• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat eller Ford?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
<Jag har precis köpt en LMC 654 med Fordchassi. Vad har jag att förvänta mig sett till ett Fiatchassi? Vad är skillnaden?
Är nybörjare som husbilsägare. Men dock bevandrad i camping, flugfiske, jakt mm.
Vi är två. Eva-Britt och Mats.

Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiat eller Ford?

Hej Eva-Britt och Mats!

Vi har gjort samma sak bytt från Fiat till Ford. Vad du har att vänta dig är en bil som är sparsam på bränsle, bakhjulsdrift som är bra på vinter och att du har en generalagent att vända dig till om det blir problem. jag har en god vän som har budbilar och han kör ca 30000 mil med sina Fordar utan problem.

Ni har gjort ett bra val tycker jag. Lycka till med Erat husbilsliv.

/Gunnar

Senast redigerad av en moderator:

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Tack för ett snabbt svar. Låter bra. Vi kan inte annat än undra eftersom de flesta husbilar verkar numer byggda med Fiatchassi.

S

suneAl

Guest

Lite historia om Ford Transit.
Ford Transit har tillverkats till dagsdato c:a 5.000.000 st
Ford Transit tillverkas i Southampton England & Kocaeli, Marmara Turkiet samt Kina för Kinesiska marknaden. Har tidigare också tillverkats i Tyskland & Belgien.
Ford Transit tillverkas med framhjulsdrift "enkel hjul bak" och bakhjulsdrift "tvillinghjul bak"
Motorerna tillverkas i Dagenhamn England "samägd motor fabrik med PSA-gruppen "Peugeot/Citroén & Förd Motor Company"

2,2l TDCi 115hk för framhjulsdrift & 2,4l TDCi 140 hk för bakhjulsdrift sedan finns den nya motorn 3,2l TDCi 200 hk om den finns för husbilschassin vet jag inte.

2,2l motorn finns i FIAT och kallas MJT

Samtliga motorer är Common-Rail

I genom att PSA-gruppen och FIAT Group har en samägd fabrik "SEVEL" så ser man att banden knuts ihop.

Om växellådan och axlarna kommer fran ZF AG i Tyskland är inte omöjligt är mer troligt.

MVH 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

F

F.d. 16416

Guest

2,2 l TDCi-motorn i Ford Transit finns även i utförande 130 och 140 hk med framhjulsdrift.
Roadglider

F

F.d. 52918

Guest

Vi valde också en husbil med fordmotor, när vi för två månader sedan bytade till Hymer Carado T 337,och trivs jättebra med den.
Vi har haft två husbilar med Fiatmotor,den första åkte vi på ett dyrbart kamremsbyte,för vi vart helt "gröna" när det gällde kamrem.Nästa bil blev det också en Fiatmotor,och den var det inga problem med.Men vi ville ha en bil med två enkelbäddar, och ingen kamrem, då blev det denna Hymer Carado med Fordmotor,som vi är väldigt nöjda med,dels att den går mycket tystare än Fiat,och köra den är som att köra en personbil,mycket smidig.Lycka till med Er bil.

Hälsningar Ingrid o Stig

S

suneAl

Guest

Ford Transit.

Bilen tillverkas "sammansätts" i England, Turkiet & Kina.

Motorerna tillverkas i DURATORQ England, Trémery och Douvrin Frankrike. Fabrikerna är samägda med PSA-grupp "Peugeot/Citroen" 50% & FORD MOTOR 50%. Motorns grundstomme är PSA "Peugeot/Citroen "DW 12. PSA kallar motorn för HDi & FORD för TDCi men är exakt samma motor. Dessa levereras till ett otal olika biltillverkare bl. a. VOLVO.

Växellåda & Axlar "Drivning eller Transmision" Tillverkas av GETRAG som har 23 st fabriker runt hela världen och huvudkontor i Untergruppenbach "Ludwigsburg Tyskland"

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

Bilagor

• GETRAG_logo.png
    GETRAG_logo.png
    3,5 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det fortfarande så att långa personer slår i huvudet i husbilar byggda på Fordchassi?

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Lite historia om Ford Transit.
Ford Transit har tillverkats till dagsdato c:a 5.000.000 st
Ford Transit tillverkas i Southampton England & Kocaeli, Marmara Turkiet samt Kina för Kinesiska marknaden. Har tidigare också tillverkats i Tyskland & Belgien.
Ford Transit tillverkas med framhjulsdrift "enkel hjul bak" och bakhjulsdrift "tvillinghjul bak"
Motorerna tillverkas i Dagenhamn England "samägd motor fabrik med PSA-gruppen "Peugeot/Citroén & Förd Motor Company"

2,2l TDCi 115hk för framhjulsdrift & 2,4l TDCi 140 hk för bakhjulsdrift sedan finns den nya motorn 3,2l TDCi 200 hk om den finns för husbilschassin vet jag inte.

2,2l motorn finns i FIAT och kallas MJT

Samtliga motorer är Common-Rail

I genom att PSA-gruppen och FIAT Group har en samägd fabrik "SEVEL" så ser man att banden knuts ihop.

Om växellådan och axlarna kommer fran ZF AG i Tyskland är inte omöjligt är mer troligt.

MVH 571

Vad betyder Common-Rail????
Vi har en Tec-708, den tar ca 1,2 liter/mil om vi åker 90-100 km/timme, är det normalt.

MVH/Janne

F

F.d. 25057

Guest

Vi har en Tec-708, den tar ca 1,2 liter/mil om vi åker 90-100 km/timme, är det normalt.

MVH/Janne

Hej det låter mkt. vi har en Adriatik Izola 687 sp med Renault 2.5L 147 HK den tar ca. 0,9 när vi ligger på 90-100km på vanlig landsväg.
Guy

S

suneAl

Guest

MVH/Janne

Hej Janne

Här har Du lite att läsa vad en Common-Rail motor är och hur den har kommit till.

PS! Googel har svårigheter att översätta rätt till svenska.

Det har inget att göra med järnväg!

Vad som är rätt förbrukning för en bil som väger drygt 3 ton och hur varje individ kör ?

Lycka till.

Häls 571

Bilagor

• Common-Rail.pdf
    2,3 MB · Visningar: 86

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Ok.Sammantaget verkar det inte spela nån större roll i valet melan Fiat eller Ford. Jag har själv hört om styvhet i chassit osv. Vi har monterat stödben på Fordchassit vilket enligt uppgift ska leda till en stilla och bra sovmiljön.

Ha det bra.

Eva-Britt och Mats

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vi har åkt Ford i drygt tre år och åker nu Fiat. Det jag saknar från Forden är att den gick både tystare och billigare samt kändes med isolerad i förardelen. Även chassit kändes med gediget, kanske en aning för stabilt i olastat läge. Blev klart bättre efter besök på diverse vingårdar. ;)

Subjektivt, javisst, men hade jag möjligheten att välja hade det tveklöst blivit Ford. Ä nog mer anpassad för nordiska miljöer helt enkelt!

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Vi har åkt Ford i drygt tre år och åker nu Fiat. Det jag saknar från Forden är att den gick både tystare och billigare samt kändes med isolerad i förardelen. Även chassit kändes med gediget, kanske en aning för stabilt i olastat läge. Blev klart bättre efter besök på diverse vingårdar. ;)

Subjektivt, javisst, men hade jag möjligheten att välja hade det tveklöst blivit Ford. Ä nog mer anpassad för nordiska miljöer helt enkelt!

Det är en lysande idé. Jag stabiliserar med vinådor. Skämt åsido, vårt val av Ford verkar iallafall inte helt fel. Tack alla. Vi ses förhoppningsvis utmed vägarna. Eva-Britt/Mats

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

När vi köpte vår bil i somras hade jag kikat och provkört en del modeller på både Ford och Fiat chassi. Gillade bakhjulsdriften och tvillingmontaget på Ford. Tyckte det chassit var ett snäpp bättre att köra än både Fiat och framhjulsdriven Ford. När vi sen ramlade över vår LMC med Alko-chassi föll vi dock pladask över inredningen och att den är så extremt låg. Det värsta oljudet från Fiat-hytten var vägljud och reducerades ganska bra med Bossings innerskärmar.

För oss blev det mao andra värden än fabrikatet som avgjorde valet. Det känns som om de chassi som finns på marknaden är helt OK. Kombinationen Fiat-Alko är dock en positiv överraskning.

Toppen