• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato med Comfort-Matic

krister

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1097
Medlemskap
2025
Finns det erfarenheter av det automatiska vxl-systemet som Fiat har inom klubben? Driftsäkerhet, funktion m.m.

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Fiat Ducato med Comfort-Matic

Sitter på Dunkirk-Dover just nu. Har åkt 1300 km från Norge under gårdagen, medelførbrukning 1.02 l/mil, (enligt kalkulator, inte bilens uppgift!), medelfart 99 km/t. Har 3 liter/ 177 hk och tycker lådan ar utmarkt. Men den behøver ett sekund mera att vaxla an automaten på lilla bilen hemma, annars kanns det som vanlig automat. Under året vi har hatt denna bil, har inte lådan varit problematisk. Minus 15 som kaldaste resdag sist vinter, inget problem. Totalt nu ca 2400 mil!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Finns det erfarenheter av det automatiska vxl-systemet som Fiat har inom klubben? Driftsäkerhet, funktion m.m.
Fungerar kanon, bilen har nu rullat ca 1300 mil, enda problemet med Fiat delen oljeindikatorvarning försvann i och med 0-ställning vid 700 mil. Är mycket nöjd med nya 177 hästarn med robotlådan!
Se ytterligare info om motor/vxl-lådan i HBK-tråd; http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/455832

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Gillar den automatiska växellådan men har bara kört 350 mil med nya Fiat-Carthagon på 148 hp. Jag är positivt överraskad av att den endast tagit exakt litern, på alla milen med normal landsvägskörning. Min förra Fiat med manuell låda (2005 års modell 146 hp) tog 1,2 l/milen. Husbilsautomat växlar inte lika snabbt som personbilen, men man blir snabbt van. Jag har frågat servicegrabbar innan vi bestämde oss för automat och enligt dem är det få fel på senare årsmodeller.
Det enda jag inte är nöjd med är farthållaren som inte växlar ner i uppförsbackar, som jag skulle önska. Ska ta upp det med Fiat för att höra om detta är vanligt. Man kan ju hjälpa lådan med nedväxlingen, men ska det vara automat så ska det!?
Bengt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Förutom att provocera fram nedväxling via "kickdown" som du anger, så kan du prova med att trycka in den "knapp" (vid tung last/backar) som jag tror att även du har på din instrumentpanel (jag har iof 3 lit motorn men tror vxl-lådan fungerar likadant).

F

F.d. 55511

Guest

Jag har bara gott att säga om Comfort-Matic. Har kört 1400 mil och den drar bara 1,2 i snitt med min 5000 kilo tunga bil (Aviano870).Har kört genom tyskland frankrike spanien och tillbaka, med alla backar. Tog lite tid att vänja sig vid växlingen som tar någon sekund, men för övrigt är den än så länge en dröm att köra. Christer o Anette Tidsmiljonärerna

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Inte det minsta bekymmer på hela tiden över 4 år, hade bilen på 90000 km service den första där växellådan blir kollad. Blev lite annorlunda pga. säkert en uppdatering men inte sämre. I Alperna eller liknande använder jag knappen (tung last/backar) då går den ner i växlarna en aning. Förbrukningen mellan 8.6 - 9.7 beroende på gasfotens tyngd.

/Leif

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Förutom att provocera fram nedväxling via "kickdown" som du anger, så kan du prova med att trycka in den "knapp" (vid tung last/backar) som jag tror att även du har på din instrumentpanel (jag har iof 3 lit motorn men tror vxl-lådan fungerar likadant).

Jag har funderat på vad knappen var till för. Sökte i instruktionsboken men fann inget svar. Hade tänkt fråga försäljaren vid tillfälle, men nu fick jag svaret. Tack för det!
Nu ska det kollas i nästa "Jönköpingsbacke". :yes:
Bengt

F

F.d. 55528

Guest

Jag har funderat på vad knappen var till för. Sökte i instruktionsboken men fann inget svar. Hade tänkt fråga försäljaren vid tillfälle, men nu fick jag svaret. Tack för det!
Nu ska det kollas i nästa "Jönköpingsbacke". :yes:
Bengt

Har också en ComfortMatic som jag trivs utmärkt med. Har iofs bara kört ca 500 mil med den, men hittills bara goda erfarenheter-
Och Bengt.. Det finns en separat instruktionsbok för ComfortMatic...

/ TommyQ

Bilagor

• Fiat Comfort-Matic_SE.pdf
    190,7 KB · Visningar: 460

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Comfort-Matic (Fiats egen populärinfo)!

Samma sting och precision som en manuell växellåda.
+ Den bekväma och lätta körningen som bara en automatväxel ger.

Samma robusta och pålitliga mekanik som vi har i 180 Multijet Power som på bästa sätt utnyttjar egenskaperna hos motorer med en lägre slagvolym, tack vare en specifik växlingsstyrenhet.

Comfort-Matic är en robotiserad manuell växellåda: kopplingen finns, men öppnandet och stängandet hanteras av en styrenhet och utförs av små "ställdonsrobotar" som arbetar inifrån. Den vänstra foten kan vila och föraren behöver inte sitta spänd i vaksam uppmärksamhet hela tiden.

Till skillnad från traditionella automatväxellådor (med hydraulisk momentomvandlare), bibehåller Comfort-Matic-växellådan samma 6-växlars mekanik som den manuella växellådan och erbjuder därmed en oförändrad prestanda. Den elektroniska styrningen av växlingen möjliggör även en reducerad förbrukning!
I "AUTO"-läget är körningen mer vilsam och mer ekonomisk än någonsin tidigare.
Knappen UP har skapats särskilt för husbilar: den optimerar växlingen i branta uppförs- eller nedförsbackar och vid resor med full belastning.

Comfort-Matic, specialfunktioner
Växellådan kan fungera i 2 olika lägen:
Helautomatiskt, där växlingen bestäms helt av styrenheten.
Manuellt, där föraren beslutar växlingen i sekventiellt läge, med lätta slag styrspaken.

När Comfort-Matic-växellådan fungerar i automatläge, står alla dessa specialfunktioner till förfogande:
Kall motor. Vid start med kall motor, regleras växlingen så att utsläppet hålls nere.
Brake Assistance. Vid plötsliga inbromsningar, växlar växellådan ner för att möjliggöra nedsaktning eller stopp.
Kick Down. Vid plötsliga accelerationer med gasen i botten, till exempel vid omkörningar, växlar växellådan ner för att garantera en bättre effekt.
Fast Off. Om gaspedalen släpps upp plötsligt, undviker man iläggning av en högre växel för att inte ta bort motorbromsen.

Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Har också en ComfortMatic som jag trivs utmärkt med. Har iofs bara kört ca 500 mil med den, men hittills bara goda erfarenheter-
Och Bengt.. Det finns en separat instruktionsbok för ComfortMatic...

/ TommyQ

Undrar om din comfortautomaticinstruktionsbok är på svenska?
Den jag fick är på tyska och även fiat instr-boken och bodelsboken är på tyska.
Bilen är svensksåld och inte privat import.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Din återförsäljare är skyldig tillhandahålla båda instuktionsböckerna på svenska, så kontakta denne.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

jag har ingen skrivare,och att stå med öppen motorhuv och laptoppen är väl ingen höjdare,.

F

F.d. 55528

Guest

Undrar om din comfortautomaticinstruktionsbok är på svenska?
Den jag fick är på tyska och även fiat instr-boken och bodelsboken är på tyska.
Bilen är svensksåld och inte privat import.

Den är på svenska. Filen finns i mitt tidigare inlägg ovan...

/ TommyQ

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Lådan går perfekt i "autoläge" men när jag vill hjälpa till lite i läge "manuell" så vill den inte växla upp från 1:an osv. Då piper den och visar att manövern inte fungerar vilket jag märker!

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Lådan går perfekt i "autoläge" men när jag vill hjälpa till lite i läge "manuell" så vill den inte växla upp från 1:an osv. Då piper den och visar att manövern inte fungerar vilket jag märker!

Använder manuella funktionen då och då och har inte märkt av dina problem. Kan växla manuellt utan problem. Prata med en Fiatservice om dina problem, det verkar lite skumt!
Bengt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vid ev systemfel så anges detta på flerfunktionsdisplayen enl lådans separata instruktionsbok. I de fall som vår låda har "pipit" (mest vid start ... och när bilen var ny) så har det berott på taskig hantering/manöver från min sida, sånt händer nog alla vid något tillfälle.

Toppen