• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat har ej serviceprogram för Ducato 1,9 JTD 2001!

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 JTD 90hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Auto Roller 41
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Ospecificerat
Stora problem med Fiat service på grund av brist på centrala service scheman!

Det behövs kontakt med Fiat Sverige för att få ordning på Fiat service verkstäderna i Sverige. Jag blev "blåst" av AutoLo i Västerås, dvs den som är Fiat auktoriserad här.

Föreslår att arbetsgruppen inom Husbilsdoktorn agerar på detta!
Jag har lämnat en Motion (HF08/01) till kommande Årsmöte på Ragglanda där jag bland annat föreslår att dagens Arbetsgrupper får större ansvar och befogenheter och blir Kanalansvariga mot vissa verk, leverantörer, etc.
Jag tycker då att Husbilsdoktorn är dom som borde ta kontakt med Fiat Sverige i HBK:s namn och befogenhet.
Detta hände mig:
- I höstas köpte vi en begagnad Fiat Ducato 1,9 JDT 2001 som gått ca 7500 mil och som bara servats på "bensinmackar".
- Tänkte då att det skulle vara vettigt med en riktig service på en auktoriserad Fiat verkstad för att få status på bromsar och motor samt fylla på bästa olja i motor och växellåda samt byta alla 3 filter. Beställde 7500 mila service på AutoLo i Västerås.
- Servicen kostade totalt 5428 kr och dom sade att bromsarna var ok och inga felkoder.
Men;
- Dom vägrade att stämpla serviceboken. Dom hade inte skrivet upp hur tjocka bromsbeläggen var. Dom hade inte någon utskrift från datorn på noll felkoder.
- Orsaken till detta var enligt dom att jag inte beställt en riktig service för då skulle dom fått ut en lista på vad som skulle göras och först då hade mekanikern skrivit upp bromsbelägg, datorremsa, etc.
- Då frågade jag vad en riktig service skulle kosta (knappast mer än det jag betalat) men det fanns ingen standard service för 1,9 JTD utan den listan fick man plocka ihop själv (vilket jag påpekade att det var det jag gjort). Men någon stämpel eller protokoll kunde jag inte få.
- Blev senare uppringd av en kundundersökningsfirma som frågade vad jag tycket (och det gjorde jag). Blev idag uppringd av en servicechef på AoutoLo som förklarade att det är bara i Sverige tillverkade (Kabe) Fiat husbilar som man har serviceschema på. Man får inga scheman från Fiat Sverige uta måste själva kontakta Italien.
Detta landar i följande förslag och tankar;
- Eftersom jag inte begärt service på huset och gasolen så borde Fiat kunna gå på vanliga bilens, dvs Ducato, serviceschema. Icke.
- Svenska Fiat borde kunna ge direktiv till auktoriserade verkstäder hur dom skall göra.
- Jag varnar HBK:are i regionen för AutoLo i Västerås! Min bil kommer dom i alla fall aldrig att få serva mer.
==> Jag ber Husbilsdoktorn ta kontakt med Fiat Sverige i denna fråga och med kraft av hela HBK kräva en uppryckning. HBK har ju till slut lyckats med "sållet" så det går - dock berör min vädjan i stort sett alla som har Fiat.
Med vänlig hälsning. Hasse Forsberg, HBK 904
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej i Finland har det alltid använts Ducatons serviceprogram på husbilarna det är ju
Fiats chassi som skall servas inte bodelen.Din motor är en 1905cc TDI (PSA samma som Citroen o Peugeot) . JTD kom först till nya karossen och är 2.0,2,3 eller2,8 l motor.Om din är en 01 så tänk på att kamremmen borde bytas.Bromsarna brukar inte vara något problem.Den svagaste punkten är väl kulbultar o paralellstagsleder,även lagren upptill i stötdämpartallriken som blir rostiga och bilen drar ibland till höger och ibland till vänster .
Mvh Tom
 
F

F.d. 12467

Guest
Helena och Tom, intressant, kan du utveckla det där med stötdämpartallrikens lager? Jag upplever just detta, att bilen drar ömsom till höger, ömsom till vänster. Som relativt ny husbilsägare har jag tyckt att det är skumt, men tänkt att det kanske är det stora vindfånget som gör det...
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Det finns ett sk trycklager upptill i fjäderbenet som rostar av vägsalt etc.Håller 3-4 år
om bilen används på vintervägar.Vid byte skall man sätta rejält med vaselin så får
man en lite bättre livslängd på lagren.Det är ett jobb man helst lämmnar in på verkstad
som har bra fjäderhållare och det tar ca 2,5 timmar att byta bägge sidor.Dom tidiga 230
modellerna hade ingen tätning runt lagren men SKF har en rep sats som innehållar allt man behöver.Det här är ett problem som alla får förr eller senare.

Mvh Tom
 
  • Gilla
Reaktioner:
F

F.d. 2878

Guest
Hej.
Jag kan varmt rekomendera Dahlgrens Auto i Uppsala på Vimpelgatan 8

Tel: 018714400. Mycket trevliga och kunniga och framförallt noggranna.
Ett litet tips.

mvh. Gert Ek
 
H

hianders

Guest
Hej!
Jag var på AutoLo i måndags för att få 4 st sk. Recals fixade. Jag hade också med mej ett mindre antal små frågor som jag hade tänk att servicemekanikern skulle svara på, helt enkelt för att lära känna vårt nya fordon bättre. Ganska naturligt tycker jag med tanke den stora investering som ett husbilsköp representerar.
Men på AutoLo hänvisar man till ett försäkringskrav som säger att kunder inte får vara med i vekstaden så någon kontakt med mecken fick jag inte och inte heller någon info. Nu var det inga åtgärder som som jag skulle betala för så det var väl ok för denna gång. Men.....om jag ska betala för en arbetsinsats på vårt fordon i framtiden kommer jag att övervaka jobbet med egna ögon och då kan knappast bli AutoLo som jobbar på vår bil.

Hasse A
 
Toppen