Håller med.Hej saxtorp, de här pannorna är troligen äldre än de du tänker på. De är enbart varmvattenberedare faktiskt och ofta undangömda så man inte kommer åt dem utan att skruva bort ex. bottenplattan i garderoben eller liknande, och därför brukar tömningsventilen sitta i ett nedre läge på slangarna i bilen som går till kranar m.m. och då ofta långt från själva beredaren. Det kan sitta frostvaktsfunktion där men oftast så får man vara frostvakt själv. Kombinationen med de beredarna var kanske oftast separat luftburet värmesystem men det fanns nog en del vattenburna värmesystem också.
M.v.h. JANKRO.
En sak som kan underlätta för att tömma ut vattnet är att ställa bilen så att den lutar snett. Beredaren högt och tömningsventilerna lågt. Sen är det bara att blåsa i pumpen eller slangen om man tar bort pumpen. När allt vatten har runnit ut öppnar man alla kranar. Vreden bör stå på mellan kallt och varmt. Sen kör man ner från kanten så bilen står i våg igen med öppna kranar. Jag brukar blåsa några extra gånger för att vara säker på att allt vatten har runnit ut.
Knappen till spolningen på toaletten bör tryckas ned när man tömmer ut vattnet.
Annars är det risk att magnetventilen fryser sönder. På min bil var det bakfall på slangen precis före magnetventilen. Den frös sönder för några år sedan.
Om man tar ut kassetten till toaletten går det att se slangen.
Jag brukar även ta loss en av kablarna till dränkpumpen när jag håller på.
Det ser säkert helt annorlunda ut på nyare bilar.