• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat ducato ljusreglage

kapten

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
39982
Medlemskap
2024
Hej. Har en fiat ducato 1990, det är en grej som jag inte blir klok på. Det finns ett reglage, tre lägen för höjning å sänkning på instrumentpanelen av vänster huvudstrålkastare. Finns ingen anslutning för 12volt. Det gick två slangar från ett reglage på instrumentpanelen. Den ena slangen gick till strålkastaren till ett fjäderbeslastat reglage, gick att dra ut förhand och den ena slangen låg vid sidan av. Vart ska den ena slangen gå till, hittar inget anslutning för andra slangen? Hur är det tänkt att fungera?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det går en slang till respektive framljus. Om jag kommer ihåg rätt så är det en typ av bowdenkabel. Som gasvajern på en moped. Den är till för att höja respektive sänka framljuset beroende på vilken last det är i bilen. (Tänk transportbil) tom eller mycket last
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det går en slang till respektive framljus. Om jag kommer ihåg rätt så är det en typ av bowdenkabel. Som gasvajern på en moped. Den är till för att höja respektive sänka framljuset beroende på vilken last det är i bilen. (Tänk transportbil) tom eller mycket last
Det är faktiskt ett hydrauliskt system, slangarna innehåller (innehöll) vätska som tyvärr efter hand försvinner/ dunstar och så slutar det fungera.
Det lär finnas att köpa nytt, men det finns också personer som kan leverera elektriska system som ersättning.
 

kapten

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
39982
Medlemskap
2024
Det är faktiskt ett hydrauliskt system, slangarna innehåller (innehöll) vätska som tyvärr efter hand försvinner/ dunstar och så slutar det fungera.
Det lär finnas att köpa nytt, men det finns också personer som kan leverera elektriska system som ersättning.
Tack för svar.
Ska det sitta en särskild behållare/pump el liknande för systemet nånstans?

Vet du firma som kan tänkas ha nytt system? Alt elektriskvariant?
 
Toppen