dagens Arbetsgrupper får större ansvar och befogenheter och blir Kanalansvariga mot vissa verk, leverantörer, etc.
Jag tycker då att Husbilsdoktorn är dom som borde ta kontakt med Fiat Sverige i HBK:s namn och befogenhet.
Detta hände mig:
- I höstas köpte vi en begagnad Fiat Ducato 1,9 JDT 2001 som gått ca 7500 mil och som bara servats på "bensinmackar".
- Tänkte då att det skulle vara vettigt med en riktig service på en auktoriserad Fiat verkstad för att få status på bromsar och motor samt fylla på bästa olja i motor och växellåda samt byta alla 3 filter. Beställde 7500 mila service på AutoLo i Västerås.
- Servicen kostade totalt 5428 kr och dom sade att bromsarna var ok och inga felkoder.
Men;
- Dom vägrade att stämpla serviceboken. Dom hade inte skrivet upp hur tjocka bromsbeläggen var. Dom hade inte någon utskrift från datorn på noll felkoder.
- Orsaken till detta var enligt dom att jag inte beställt en riktig service för då skulle dom fått ut en lista på vad som skulle göras och först då hade mekanikern skrivit upp bromsbelägg, datorremsa, etc.
- Då frågade jag vad en riktig service skulle kosta (knappast mer än det jag betalat) men det fanns ingen standard service för 1,9 JTD utan den listan fick man plocka ihop själv (vilket jag påpekade att det var det jag gjort). Men någon stämpel eller protokoll kunde jag inte få.
- Blev senare uppringd av en kundundersökningsfirma som frågade vad jag tycket (och det gjorde jag). Blev idag uppringd av en servicechef på AoutoLo som förklarade att det är bara i Sverige tillverkade (Kabe) Fiat husbilar som man har serviceschema på. Man får inga scheman från Fiat Sverige uta måste själva kontakta Italien.
Detta landar i följande förslag och tankar;
- Eftersom jag inte begärt service på huset och gasolen så borde Fiat kunna gå på vanliga bilens, dvs Ducato, serviceschema. Icke.
- Svenska Fiat borde kunna ge direktiv till auktoriserade verkstäder hur dom skall göra.
- Jag varnar HBK:are i regionen för AutoLo i Västerås! Min bil kommer dom i alla fall aldrig att få serva mer.
==> Jag ber Husbilsdoktorn ta kontakt med Fiat Sverige i denna fråga och med kraft av hela HBK kräva en uppryckning. HBK har ju till slut lyckats med "sållet" så det går - dock berör min vädjan i stort sett alla som har Fiat.
Med vänlig hälsning. Hasse Forsberg, HBK 904