• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat fabriksregistrering modell 2007-2008

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025
Hej alla Fiatvänner.

Jag har varit i kontakt med den lokala Fiatverkstaden i Karlstad och enligt dom finns inga"recalls" för min bil.

Eftersom jag har en engelsk bekant sedan många år som hjälpt mej med service under RAC rallyn för länge sedan och som nu är "Fiat dealer", kontaktade jag honom idag och fick ett intressant svar.

BILEN ÄR INTE REGISTRERAD SOM SÅLD! ENLIGT FIAT UK ÄR DEN FORTFARANDE REGISTRERAD PÅ ADRIATIK ,SLOVENIEN! OSÅLD !

Fiat Italien vet inte att bilen är exporterad och såld i Sverige!
Orsaken till FIAT-diskussionerna på detta forum ligger säkerligen inte enbart hos FIAT utan kan tillskrivas , i mitt fall, Adriatik-organisationen eller dess generalagenter. ( Gäller kanske även andra husbilsfabrikat.)

Jag skall skicka kopia på mitt Svenska registreringsbevis till min engelska vän så kommer han att hjälpa mej få in bilen i FIATs register i Italien. 2 års Europagaranti gäller på bilen.

Vill bara informera er andra som ifrågasätter Fiats service.
Fiatorganisationen verkar inte veta att bilarna har lämnat husbilstillverkaren och därmed finns ingen "brukare".

Hälsningar
Kjell

Senast ändrad:

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025
Sv: Fiat fabriksregistrering modell 2007-2008

Hej igen,

Vill bara meddela att jag fick 14 sidor kopior på "recalls" till min bil från
min kontakt i England för några minuter sedan.

Jag har även mailat Fiat servicecenter och begärt skriftlig förklaring till
varför dom tidigare nekat till att det finns recalls för min bil.

Hälsningar

Kjell

F

F.d. 4879

Guest

Rätt och bra jobbat Kjell!

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Fick ytterligare ett mail från England inatt.
15 Mb ! som handlar om läckaget , 23 st filer.

Läckaget vid framrutan är inte ett "recall" utan åtgärdas bara om någon klagar enligt min sagesman. Han åtgärdar flera bilar i veckan just nu.

Om någon är intresserad så kan jag maila de scannade sidorna till er.
Skicka mej i så fall ett mail.

Jag måste tyvärr jobba idag så det får i så fall bli under helgen eller ikväll
men jag måste nog komprimera filerna för att kunna skicka vidare.

Nu tar "snabblunchen" slut.

Hälsningar
Kjell

reinar

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
991
Medlemskap
2025

Bra jobbat, tur att det finns kontakter utanför svedala som kan sin sak.
Vi syns
MVH
Reinar

F

F.d. 10659

Guest

Finns det ingenstans på nätet där man kan ta del av vilka recalls som gäller för Fiat "sållet" här i Sverige
undrar Brorake

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Med vetskapen att jag hade div. dokument från Fiat , fick jag idag snabbt svar från Fiat i Sverige att dom givetvis fixar alla recalls som gäller för min bil.

Skall testa hur det fungerar i verkligheten nästa vecka.

Trevlig helg (läsning ) till er som fått mitt underlag.
Kjell

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om Fiat har recall (= serviceårgärder) på "chassie" så anges detta för utpekade "modeller/chassier" med chassienr som sökbegrepp!

I Fiats register är inte chassit knutet till en komplett husbil - om husbil så har ju inte Fiat tillverkat den kompletta bilen - det har t.ex Hobby, Hymer, mfl gjort!

Frågar man hos Fiat på chassienr så kan detta kan läsas och förstås, världen över, det är så det fungerar. Dvs alla Fiatverkstäder har tillgång till utpekad recallinfo informationen per chassienr, samma system world wide. Samma principer gäller också de andra chassietillverkarna.

Först i och med bilans reg nr i utpekat land, har den lokala Fiatorganisationen möjlighet att vid allvarlig recall söka upp ägare och bil om ägaren är känd i sitt land hos Fiatorganisationen, annars vet Fiat inte var i världen bilen finns.
För den som gör sin normala service hos Fiat bör inget inget problem finnas med recall överhuvudtaget, verkstaden kontr bil/chassie mot sin recallista per automatik!

Ansvarig för information till resp lands lokala Fiatorganisation är "den som sätter bilen på marknaden (enligt myndigheterna) = påbyggaren-säljaren (Hobby/Hymer, mfl). Det innebär att husbilen inkl dess ägare blir kända och nåbara för Fiats organisation - konstigare är det inte (men det ska ju "fungera också)!

Mer att läsa som berör detta finns på flera andra "trådar" i HBK's forum, där bla husbilspåbyggarnas ansvar behandlats!
/ Mvh, Bengt 333

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Helt rätt HBK 333

I mitt fall är det Adriatiks organisation som försummat föra informationen vidare till Fiat.

Icke för ty skall inte serviceverkstaden svara mej att det inte finns recalls för mitt chassienummer.

Italienska Bil AB , Sverige har nu bekräftat följande:

"Att meddela de kunder som har en Adria husbil som berörs av recalls faller alltså på Adria.
Ovanstående påverkar dock inte sättet att få åtgärder utförda.
På din specifika bil finns följande aktiva kampanjer enligt Fiats dataregister:"

och så räknar man upp recalls som gäller för just min bil.

Nu avslutar jag tråden och tackar för alla mail och det stora intresset.

Melle

Senast ändrad:
Toppen