krister
HBK Medlem
Finns det erfarenheter av det automatiska vxl-systemet som Fiat har inom klubben? Driftsäkerhet, funktion m.m.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fungerar kanon, bilen har nu rullat ca 1300 mil, enda problemet med Fiat delen oljeindikatorvarning försvann i och med 0-ställning vid 700 mil. Är mycket nöjd med nya 177 hästarn med robotlådan!Finns det erfarenheter av det automatiska vxl-systemet som Fiat har inom klubben? Driftsäkerhet, funktion m.m.
Förutom att provocera fram nedväxling via "kickdown" som du anger, så kan du prova med att trycka in den "knapp" (vid tung last/backar) som jag tror att även du har på din instrumentpanel (jag har iof 3 lit motorn men tror vxl-lådan fungerar likadant).
Jag har funderat på vad knappen var till för. Sökte i instruktionsboken men fann inget svar. Hade tänkt fråga försäljaren vid tillfälle, men nu fick jag svaret. Tack för det!
Nu ska det kollas i nästa "Jönköpingsbacke".
Bengt
Har också en ComfortMatic som jag trivs utmärkt med. Har iofs bara kört ca 500 mil med den, men hittills bara goda erfarenheter-
Och Bengt.. Det finns en separat instruktionsbok för ComfortMatic...
/ TommyQ
Undrar om din comfortautomaticinstruktionsbok är på svenska?
Den jag fick är på tyska och även fiat instr-boken och bodelsboken är på tyska.
Bilen är svensksåld och inte privat import.
Lådan går perfekt i "autoläge" men när jag vill hjälpa till lite i läge "manuell" så vill den inte växla upp från 1:an osv. Då piper den och visar att manövern inte fungerar vilket jag märker!
Vid ev systemfel så anges detta på flerfunktionsdisplayen enl lådans separata instruktionsbok. I de fall som vår låda har "pipit" (mest vid start ... och när bilen var ny) så har det berott på taskig hantering/manöver från min sida, sånt händer nog alla vid något tillfälle.Lådan går perfekt i "autoläge" men när jag vill hjälpa till lite i läge "manuell" så vill den inte växla upp från 1:an osv. Då piper den och visar att manövern inte fungerar vilket jag märker!