• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat ducato motor - fråga

F

F.d. 24435

Guest
Har provkört en bil med Fiat Ducato motor Jtd 90kw. Tycker den borde komma upp i högre hastighet än drygt 100 km/Tim.
Bilen väger, tjänstevikt 3170 kg.
Någon som kan svara är jag tacksam.
P S. Bilen har gått 7000 mil. D S

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Fiat ducato motor - fråga

Absolut, låter lite. Det är ändå 122hk.

Sen kan ju 100 km/h räcka men något verkar galet.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Om femmans växel är nedväxlad för bättre ork från 70 km/tim. och uppåt hamnar man runt 120km./tim. i toppfart på en 122 hästare. Vi har en sådan.
/Åke

F

F.d. 29925

Guest

Det är väl 2,8 L Hdi motorn som är på 122 Hk. 2,8 Jtd prestera något bättre.

Men visst är det alldeles för låg topphastighet. (Kanske kamremmen har kuggat över)

F

F.d. 24435

Guest

Om femmans växel är nedväxlad för bättre ork från 70 km/tim. och uppåt hamnar man runt 120km./tim. i toppfart på en 122 hästare. Vi har en sådan.
/Åke

5'ans växel är omdrevad.....får nog erkänna att jag inte "pressade" bilen rejält.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

2,8 TDi/idTD (mek. insprutning) har 122 Hk, JTD (elektronisk insprutning) 2,8 128 HK.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vill du förklara dig?

Jag menar att en helintegrerad Hymer som har 3170kg som tjänstevikt och går tungt kan väga tungt. Toppfarten borde dock kunna pressas upp oavsett några hundra kilo hit eller dit.
Så ett tips är ju att kolla vad den väger om den har totalvikt 3500kg. Det kan vara ont om lastvikt annars.

F

F.d. 24447

Guest

Är det en 122 hk motor kolla om du får full gas vid pumpen vid full gaspedal. Alla 122 hk har mekanisk pump.

F

F.d. 24435

Guest

Jag menar att en helintegrerad Hymer som har 3170kg som tjänstevikt och går tungt kan väga tungt. Toppfarten borde dock kunna pressas upp oavsett några hundra kilo hit eller dit.
Så ett tips är ju att kolla vad den väger om den har totalvikt 3500kg. Det kan vara ont om lastvikt annars.

Bilen är uppvägd till 3850kg totalvikt....

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hade en Hymer -04 enligt min avatar, 3850kg.
Upp till 100km/t gick bra men sedan går det väldigt tungt att öka farten, toppfart ca 110-120.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

90 kW 122 hk var verdien for 2,8 TDI motoren frem til 2000, 2,8 JTD fikk 147 hk.
Mulig det er en 2,3 JTD som også var på 90 kW - jeg husker ikke nøyaktig.

F

F.d. 50069

Guest

Tycker att det låter slött för en så pass stor motor!
Vi har haft några alkovbilar med den gamla 95 HK td motorn som relativt lätt kunde prestera dessa 120+ farter.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det är en bil med den mekaniska insprutningen som dessutom är nedväxlad så går den nog inte så fort, för varvtalet stryps ganska tidigt, även om motorn egentligen orkar.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Är det en alkovbil?

Visst kostar fartvinden lite extra för oss som valt alkovmodellen.
Men..... Skulle alkoven vara en så avgörande faktor för en husbils prestanda så fanns det nog ingen marknad för den. Detta trots fördelen med det extra utrymme den för med sig.

Toppen