• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat EU6 med lågtrycks-EGR

Status
Stängd för vidare inlägg.

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Vår plåtis 2017 har lågtrycks-EGR i stället för AdBlue-system, hur märker jag att avgasreningen fungerar eller falerar respektive vad får systemet att "blåsa rent"? Vid några tillfällen har kylarfläkten kört en stund, enligt uppgift från Fiatverkstad, för att kyla bort värme som bildas vid "renblåsningen".
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är katalysatorn som regenereras. Detta sker genom att extra bränsle tillförs och förbränningen av detta sker i katalysatorn där sotet bränns bort. Detta generar värme.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vår plåtis 2017 har lågtrycks-EGR i stället för AdBlue-system, hur märker jag att avgasreningen fungerar eller falerar respektive vad får systemet att "blåsa rent"? Vid några tillfällen har kylarfläkten kört en stund, enligt uppgift från Fiatverkstad, för att kyla bort värme som bildas vid "renblåsningen".
Det är normalt att fläkten går för att kyla ibland, din bil har dubbla EGRventiler, jag har fått byta allt på avgasreningen beroende på fel i EGR systemet,dock tog FIAT kostnaden 30000kr+
Titta eller känn i avgasröret det skall vara ytterst lite sot där,jag märkte först att det var svart runt röret av sot,senare tändes motorlampan.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Motorstyrningen mäter trycket före och efter partikelfiltret för att avgöra när det är dags för regenerering. Fiat har tydligen haft en del fel på den mätningen så att genereringen inte startat. Om jag minns rätt så var det en tryckgivare (diffrentialtryck) som var olyckligt placerad så det samlades vatten i den och gick sönder. Det går säkert att söka här på forumet för bättre information.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vid några tillfällen har kylarfläkten kört en stund, enligt uppgift från Fiatverkstad, för att kyla bort värme som bildas vid "renblåsningen".
Så gör våra två Oplar (Opel i plural ?...) också, i övrigt märks regenererinen edast på att momentan bränsleförbrukning i färddatorn inte går ner till noll vid motorbroms.

hur märker jag att avgasreningen fungerar eller falerar
Den ökända motorlampan tänds, elektroniken håller koll på detta. Om elektoniken är riktigt programmerad det vill säga, det kanske är tveksamt enligt inlägget ovan.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Vår plåtis 2017 har lågtrycks-EGR i stället för AdBlue-system, hur märker jag att avgasreningen fungerar eller falerar respektive vad får systemet att "blåsa rent"? Vid några tillfällen har kylarfläkten kört en stund, enligt uppgift från Fiatverkstad, för att kyla bort värme som bildas vid "renblåsningen".
Tack för alla inlägg! Jag har kollat att avgasröret är rent och funderat vidare. Bakgrunden till min fråga är att motorn gick eländigt när vi en morgon efter 20 minusgrader körde 6 mil, hemresan efter milt väder var motorn ok. Kollade oljan dagen efter, 6 dl hade förbrukats, fullständigt onormalt. Elvärme till vevhusventen finns, ska tll verkstad och kolla om den fungerar. Efter era inlägg kan man fundera över om partikelfiltret var fuktigt med isbildning som följd, dock borde väl regenereringen ha startat då?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ojojoj... kan inte avhålla mig från några kommentarer:
- Alla moderna dieslar har EGR system oavsett dom har ”AdBlue” system eller inte. Sen finns det många varianter/utförande på EGR systemet, men det kan vi väl lämna därhän.
- Regenerering (”blåsa rent”), gäller Partikelfiltret som någon ovan kommenterade. Det sker genom att öka temperaturen i detta & det blir jävligt varmt i detta då. Om man råkar stanna & stänga av motorn medan detta pågår så finns det mycket värme att kyla bort så inte något tar skada dvs lång fläkteftergång.
- Eftergång på kylfläkten är för övrigt normalt även vid hög motortemperatur dvs varmt ute och/eller hård körning. Så det behöver inte ha med avgasreningen att göra.
- Vatten/frysning i partikelfiltret kan jag inte föreställa mig hur det skulle kunna ske och har alldrig hört talas om heller. Är ju så varmt där så där lär inget vatten samlas!

Vi kan nog lämna detta därhän då inget av detta borde ha något med onormalt hög oljeförbrukning att göra.

Vevhusventilationen kan ju va lurig i kyla JA. Funkar inte den så kan det bli övertryck i vevhuset & kolvringarna är utformade för att täta mot tryck från förbränningsrummen och inte från vevhuset. Detta skulle kunna förklara oljeförbrukningen,
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Låter som att förvärmningen till vevhusventilationen inte fungerar, är du säker på att du har detta. Saknas på väldigt många husbilar, är ju ett tillval som inte väljs på europeiska bilar, bara på svensksålda. I princip bara Kabe alltså.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Ojojoj... kan inte avhålla mig från några kommentarer:
- Alla moderna dieslar har EGR system oavsett dom har ”AdBlue” system eller inte. Sen finns det många varianter/utförande på EGR systemet, men det kan vi väl lämna därhän.
- Regenerering (”blåsa rent”), gäller Partikelfiltret som någon ovan kommenterade. Det sker genom att öka temperaturen i detta & det blir jävligt varmt i detta då. Om man råkar stanna & stänga av motorn medan detta pågår så finns det mycket värme att kyla bort så inte något tar skada dvs lång fläkteftergång.
- Eftergång på kylfläkten är för övrigt normalt även vid hög motortemperatur dvs varmt ute och/eller hård körning. Så det behöver inte ha med avgasreningen att göra.
- Vatten/frysning i partikelfiltret kan jag inte föreställa mig hur det skulle kunna ske och har alldrig hört talas om heller. Är ju så varmt där så där lär inget vatten samlas!

Vi kan nog lämna detta därhän då inget av detta borde ha något med onormalt hög oljeförbrukning att göra.

Vevhusventilationen kan ju va lurig i kyla JA. Funkar inte den så kan det bli övertryck i vevhuset & kolvringarna är utformade för att täta mot tryck från förbränningsrummen och inte från vevhuset. Detta skulle kunna förklara oljeförbrukningen,
Det är ju inte särskilt varmt i partikelfiltret när bilen stått en vecka varav tre nätter var ca 20 minusgrader!
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Låter som att förvärmningen till vevhusventilationen inte fungerar, är du säker på att du har detta. Saknas på väldigt många husbilar, är ju ett tillval som inte väljs på europeiska bilar, bara på svensksålda. I princip bara Kabe alltså.
Det finns förvärmning men jag vet inte om den fungerar, har bokat tid på verkstad för att förhoppningsvis kunna konstatera detta. Bilen är inte Kabe utan Weinsberg, såld av Husbilslandet i Kristinehamn.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla även med din bilförsäkring. Maskinskada.
Det kan vara en del som behöver fixas.
Risken finns att det är en massa vit sörja här och var i slangar. Olja i insug mm.
Hoppas att det har går bra med bilen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det har varit fel på vevhusventilationen finns det en risk att det har kommit in olja in i insuget. Trycket blir för högt i motorn.
Ungefär samma sak kan hända om motorn är sliten, tex kolvringarna. Ett känt problem är bilar som går på etanol . Då blir trycket högt i motorn pga slitna kolvringar. Och oljeförbrukningen ökar. Oljan letar sig in i insuget och in i motorn.
Då räcker inte vevhusventilationen till med det högre trycket.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vit sörja i slangar brukar vara topplockspackning som gett sig dvs vatten i oljan eller olja i vattnet. Fattar tyvärr inte vad det hade med frusen vevhusventilation att göra. Olja in i motorn på en diesel är ett problem om den slurpar i sig hela tråget, men en halv liter är nog inte så farligt, borde finnas tillräckligt kvar. Obs det är en diesel den förbränner oljan!

Dvs jag fattar inte vad det är för maskinskada du förväntar dig?
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Det finns förvärmning men jag vet inte om den fungerar, har bokat tid på verkstad för att förhoppningsvis kunna konstatera detta. Bilen är inte Kabe utan Weinsberg, såld av Husbilslandet i Kristinehamn.
Diagnosen visade inga fel, bilmek antog att det var fruset i laddluftkylaren. Jag kommer inte längre nu, tack för kommentarer och visat intresse!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nja, fruset i laddluftkylare borde genererat en felkod, icke fungerande förvärmning gör det inte.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Nja, fruset i laddluftkylare borde genererat en felkod, icke fungerande förvärmning gör det inte.
Hade jag vetat det kunde jag skippat verkstadsbesöket. Hur kollar jag att förvärmningen fungerar? Är det spänning på den när tändningen är på eller är den ex termostatstyrd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen